Dani-maister Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hei! Lurer på om jeg kan koble både frontsett og sub til en 2-kanals forsterker ? Hvis det ikke går, må jeg ha en 4-kanals forsterker da ? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Noen 2 kanals forsterkere kan kjøres i trimode, men det er langt fra optimalt. Du kan også bruke en 4 kanals forsterker som du brokobler til 3 kanaler, men da må du ha en kraftig og dyr forsterker og en sub med høy følsomhet. Et alternativ kan være en litt kraftig 5 eller 6 kanals forsterker, men de fleste som er kraftige nok er som regel ganske dyre. Det mest opptimale er å ha en 2 kanals til fronthøyttalere, og en MONOforsterker til sub Lenke til kommentar
Dani-maister Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Okei! Takk for svar Jeg lurer også på at feks: Viss d står at eg frontsett er på 175 (watt maks) og 150(watt rms) og det er uten noen forsterker, vil den da denne 150 (watt rms) en fremdeles? Hvis jeg kobler dette frontsettet til cd-spillerens 50x4 hva gjør dette? Gir det frontsettet bedre effekt? Blir det høyere (watt rms) ? Også hvis jeg kobler dette til en 2-kanals forsterker, hvor mye bedre vil lyden bli? Den kan vel ikke gå over (watt maks) ? Endret 18. januar 2011 av Dani-maister Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Ikke heng deg opp i watt, det blir du bare forvirret av, og det har fint lite å si. Det er følsomheten til høyttaleren som har mest å si. Spilleren din gir heller ikke 4x50w, men kanskje 4x20w rms, og det er rms watt som er mest riktig, men som sagt, ikke heng deg opp i dette. Spilleren din har en svak forsterker, så det blir alltid bedre med en egen forsterker til høyttalerene. Lenke til kommentar
Dani-maister Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Okei Men er dette et bra til og ha fremme ? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=72&katid=648&mid=m436&id=&vn=736 og forresten: Det står på noen subber at de har 2x4ohm, altså 8ohm. Men kan dette kobles til på en monoforsterker som funker 1x(watt) ? Hvordan ? Endret 18. januar 2011 av Dani-maister Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Det settet har ikke så høy følsomhet, men er et ok sett. Jeg for min del ville hatt noe som spiller litt finere, men kanskje ikke like "tøft" hvis du skjønner. Hvis et element har 2x4ohm spoler, så kan det kobles i 8ohm eller 2ohm, og de fleste monoforsterkere er stabile ned til 1ohm. Du vil få mere effekt fra forsterkeren jo lavere impedansen er, men du vil stresse forsterkeren mere ved 1ohm enn ved 4ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå