Gå til innhold

Råd til kjøp av diskkontroller til filserver

neple

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en server basert på et Asus P5GD1 hovedkort hvor jeg nå kjører 3 disker i Linux software RAID 5. Serveren kjører uten skjerm og brukes til fillagring og streaming til TV-er og medieavspillere. OS er Ubuntu 10.10 server.

Som alltid begynner det å bli fult, både på diskene, og også når det gjelder tilgjengelige SATA porter på hovedkortet. Så da trenger jeg å finne meg et diskkontrollerkort som er egnet. Frågan er bare hvilket en skal kjøpe. Av spec-en til hovedkoret kan det se ut til at jeg har tilgengelig både PCI spor og PCI Express x1 spor. Vil det ha noen ytelsespåvirkning om jeg velger et kort til det ene eller andre sporet?

Når det gjelder konkrete kort så har jeg kikket på dette, som ser ut til å kjøre i en PCI slot. Det vil gi 4 porter som vel burde dekke behovet for en stund fremover. Har noen noe erfaringer med dette kortet, eller kort basert på samme SIL chip?

En annen mulighet er kanskje å gå for et SAS kort, men disse er vel relativt mye dyrere? Og vil det finnes en SAS kontroller som passer i mitt hovedkort?

I og med at hovedkortet er gammelt, og det sikkert har skjedd mye nytt på den fronten så er jeg i prinsippet også åpen for å bytte hovedkort, men her er jeg helt blank så om det er noen som har gode råd til et egnet hovedkort for en server så er jeg takknemlig.

På forhånd takk

T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg anbefaler sterkt å bruke PCI express. Grunnen er at IDE/PCI bussen er veldig treig og er delt mellom alle slots.

PCI-express er derimot har in single bus for kvar slot.

Eg anbefaler ikkje meir enn 2 harddisker på ein PCI bus som ikkje brukes av andre komponenter. Har du andre komponenter som bruker PCI bussen så anbefaler eg maks ein harddisk.

Sidan du har to PCI Express slots så anbefaler eg 2 av denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15351

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg har denne kontrolleren, og den funker knall. Kan kjøre på med expander også hvis man skulle trenge mer utover det som er mulig i kortet. Koster litt mer enn Dealextreme-greien, men det er verdt det. No-brand hardware er ikke alltid kjekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg trenger også mere plass nå, gjerne 4 porter og så på dette med 4 porter:

http://www.dealextreme.com/p/siliconimage-4-port-sata-expansion-pci-e-express-card-1x-4680

Hva tror dere om det kontra

http://www.dealextreme.com/p/2-port-esata-2-port-sata-pci-e-express-expansion-card-15351

Eneste forskjell er at det ene har 4 og det andre 2 porter?

Skal brukes i Debian med software raid5.

Lenke til kommentar

Har nå 8 hardisker pluss en cd-rom i serveren. God blanding av onboard sata, pci og pci-e.

Vet at det ikke er bra med disker på pcikontrollere, men godtar tapet, da den kun brukes til lagring av media, og jeg godtar at det tar tid å dumpe mye data til servern. Henting av data til HTPC er ikke like intensivt, og har til dags dato ikke hatt problemer med lag her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...