Gå til innhold

Hjelp til valg av ekstern USB 3.0 disk 1-2TB (strøm fra USB)

ken8

Anbefalte innlegg

Ser etter en ekstern disk, str fra 1-2 TB. Hva velger man?

Har sett på 3 disker, men mulig det er andre som jeg heller bør se på?

1.Western Digital My Passport Essential 3.0 SE 1TB

Har lest at mange sliter med at denne slutter å funke etter en stund.

2.LaCie Rikiki USB 3.0 1TB

3.LaCie Rugged USB 3.0 7200rpm with EC34 1TB

Denne er litt dyrere pr GB, men den har 7200rpm disk. Vil USB porten klare å dra dette alene, eller har USB 3.0 mer strøm å tilby enn USB 2.0?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kjenner ikke til kvaliteten på de ulike diskene, men når det gjelder drift fra bare USB porten ser det ut til at det skal gå greit. Står jo også spesifisert på alle de diskene du linket til at det er strømforsyning via USB.....

Et utdrag fra USB standarden beskrevet på Wikipedia:

A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and was raised to 150 mA in USB 3.0. A maximum of 5 unit loads (500 mA) can be drawn from a port in USB 2.0, which was raised to 6 (900 mA) in USB 3.0. There are two types of devices: low-power and high-power. Low-power devices draw at most 1 unit load, with minimum operating voltage of 4.4 V in USB 2.0, and 4 V in USB 3.0. High-power devices draw the maximum number of unit loads supported by the standard. All devices default as low-power but the device's software may request high-power as long as the power is available on the providing bus.[31]

Lenke til kommentar

Vil en ekstern disk på 7200rpm være merkbart rasksere enn 5400rpm?

Vil du feks kopiere en 5GB fil 30-40% raskere så velger jeg 7200rpm disken.

Har nå kommet frem til 3 disker:

LACIE RUGGED 500 GB EXTERN USB 3.0 7200 RPM

LACIE RUGGED 1000 GB EXTERN USB 3.0 5400 RPM

IOMEGA EGO PORTABLE DISK USB 3.0/2.0 1TB SILVER 5400 RPM

Prs pr GB er jo mye høyere på 7200rpm disken, men tror kanskje jeg velger denne fremfor 1TB lagring. Noen som eier noen av disse diskene?

Lenke til kommentar

Sekvensiell hastighet vil ha relativt liten forskjell på 500gb 7200 rpm vs 1TB 5400 rpm. Derimot så vill aksesstiden være noe bedre på 500gb disken, så småfiler eller spredte filer vil gå raskere.

En 7200rpm disk vil derimot være mye mer sårbar om den skulle gå i bakken når den snurrer. Så jeg hadde utvilsomt valgt 5400rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...