Gå til innhold

Hva synes du google og apple bør gjøre med deres mobil OS.

Anbefalte innlegg

Siden krangletråden "Hva har iOS som ikke Android har?" ikke går noen vei, så synes jeg vi helle skal diskutere hvor vi ønsker at google og apple bringer android og iOS videre.

Android:

* Strengere krav til hw, slik at antall forskjellig enheter blir mindre, og slik at utviklere av apps og spill ikke trenger å ta hensyn til gamle modeller uten f.eks. gpu.

* Vanilla android skal være mulig å slå på på alle telefoner. Selv om HTC, Samsung og SE ønsker å ødelegge telefonene sine med dårlige skins.

* Kjøre samme UI design som vi ser på android 3.0 tablets til mobiler.

* Strengere kontroll på market, vi trenger ikke apps som tapper mobilen for strøm på grunn av bugs.

iOS:

* Widgets og homescreen. På apples måte, ikke slik android gjør det. Vi har allerede ett android os, vi trenger ikke ett til.

* Snarveier innstillinger, statuslinje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis apple kunne lagt inn det meste av dette. Da hadde android vært litt i trøbbel:

http://www.innlegg.no/index.php?showtopic=16922

Om iPhone hadde fått en større skjerm med sin fine retina display så ville den også tiltrukket mange flere.. 3,5 tommer blir for lite for min smak nå som jeg har blitt vant med en 4,3tommer. Det er skjermer som er 4tommer eller større som er inn nå. Med en god grunn.

Android bør bare øke sikkerheten litt, ellers har operativsystemet det meste. Jeg er fri og kan sette opp min mobil etter mitt bruksmønster. Jeg kan og hente ut informasjon ifra hvilken som helst pc. Dette var en befrielse i overgangen fra 3gs til desire hd.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Hovedønsket mitt for android måtte vært en integrert applikasjonsbutikk. Denne butikken burde utelukkende inneholde googlegodkjente applikasjoner. Med andre ord har man det vanlige, åpne market og i tillegg en butikk med 'verifiserte' apps slik at man vet hva man går til ved nedlasting. Dette er selvfølgelig inspirert av App Store, men vil totalt sett bidra til 'best of both worlds'.

Apple bør først og fremst forbedre informasjonsvisning og varsling i iOS slik at man kan bruke telefonen mer effektivt.

Lenke til kommentar

Sheesh, nok en tråd som kommer til å ende opp med krangling mellom horden av fjollete fanboys :p

En av styrkene til Android er at plattformen har så mange forskjellige modeller, slik jeg ser det. Det finnes en telefon i de fleste prisleier. Det man kanskje burde vurdere er en slags "sertifisering", slik at man blir advart på forhånd om man kjøper en telefon som ikke er kraftig nok til å kjøre 3D-spill, for eksempel.

La også root-mulighet være en tvungen option på alle Android-telefoner, slik at alle som vil kan installere custom ROMs om de er misfornøyde med produsentens av utseende, oppdateringsfrekvens etc. Det vil neppe være så mange som installerer slikt uansett, men enkelte vil sette pris på mulighetene (samt redusert mulighet for å "bricke" telefonen sin ved rooting).

Når det gjelder "custom skins" så synes jeg disse er helt greie. Om man ikke liker måten Sony har herpa UIet på telefonene sine så kjøper man telefonen sin fra en annen produsent. F.eks. kan man kjøpe en Nexus S med umodifisert Android, eller snart en Optimus 2X ... eller man kunne ha rootet (se forrige punkt) og lagt inn noe som ligner mer på umodifisert Android.

For iOS sin del så har jeg vel ikke all verdens av sterke meninger ... notifications og widgets har jo alle gnålt om i årevis, og det hadde helt klart oppgradert en veldig "grå" og litt tungvint brukeropplevelse. Utover det er det vel ikke så mange problemer med plattformen. Prisen er relativt høy, men til gjengjeld er det en homogen og enkel plattform å forholde seg til. Man vet hva man får, og det er det jo svært mange som ser ut til å sette pris på. Det blir en trygg og god opplevelse, og så kan man jo diskutere om det er der Apple bør være eller om de bør søke seg tilbake til det mer rebelske imaget de skapte seg med den første iPhonen, som gikk på tvers av det meste man var vant til på den tiden. Jeg tror at akkurat det må være det som skal til for at jeg skal få virkelig lyst på en iPhone igjen, at de gjør noe som går på tvers av mainstream igjen. Nå er det jo iPhone som er mainstream, og siden Apple tross alt er såpass konservative som de er så virker det som om andre produsenter er mer lystne på å drive utviklingen framover i mainstream-segmentet. Det blir utrolig spennende å se hvordan iPhone 5 blir, for å si det sånn.

Det ble ikke så veldig konkret, akkurat. Beklager det :p

Lenke til kommentar

Her er Androids fragmentasjon som den er idag:

post-227811-0-57485600-1295476524_thumb.jpg

http://pocketnow.com/android/froyo-operates-518-of-google-android-devices

Jeg har på følelsen at SE ikke bidrar mye med 2.2 her! Snakk om å være sirup. Men generelt er ikke dette ille. Det som plager meg er at alle produsentene skal nå lage egne applikasjonsbutikker for sine egne merker. De henter jo vel og merke inn tips fra de beste applikasjonen i android market, men også egenutviklede applikasjoner kommer inn under her.

Her er noe Apple må jobbe med, for det er ikke rart at hele 10% av alle iphoner blir jailbraket:

http://www.youtube.com/watch?v=mEKsVHJFOLM

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Fragmentering er vel ikke så stort problem uansett. Det er vanskelig å finne tilsvarende data for iOS, men her er noen fra Chitika Research (basert på samples) for både Android og iOS:

http://chitika.com/research/2011/61-of-ipads-already-running-ios-4-january-ios-and-android-os-breakdown/

January-iPhone-OS-Fragmentation.png

January-Android-OS-Fragmentation.png

Altså er 84 % av iOS-devices over på iOS 4.x, mens 83 % av Android-devices er over på Android 2.x. For iPad sin del er bare 62 % over på iOS 4.x

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan ta de punktene jeg mener Android og iOS burde fikse på for å gjøre OSet bedre. Etter MIN mening

Android:

- Strengere kontroll på market. Alt behøver ikke å bli godtkjent

- Vanilla Android skal være mulig å få tak i, UANSETT mobil og da UTEN root.

- Få oppdateringer med en gang de kommer. Altså vi burde slippe å vente år og dag på at produsenten skal gi oss oppdateringen når Google allerede har sluppet den.

iOS:

- Mer åpent og ikke så låst til alt som Apple har.

- Widgets og en ORDENTLIG homescreen.

- Flere valg til brukeren

- Litt snillere kontroll på apps som skal inn i App Store. Har på følelsen av at Apple er altfor strenge med å slippe Apps igjennom. Husker at app som tillot trådløs sync med iTunes ble ikke godkjent. Sånne app burde absolutt få komme igjennom.

Lenke til kommentar

Android:

(I tillegg til det meste nevnt over)

- Regler mot å lage 30000 versjoner av samme app i Market (Family Guy soundboard, Family Guy farting soundboard, Family Guy wallpapers and sounds, Farting app (Family Guy theme) osv.)

- Håndheving av slike antispamregler

- Ansett Cyanogen (seriøst, hvorfor har de ikke gjort det? Generelt rekruttert moddere.)

- Bedre kalender med tasks

- Pålegge produsenter å utgi rom og drivere etc. under opensourcelisens idét telefonen lanseres (slik at vi kan få bedre cuostom roms fortere)

- Forbedre minnehåndtering eller hva som skal til for at apps ikke hele tiden skal bli drept og miste temp data i bakgrunnen.

- Bedre multitasking

iOS:

- Inget håp her i gården

(Neida, men har ikke brukt iDevice nok til å komme med en slik liste bortsett fra punktet «være Android»)

• Liker 3
Lenke til kommentar

En ting til: Siden sosiale tjenester som facebook, twitter m.m. er kommet for å bli så kan godt Apple bygge dette noe inn i OS'et.

Det er sant. Hvordan foreslår du Apple gjør det?

Med tanke på at de ikke har noe annet en ikoner som homescreen. De har ikke noe alla Android hvor du kan svitse mellom homescreens og enkelt se facebook updates osv.

Lenke til kommentar

Selv om det er status i dag, så betyr det ikke at ting ikke kan forandre seg. Og det som jeg føler er spesielt med Apple er at selv om at de gjør noe som er gjort før, så gjør de det alltid skikkelig. Hadde vært morsomt å sett Apples svar på homescreen, eventuelt widgets osv osv.

Lenke til kommentar

Det er sant. iOS er godt gjennomført. Få OS som i det hele tatt som kan sammenlignes på den fronten. Er ikke lett å gjøre widgets, homescreens etc uten at det er noen lunde likt. Forskjellen blir jo egentlig på hva hvor godt evt. Apple vi klare å gjennomføre det.

For slik Android fungerer nå, med homescreen opplegget, er det veldig bra og du har de muligheten du kanskje ønsker deg. Hvis man kunne hatt widget på iOS hadde også mange kunne "designet" og forma sitt eget bilde og tatt med Facebook eller twitter. Alt ettersom.

Men Apple har vel ikke sagt de har noen planer om å bygge det ut på den måten, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

har i allefall funnet mitt nye mediacenter. En appletv, jailbreaket og XBMC innstallert :D

Hvis du har kjøpt deg appletv blir det vel vanskelig å gå over til noe annet en iOS på mobilen også. Er vel best å ha iPhone/Pad sammen med appletv?

Endret av kaospiloten
Lenke til kommentar

Her er 8 grunner som Apple bør endre på i kommende generasjon iPhone:

Denne blir sendt filmen blir sendt inn til Apple. Så får vi krysse fingrene.

Når det gjelder iOS så er det lov å håpe. Jeg tør vedde 100 kr på at Apple ikke kommer til forandre på mesteparten av de 8 tingene der i iOS 5. Men dem kommer til å gi iOS 5 brukerne noen få nye funksjoner som man har hatt på andre telefoner i mange år allerede for så å skryte av hvor fantastisk og bra det er på iPhone.

Nr 2, 3, 6 og 8 kommer aldri til å skje. Apple er alt for kontroll kåte, så dem vil aldri la deg kunne gå utenom iTunes og det der.

Noen som tør vedde i mot?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...