Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med domenenavn og dynamisk IP

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte tidligere i dag et domene i den tro at det skulle være en smal sak å få dette opp og gå, men så feil kan man altså ta! domenet er kjøpt fra uniweb.

jeg har en dlink dir-855 router og dynamisk ip fra ips (NGT) og jeg hadde håpet at jeg skulle få satt opp en eller annen form for dynamisk DNS løsning via routeren slik at jeg kunne få satt opp en ftp server. men jeg er tydeligvis mer n00b enn jeg først antok når det kommer til dette. jeg har registrert en konto hos dyndns, jeg har til og med betalt for det. men jeg var ikke helt med på hvordan custom dns-opplegget deres funket.

er det noen som har noen tips om enklere løsninger? er som sagt rimelig ubrukelig når det kommer til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, de har sikkert et eget system for dette som du kan spørre om, men det jeg ofte har brukt er www.no-ip.com/

Det kjører et bittelite program på serveren som kontinuerlig oppdaterer no-ip serveren med hva som er din utvendige adresse. Du får en URL hos dem som da alltid vil peke til din server selv om IPen forandrer seg. Så er det bare å peke domenet ditt til den URL'en...

Det finnes mange andre alternativer til noip, slik som dyndns osv. Noen ganger så støtter selve ruteren slike tjenester også. Eneste forskjellen er egentig at det lille programmet som oppdaterer serveren kjører på ruteren. Om du bare har èn server i nettverket vil det i praksis spille ingen trille - men det kan være praktisk dersom du har flere servere, og serveren som kjører oppdateringsprogrammet ikke alltid er på for å oppdatere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...