Gå til innhold

Nettbutikk vs. Finn.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver en del kjøp og salg, og for tiden går det mye av import av mobiltelefoner. Har vurdert å gjøre det hele litt større. Har da tenkt på å lage egen nettbutikk. Spørsmålet mitt er da om det er mye å hente på å lage nettbutikk kontra å legge ut annonse på Finn? Vil jeg kunne få flere kunder på en nettbutikk enn på Finn?

På forhånd takk.

EDIT: Leif.

Endret av Derimot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare spekulasjoner, men

jeg tviler på at det er mye å hente på å lage en egen nettbutikk. Å drive nettbutikk koster tid og/eller penger. Dessuten er det nok mange flere som bruker finn.no enn som handler på en ukjent nettbutikk på en ukjent adresse. eBay er også et alternativ om du vil nå ut til flere.

Lenke til kommentar

Nettbutikk tar ikke særlig mer tid drive enn direktesalg via finn om satt om skikelig.

Eneste ekstra blir egentlig holde lagerbeholdningen oppdatert tar du direktesalg utenom, samt inkommende varer.

ordrebehandling/salg er raskere via nettbutikk som sparer tid.

Minuset med finn er at du må betale pr annonse, samt at annonsen praktisk talt er ubrukelig etter 2-3dager siden såpass langt bak at den ikke lenger genererer salg.

Så alle annonsene må konstant fornyer hver 2-3dager, noe som blir en merkbar løpende kostnad.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg forsøker meg med nettbutikk, men det er damned vanskelig å få til. Kanskje hvis du brukte en av butikkteplatene til yahoo eller noe, men jeg anbefaler deg ikke å lage/drive nettbutikk hvis ikke du har MANGE produkter, og vil jobbe fulltid med dette. Finn, QXL, og ebay, er OK steder å selge ting. Er og mange forum, og fritidsinteressenettsider(fuck langt ord), som har en "butikkfunksjon" gjør ting lettere å markedsføre direkte til konsumeren.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg ville ikke ha kjøpt fra nettbutikken din!

Det er også et godt poeng mot nettbutikk. Mange er skeptisk til små og ukjente shabby nettbutikker at de heller lar være eller finner varen en annen plass. Folk flest føler seg langt tryggere når de har noen kjente og veletablerte mellomforhandlere som Amazon, eBay, QXL osv.

Lenke til kommentar

I praksis er vel ebay egentlig langt mer usikkert.

Med tanke på hvor ofte det skjer at folk kjøper brukte kontoer med tusenvis av positive feedbacks for så ta en scamming spree og tjene et par tusen $ før kontoen bannet.

Eller at på enkelte varer så er andelen fakes langt over 90%

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Er forøvrig enig med srbz, hadde kjøpt fra hvem som helst andre enn qxl.

Kjøpe tv fra en random narkis på gata er sikrere enn qxl i forhold til kvalitet etc.

storselgere på qxl kan gjøre hva faen de vil av dårlig service, usakelig lang leveringstid etc sålenge de betaler qxl det de skal ha.

F.eks får du dårlig feedback klager du den inn til qxl og er du storselger så vinner klagen altid frem.

Har solgt endel tusen varer på qxl tidligere og må nok selv innrømme at et par ganger når jeg opplevde leveringstid på 6-8uker fra kina levrandør og fikk negativ feedback som egentlig var helt korrekt, så når jeg likevel klaget på denne uten noen begrunnelse hvorfor så vosj var denne vekke....

Forlot selv qxl til fordel for andre "jaktmarker" når det startet bli for overbefolket av dropshippere, men av det jeg fortsatt hører fra de som driver på der så kan de fortsatt gjøre hva pokker de vil sålenge qxl får pengene sine.

Har fint lite poeng vise at en selger har 1500 positive tilbakemeldinger om han har fått fjernet 500 negative...

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Har ikke brukt QXL selv, men har hørt så mye dritt om dem opp gjennom tiden at jeg har mine tvil om hvorvidt de er seriøse eller om de bare er ute etter å maksimere profitt til enhver pris. Finn.no og Ebay har jeg foreløpig ingen problemer med å bruke tho :)

Så ja, garantert. Jeg ville bare ha nevnt det: jeg hadde nok heller handlet klokker ut av frakken til mannen på gatehjørnet enn å handle hos QXL etter all den negative omtalen jeg har hørt om dem, særlig her på forumet. Da vet du i det minste hva du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...