Gå til innhold

lcd display trenger hjelp !!!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når loddepunktene er tett sammen er det velding lett og få kortslutninger og disse er vanligvis veldig små. hvi du har et multimeter kan du jo skjekke det, kan ikke hjelpe deg mer enn det, har ikke peil på lcd display

Lenke til kommentar

Jeg har samme displayet, det funker fint. Jeg følgte bruksanvisningen på ocshoot.no, da var det null problem. Eller, jeg hadde et problem med inverteren til katodene mine som fikk displayet til å klikke totalt og vise føkkt opp tekst :evil: Men det ordnet seg da jeg flyttet inverteren lengre vekk.

Lenke til kommentar

prøv å koble inn bare strømmen til displayet uten å ha datakabelen innkobla...

blir annenhver linje svart som ocshoot's eller blir det bare rot?

hvis det blir bare rot er det enten feil på displayet, eller forstyrrelser, eller kanskje for lav spenning (selv om det er lite tenkelig...)

hvis det derimot blir annenhver linje svart er det datakabelen eller softwaren som har et problem, du har ikke andre ting som roter på paralellporten? skriverdrivere, scannersoftware, etc...

sjekk også at du har det du trenger av software: lcd smartie 5.2 og DLPortIO greia for paralellkommunikasjon...

Lenke til kommentar

det zyp prøver å si er at når noe er feil er det lettest å finne feilen hvis man eliminerer så mye som mulig. Det er mye som tyder på at det er noe feil med hvilke punkter som blir jordet/får spenning. Ved å ta bort alle ledningene som ikke beøver å være der får å sjekke at poweret er riktig er det lettere å feilsøke. Aller enklest er det hvis man sjekker slike ting under veis, slik de gjorde i guiden på OCShootout. Der kobbler de først til strømmen, sjekker at det er riktig ved at man får opp firkanter på alle tegn-blokkene. Først når dette er i orden kan man gå videre og kobble til data-ledningne.

Når det er sagt er det ganske håpløst å skulle hjelpe en som sier at han har fult oppskriften og sjekket og alt skal være riktig. Da kan man bare si; du har ikke fult oppskriften, for da hadde det virket. Hvis du er 110% sikker på at du har gjort det riktig er displayet defekt.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt ting fra begynnelsen. Loddet av alle datalednigene. Dobbeltsjekket at strømledningene sitter på rett sted, og eventuelt endret så de kom på rett sted. Først når du har fått opp firkanter kan du gå videre og koble til ledningene fra parallell-porten.

Lenke til kommentar

det er akkurat det jeg har gjort men tenkte at kansje det hadde noe med at den ikke va koblet til paralell porten så jeg loddet disse på og men det va akkurat samme.. har loddet det på nytt og det er samme resultat.. :shrug: i følge multimeteret får det 5-5,2v

Lenke til kommentar

sikker på at det er 5V på rett sted? sikker på at du har telt riktig vei på LCDmodulen (loddepunkt-1 er blitt loddepunkt-16 osv)? Grunnen til til att jeg anbefalte å ta ting het fra begynnelsen og fjærne alle lednigner som ikke behøver å være der er at første steg i oppkoblingen er poweret. Når man har koblet til poveret og er helt sikker på at dette er gjort riktig men det ikke kommer opp firkanter er det noe galt med displayet. Det er veldig vanskelig å komme med andre råd uten å ha mulighet til å se hvordan du har koblet det. Kanskje har du gjort en innlysende feil, kanskje er displayet konk. Men som sagt er det umulig for noen her å si noe annet uten å se oppkoblinga. Hadde kanskje hjulpet hvis du hadde hatt mulighet til å ta noen bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...