felix11 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Er det noen der ute som har gjort seg opp en mening om bilde kvaliteten til Pentax K-5 ? Vurderer å kjøpe K-5 og er intresert i bruker erfaringer, ikke bare tester. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Er det noen der ute som har gjort seg opp en mening om bilde kvaliteten til Pentax K-5 ? Vurderer å kjøpe K-5 og er intresert i bruker erfaringer, ikke bare tester. Tenker du da på jpeg formatet? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Det er en Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere, hopp til siste side, bla noen sider tilbake for de første rapportene om K5. Ser veldig, veldig lovende ut. Lenke til kommentar
felix11 Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 Er det noen der ute som har gjort seg opp en mening om bilde kvaliteten til Pentax K-5 ? Vurderer å kjøpe K-5 og er intresert i bruker erfaringer, ikke bare tester. Tenker du da på jpeg formatet? I hovedsak RAW, men også JPEG, har K5 blitt bedre på eksponering enn K7 Lenke til kommentar
MetteHHH Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Du kan evt. også besøge denne tråd inde på pentaxforum. Den hedder "No more tests, just pictures" og er fuld af praktiske erfaringer med K5. Jeg faldt i fælden og købte k7 - som jeg da også er glad for. Men det betyder, at jeg ikke må købe k5. Før det falder i pris i al fald... ;-) Lenke til kommentar
MetteHHH Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Øhm, ups. Her er link:K5 pictures Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Er det noen der ute som har gjort seg opp en mening om bilde kvaliteten til Pentax K-5 ? Vurderer å kjøpe K-5 og er intresert i bruker erfaringer, ikke bare tester. Tenker du da på jpeg formatet? I hovedsak RAW, men også JPEG, har K5 blitt bedre på eksponering enn K7 K-5 er ikke "bedre" på eksponering enn K-7. De har samme 77 soners lysmålersystem. Siden du spør - har du dårlig erfaring med K-7? Når det gjelder bildekvalitet så er min erfaring at anti-aliasing filteret er svakt med den fordelene at detaljer i bildet tas godt vare på. Utskrifter i A3+ format er imponerende detaljrike. Ellers er sensoren state-of-the-art for øyeblikket og i rå-format er det først og fremst egne kunnskaper som begrenser bildekvalitet. For jpg kan en stille inn kameraet på alle bauger og kanter. Jeg ser at en lett kan få artefakter hvis en bruker for mye av de to skarphetene som skarper opp fine detaljer. Det beste er å bruke standard oppskarping. Generellt bør en være forsiktig med oppskarping i kamera fordi det begrenser etterbehandling en del. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Sensoren i K-5 (og D7000, vel også A55?) har bedre dynamikk enn alle andre tidligere cropsensorer - eksponering blir dermed "bedre", spesielt om du skyter i RAW, ettersom du kan hente inn mer dynamikk fra bildefilen. Lenke til kommentar
felix11 Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 Er det noen der ute som har gjort seg opp en mening om bilde kvaliteten til Pentax K-5 ? Vurderer å kjøpe K-5 og er intresert i bruker erfaringer, ikke bare tester. Tenker du da på jpeg formatet? I hovedsak RAW, men også JPEG, har K5 blitt bedre på eksponering enn K7 K-5 er ikke "bedre" på eksponering enn K-7. De har samme 77 soners lysmålersystem. Siden du spør - har du dårlig erfaring med K-7? Når det gjelder bildekvalitet så er min erfaring at anti-aliasing filteret er svakt med den fordelene at detaljer i bildet tas godt vare på. Utskrifter i A3+ format er imponerende detaljrike. Ellers er sensoren state-of-the-art for øyeblikket og i rå-format er det først og fremst egne kunnskaper som begrenser bildekvalitet. For jpg kan en stille inn kameraet på alle bauger og kanter. Jeg ser at en lett kan få artefakter hvis en bruker for mye av de to skarphetene som skarper opp fine detaljer. Det beste er å bruke standard oppskarping. Generellt bør en være forsiktig med oppskarping i kamera fordi det begrenser etterbehandling en del. Hei ! Takk for svar, har vel ikke dårlig erfaring men synes K7 som jeg bruker en periode nå har en tendens til å undereksponere,men det er vel litt det at det kameraet jeg er vant til overeksponerer litt(Olympus E-3) Det jeg er ute etter er om dynamisk omfang er så bra som div. tester tilsier. Vurderer system bytte da E-3 er litt "slapp" på ISO og DR og synes nye E-5 er i overkant dyr. Har K7 på lån og det er ett ekstremt bra kamera med tanke på ergonomi og kvalitetsfølelse, og jeg liker optikken som Pentax tilbyr. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Hei ! Takk for svar, har vel ikke dårlig erfaring men synes K7 som jeg bruker en periode nå har en tendens til å undereksponere,men det er vel litt det at det kameraet jeg er vant til overeksponerer litt(Olympus E-3) Det jeg er ute etter er om dynamisk omfang er så bra som div. tester tilsier. Vurderer system bytte da E-3 er litt "slapp" på ISO og DR og synes nye E-5 er i overkant dyr. Har K7 på lån og det er ett ekstremt bra kamera med tanke på ergonomi og kvalitetsfølelse, og jeg liker optikken som Pentax tilbyr. Ja, Pentax kameraer er egentlig ganske konservative på eksponeringen og kan eksponere mørkt enkelte ganger. En blir fort vant til det og kan gjøre noe med det hvis en vil. Som Trondster nevner er behovet for å gjøre noe med det langt mindre på K-5 enn på K-7 fordi K-5 har langt mindre støy i skyggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå