Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløst D-link nettverkskort og D-link router

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt tvunget til å gå til anskaffelse av et trådløst nettverkskort til min stasjonære PC, da jeg ikke lenger har tilgang til kablet nettverk fra routeren.

Min setup er som følgende:

1. Thomson Speedtouch 516i modem fra NGT.

2. D-link DIR655 trådløs router (http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=38789)

3. D-link trådløst nettverkskort (http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=31200)

Alt er oppdatert med nyeste drivere, og er alltid oppdatert på windows update. Det er ca. to meter som fysisk skiller routeren og PC'en, med bare en gipsvegg mellom. Tilkoblingen er 100% i følge oversikten over trådløse nettverk.

Mitt problem er at jeg med jevne mellomrom mister forbindelsen helt. Jeg har kjørt en ping /t kommando til routeren, og legger ved loggen (se vedlagt tekstfil).

Hva i all verden kan være galt? Jeg prøvde først å kjøre D-link routeren på autovalg av kanal, men forsøkte siden å manuelt tildele kanal. Ingen av nettverkene jeg får opp i nærheten har samme kanal. Nettverket som kringkastet fra routeren heter et spesielt navn, men etter jeg installerte det trådløst nettverkskortet har jeg i tillegg fått opp et nettverk som heter "D-Link_Wireless". Av en eller annen grunn tvinger PC'en seg på det av og til, det virker som om det er et slags klonenettverk til mitt opprinnelige.

What to do, what to do? Skal jeg bare droppe hele trådløs greie og gå for homeplug i stedet?

raaaa.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, tråløs er alltid artig ;)

Du nevnte kanaler, er det noen som ligger på kanalen over eller under deg? Du burde ha 3 i mollom, både over og under.(Har du har naboen 8 burde du ha 11, u see? )

Er ikke sikkert det som er problemet. Men jeg har løst problemstillingen din med det en gang hvertfall. Hvis ikke gå for plugg :D<3

Lenke til kommentar

Sjekk at du ikke har firmware 1.20 i DIR-655. Når du får opp et ekstra nettverk, så kan det være gjestenettverk (Advanced, wireless tror jeg du finner det under). Ville prøvd å resette router og sette opp på nytt.

Firmware Version : 1.32NA, 2009/11/05 står det i routeren min. Er det kommet noe nyere som jeg burde prøve? Når du sier jeg skal resette router og sette opp alt på nytt, inkluderer det at jeg må også åpne alle porter og sånn styr igjen?

Lenke til kommentar

Ok, så jeg kan like gjerne endre firmware til den siste her, også anbefaler du meg ikke å åpne noen porter? Jeg har åpnet for både Xboxlive, WoW og bittorrent tidligere for å få ordentlig hastighet, men det trengs altså ikke? Xboxen har til og med vært tilknyttet DMZ.

Lenke til kommentar

Ingen av de programmene behøver manuell portåpning. Du må aktivere "network discovery" a.k.a. UPNP i operativsystemet på PC.

Bare husk at det ikke er så lurt å aktivere DMZ eller manuelle forwards sammen med UPNP. Det enkleste er å bruke UPNP der det går an (alle nyere programmer). Funker ikke UPNP, så kan man aktivere manuell portforwarding. Ikke bruk DMZ, det legger beslag på alle portene.

Lenke til kommentar

Ingen av de programmene behøver manuell portåpning. Du må aktivere "network discovery" a.k.a. UPNP i operativsystemet på PC.

Bare husk at det ikke er så lurt å aktivere DMZ eller manuelle forwards sammen med UPNP. Det enkleste er å bruke UPNP der det går an (alle nyere programmer). Funker ikke UPNP, så kan man aktivere manuell portforwarding. Ikke bruk DMZ, det legger beslag på alle portene.

Yo. Vil bare si aller først; tusen takk for hjelpen så langt. Det er sånne som deg som gjør at jeg trives på disse forumene. :new_woot:

Så over til saken. Network discovery har vært aktivert hele veien. Det jeg ikke helt skjønner er det at selv om jeg har kjørt et ganske manuelt oppsett med åpning av porter og DMZ så har det funket som f*n hele veien. Det er liksom etter jeg gikk over til trådløst problemene har startet. Så jeg tenker at hele problemet stort sett kan isoleres til at noe er fucket mellom trådløst nettverkskort og router. Som en kuriositet så kan jeg nevne at vi har prøvd med en mac-router plugget med kabel inn i DIR-655en, og når jeg connecter til det nettverket er alt 100% stabilt med intet pakketap.

Lenke til kommentar

:cool:

Jeg ser nå at du har routermodem fra NGT og så en DIR-655.

Skal man åpne porter, så må man huske at det er portsperre både i routermodem og i router.

Det er flere måter å løse dette på, men det beste er å sette routermodem i bridge. Da må du logge på med PPPoE, bruker&passord i DIR-655.

Alternativt kan du sette opp statisk IP på internettporten til DIR-655 (Feks 10.0.0.2 og gateway 10.0.0.1) Deretter kobler du nettverkskabel mellom PC og modem. Sett 10.0.0.2 som DMZ.

Et tredje alternativ er å sette opp DIR-655 som aksesspunkt (slå av DHCP-LAN og koble kabel fra modemet i LAN på DIR-655). Sett gjerne opp DIR-655 med 10.0.0.200 slik at du kan konfigurere den etterpå.

Lenke til kommentar

:cool:

Jeg ser nå at du har routermodem fra NGT og så en DIR-655.

Skal man åpne porter, så må man huske at det er portsperre både i routermodem og i router.

Det er flere måter å løse dette på, men det beste er å sette routermodem i bridge. Da må du logge på med PPPoE, bruker&passord i DIR-655.

Alternativt kan du sette opp statisk IP på internettporten til DIR-655 (Feks 10.0.0.2 og gateway 10.0.0.1) Deretter kobler du nettverkskabel mellom PC og modem. Sett 10.0.0.2 som DMZ.

Et tredje alternativ er å sette opp DIR-655 som aksesspunkt (slå av DHCP-LAN og koble kabel fra modemet i LAN på DIR-655). Sett gjerne opp DIR-655 med 10.0.0.200 slik at du kan konfigurere den etterpå.

Tror faktisk den står som aksesspunkt nå, ja. Jeg har forøvrig åpnet portene i både router og modem. Slik det er nå, kan jeg ikke koble noen kabler mellom PC og modem/router. Routeren og modemet er imidlertid naturligvis koblet til hverandre via kabel.

Jeg er åpen for å prøve alternativ 1 eller 3, men fortsatt gjenstår det faktum at alt funket da PCen var plugget i DIR-655 med kabel. Det eneste som har forandret seg nå er at den forbindelsen er blitt trådløs og dessvere da ustabil.

Lenke til kommentar

Programmer som f.eks torrent, funker uten åpne porter. Forskjellen er at man ikke kan dele med andre som også ikke har åpen port.

Mange spill funker også, uten at man åpner port for de. Det er oftest når man skal ha server av et eller annet slag at det virkelig er nøye.

Om du bruker DIR-655 som aksesspunkt, så er den helt åpen og sperrer ikke porter.

Men som du sier, så er problemet pakketap. Hvilken Windows har du? XP/Vista/7 ?

Kan være lurt å slå av strømsparing for nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Programmer som f.eks torrent, funker uten åpne porter. Forskjellen er at man ikke kan dele med andre som også ikke har åpen port.

Mange spill funker også, uten at man åpner port for de. Det er oftest når man skal ha server av et eller annet slag at det virkelig er nøye.

Om du bruker DIR-655 som aksesspunkt, så er den helt åpen og sperrer ikke porter.

Men som du sier, så er problemet pakketap. Hvilken Windows har du? XP/Vista/7 ?

Kan være lurt å slå av strømsparing for nettverkskortet.

Har Windows 7 64-bit, og strømsparing for nettverkskortet var noe av det første jeg skrudde av.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si akkurat hva som er problemet. Du kan prøve å endre kryptering.

Start med å prøve uten kryptering, for å se om det fjerner pakketap.

Vel, jeg har et par alternativer til. Det ene er og heller gå over til homeplug. Da får jeg hvertfall kablet nett igjen. Har du noen erfaringer med det? Det andre alternativet vil være å bestille en trådløs router fra NGT, slik at jeg bare har én å forholde meg til. Det vil forhåpentligvis gjøre ting litt enklere ved feilsøking etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...