Gå til innhold

HD5850 døde, Manglende FET kjøling har skylden?

pong

Anbefalte innlegg

Hallo

Rett før jul installerte jeg en zalman vf3000a kjøler på mitt gamle hd5850. Det fungerte fint i noen uker før kortet plutselig døde. Jeg har nå begynt å lure på hvorfor kortet døde etter bare 6-9 mnds mild(sjelden noen overklokking) bruk.

http://www.overclockersclub.com/reviews/zalman_vf3000a/

Linken over er en review av kjølern, det står omsider "The bag contains seven normal memory heat sinks, one combined memory IC and FET heat sink". Greia er at jeg ikke gadd å sette kjøleribber på minne og den derre FET greia på grunn av at de ikke ville sitte fast (sånn termiske pads er no forbanna herk). Min misstanke er at det er grunnen til at kortet døde, enten at en av minnebrikkene brøyt sammen eller den FET chipen. Grunnen til at jeg anså ekstra ribber på minne er at jeg trodde at ram ikke ble så spesielt varmt sant at den nye kjølerens to vifter blåste luft ned på hele kortet, jeg antok at det var nok.

Så spørsmålene mine er:

Hva er FET for noe?

Er dette sannsynlig? Jeg mener, hvorfor skulle zalman gidde å lage en spesiell ribbe hvis denne FETen ikke ble spesielt varm? Det er da ikke bare for show?

Endret av pong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det kan for være det som har skylden for at skjermkortet ditt døde. Om jeg ikke husker helt feil er det mosfet som regulerer/konverter spenningen som kjøres gjennom skjermkortet. Dette vil da gjøre dem varme, og derfor har de behov for kjøling. Du burde definitivt ha satt på kjøleribben når du forsatt hadde et fungerende skjermkort.. Flere vann-kjølingsblokker til skjermkort kjøler bare selve GPU, mens ribber tar seg av RAM og mosfet.

Har du kontrollert temperaturer på noe vis ?

Lenke til kommentar

Jeg klarer bare å måle GPU tempen med GPU-Z. Har de andre komponentene sensorer da? Jeg har ikke hørt om noe sånt.

GPUen var uansett, når jeg brukte zalman kjølern, iskald. Tror ikke jeg klarte å få kjernen over 50 grader.

PS: Bare for å unngå missforståelser, jeg hadde satt på den store ribba, den som skulle sitte nederst på kortet. Denne kunne festes med sånne plastic pins, så der hadde jeg ingen problemer.

Endret av pong
Lenke til kommentar

Jeg klarer bare å måle GPU tempen med GPU-Z. Har de andre komponentene sensorer da? Jeg har ikke hørt om noe sånt.

GPUen var uansett, når jeg brukte zalman kjølern, iskald. Tror ikke jeg klarte å få kjernen over 50 grader.

PS: Bare for å unngå missforståelser, jeg hadde satt på den store ribba, den som skulle sitte nederst på kortet. Denne kunne festes med sånne plastic pins, så der hadde jeg ingen problemer.

Med rivatuner greier jeg i allefall å få målt både minnetemp og mosfettemp. Med meg er i allefall disse temperaturene høyere enn selve gpuen. Som sagt tror jeg det kan være kjølingen som var problemet dersom du ikkje kjølte alle delene som må kjøles. Får du ikke bootet opp i dele hele tatt nå ? Du kan jo evt sjekke kortet for synlige skader på det du tror er grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...