Gå til innhold

Bærbar til videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg leste denne delen av forumet fra "perm til perm" uten å bli klok, så her følger en ny tråd!Etter at DV kamera har blitt byttet ut med HD, og hjelmkamera er byttet fra SD til HD, må dataen oppgraderes.

Så tusenkronersspørsmålet; hvilken PC skal man velge?

Maskinens ytelse vil primært brukes til videoredigering av HD-materiale, men naturligvis også til dagligdags bruk. På elkjop.no finner man datamaskiner man i utgangspunktet skulle tro var brukbare til dette formålet, men hva vet jeg..?

For de nevnte maskinene, se;

Toshiba

og

Packard Bell

Alle kommentarer på nevnte maskiner, eller andre anbefalninger mottas med takk!

Endret av Letsgo0o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte/mye redigerer du video, og hvor travelt har du det? De fleste redigeringsprogrammene har vel nå til dags støtte for flere prosessorkjerner, og derfor vil du få bedre flyt i arbeidet dersom du velger en maskin som har firekjerners prosessor, f.eks. Intel Core i7.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvor ofte/mye redigerer du video, og hvor travelt har du det? De fleste redigeringsprogrammene har vel nå til dags støtte for flere prosessorkjerner, og derfor vil du få bedre flyt i arbeidet derson du velger en maskin som har firekjerners prosessor, f.eks. Intel Core i7.

+1

Lenke til kommentar

Hvor ofte/mye redigerer du video, og hvor travelt har du det? De fleste redigeringsprogrammene har vel nå til dags støtte for flere prosessorkjerner, og derfor vil du få bedre flyt i arbeidet derson du velger en maskin som har firekjerners prosessor, f.eks. Intel Core i7.

+1

Blir forholdsvis mye redigering året rundt da kameraene surrer og går hele tiden. Enten fiske sommerstid eller storfjellskikjøring vinterstid.

For øvrig har jeg sett på, og mer eller mindre bestemt meg for Asus

Erfaring med Pinnacle HD?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et brukbart valg. Alternativt, hvis du ikke har dårlig tid, så vent til den har blitt avløst med nyeste generasjon prosessor (Sandy Bridge). Det er i ferd med å skje i disse dager, men man må nok belage seg på noen ukers ventetid.

Ellers så er det jo Dell XPS 15 L501x. Men det er samme med den - den er i ferd med å avløses av en modell med nyeste prosessorgenerasjon. Hvis jeg forstår det riktig, det prisnivået du har lagt deg på, så har Multicom har et par modeller, Compal PBL21 og Xishan W150, som er verdt å se på.

Kjenner ikke Pinnacle så godt, har for det meste brukt Adobe Premiere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg synes det er et brukbart valg. Alternativt, hvis du ikke har dårlig tid, så vent til den har blitt avløst med nyeste generasjon prosessor (Sandy Bridge). Det er i ferd med å skje i disse dager, men man må nok belage seg på noen ukers ventetid.

Ellers så er det jo Dell XPS 15 L501x. Men det er samme med den - den er i ferd med å avløses av en modell med nyeste prosessorgenerasjon. Hvis jeg forstår det riktig, det prisnivået du har lagt deg på, så har Multicom har et par modeller, Compal PBL21 og Xishan W150, som er verdt å se på.

Kjenner ikke Pinnacle så godt, har for det meste brukt Adobe Premiere.

Multicom kjente jeg ikke i det hele tatt, men så meget vel speccet ut! Men Sandy Bridge ?

Blir litt nervøs av slik lesing, for jeg ANER ikke hvorvidt det vil ramme meg. Er ikke erfaren eller oppdatert på datafronten. Liker bare å drive med mitt, slik som videoredigering.

Lenke til kommentar

Det har knapt blitt solgt bærbare med Sandy Bridge prosessorer her i landet ennå, og det betyr bare at maskiner med nye og "friske" prosessorer vil bli solgt fra nå av, men at man kanskje må vente enda litt mer. Det skal ikke forundre meg hvis det går enda en måned eller mer før Sandy Bridge-maskiner for fullt begynner å nå forbrukerne. Det er derfor jeg sier - har du tid til å vente litt... hvis ikke, så er både Asus'en du har valgt deg ut, Dell XPS 15 og HP Envy som ble nevnt lenger oppe i tråden, gode alternativer - Envy'en blir antaglig over den prisen du hadde sett for deg, men da får du altså software for noen tusenlapper med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Det har knapt blitt solgt bærbare med Sandy Bridge prosessorer her i landet ennå, og det betyr bare at maskiner med nye og "friske" prosessorer vil bli solgt fra nå av, men at man kanskje må vente enda litt mer. Det skal ikke forundre meg hvis det går enda en måned eller mer før Sandy Bridge-maskiner for fullt begynner å nå forbrukerne. Det er derfor jeg sier - har du tid til å vente litt... hvis ikke, så er både Asus'en du har valgt deg ut, Dell XPS 15 og HP Envy som ble nevnt lenger oppe i tråden, gode alternativer - Envy'en blir antaglig over den prisen du hadde sett for deg, men da får du altså software for noen tusenlapper med på kjøpet.

Skjønner.

For øvrig spørs det om det må bli Multicom i den ene eller den andre varianten. Asusen som var linket, og dens brødre med lignende specs(dvs. i7 og 6+gb ram) er alle ute av nettbutikkene.

Er ram behovet like stort med Sandy Bridge? Ser at Multicommaskinene er alle avertert som "billigste" utgave, dvs. blant annet med bare 2gb ram.

Lenke til kommentar

Til videoredigering er det jo alltid en fordel å ha plenty med RAM, uansett.

Multicom Compal PBL21 og Multicom Kunshan W150 er jo begge konfigurerbare, du kan sette inn så mye du vil ha .... jeg ville vel valgt 4 GB minimum, og med 8 GB er du i hvert fall godt rustet.

Lenke til kommentar

Til videoredigering er det jo alltid en fordel å ha plenty med RAM, uansett.

Multicom Compal PBL21 og Multicom Kunshan W150 er jo begge konfigurerbare, du kan sette inn så mye du vil ha .... jeg ville vel valgt 4 GB minimum, og med 8 GB er du i hvert fall godt rustet.

Lenge leve impulshandlinga! Multicom Compal PBL21 it is. 8GB ram og 500GB Seagate HDD

Lenke til kommentar

Har sjekka litt rundt, og det virker som problemet med brikkesettet til sandy bridge også kan gjøre seg gjeldende på laptoper. Jeg er ikke 100% sikker på dette enda, men det virker slik...

Og det er ikke prossessorene det er noe galt med thomit, men chipsetet. Sata 3gbps linja blir degradert over tid og kan føre til at du i verste fall mister kontakt med diskene som er koblet dit.

Nå kan det også tenkes at diskene i laptopen er koblet til 6gbps lija, og således unngår problemet.

Tenkte dette kunne være greit å nevne for trådstarter - sjekk ut litt mer før du bestiller. Bedre å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar

Har sjekka litt rundt, og det virker som problemet med brikkesettet til sandy bridge også kan gjøre seg gjeldende på laptoper. Jeg er ikke 100% sikker på dette enda, men det virker slik...

Og det er ikke prossessorene det er noe galt med thomit, men chipsetet. Sata 3gbps linja blir degradert over tid og kan føre til at du i verste fall mister kontakt med diskene som er koblet dit.

Nå kan det også tenkes at diskene i laptopen er koblet til 6gbps lija, og således unngår problemet.

Tenkte dette kunne være greit å nevne for trådstarter - sjekk ut litt mer før du bestiller. Bedre å være på den sikre siden :)

Brikkesettet, det er riktig - men uansett er poenget mitt at det ikke kommer til å bli solgt noen maskiner med defekt brikkesett fra nå av - Intel har trukket alt tilbake, slik at de butikkene som har bestillt inn maskiner med disse brikkene, vil måtte vente enda lengre enn forutsatt, og de vil få laptoper og hovedkort med "friske" utgaver av brikkesettet når de til slutt får dem. Det kan kanskje tenkes at enkelte useriøse forhandlere vil forsøke å få solgt de maskinene med Sandy Bridge de eventuellt allerede har fått inn, men jeg tviler på det, faktisk. Det ville i så fall være helt uansvarlig og uprofesjonellt.

For å si det enkelt; bestiller man en bærbar med Sandy Bridge nå, så vil etter all sannsynlighet den maskinen man til slutt får levert, være en maskin med et "fikset" brikkesett. Og det kan være lurt å bestille så fort som mulig, faktisk, for å være langt fremme i køen for de "friske" brikkesettene.

Det er litt annerledes på stasjonærfronten, fordi det der er - etter hva jeg forstår - allerede solgt en del Sandy Bridge hovedkort. Hva som skjer der vet jeg ikke, men jeg regner med at de som har kjøpt slike, vil få en eller annen form for kompensasjon, eller tilbud om å bytte.

Jfr. artikkel i PC World.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...