Dafliku Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg har kommet utfor en svært iriterende hendelse innen jobbsøking som jeg ikke kan forstå er lov, og lurte på om kanskje noe av dere kan gi meg et svar. Jeg er startet for et par måneder siden i en daglivareforettning, der fikk jeg fast jobb ennenhver lørdag og ikke mer, men ble jobbet en god del i novenber/desember nå. jeg har utdannelse som kokk, og har god erfaring med ik-mat, og har fått hørt jeg er en stor resurs for bedriften på alle delene jeg har vært på den. Så kommer problemet, min far spurte meg om jeg kunne komme å jobbe vaktene til ei som hadde sluttet i en annen butikk under samme ledelse, jeg sa ja og har jobbet der nå og søkte på stillingen nå når de søkte etter noen. men under et møte ble det sagt at jeg som sønn av den daglige lederen på butikken, ikke kunne komme inn på jobbintervju, og da heller ikke kunne få jobben pga slektskapet. jeg fikk ikke en sjangse en gang, lell om jeg faktisk er godt kvalifisert til jobben, og kan jobben godt siden jeg har vært i stillingen siden før jul. Er dette lov?, kan ikke forstå at denne kan gå igjennom hvis jeg tar saken videre? Noen linker til info? Mvh frustrert arbeidsledig! Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hvis faren din er daglig leder av butikken så syns jeg du skal fortelle faren din hva saken er, så kan han ordne opp internt. Lenke til kommentar
Dafliku Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Hvis faren din er daglig leder av butikken så syns jeg du skal fortelle faren din hva saken er, så kan han ordne opp internt. Ble kanskje litt info som ble borte, sjefene hans igjenn har en egen intern regel de har funnet på at du ikke skal annsette noen som har nærme slektskap til hverandre, så om min far ikke hadde vært daglig leder, bare vanslig annsatt, så hadde jeg ikke fått lov da heller. jeg sier jo ikke at jeg SKAL få jobben, bare en sjangse:/ Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Da ser jeg ikke problemet. De står fritt til å ansette hvem de vil så lenge de ikke diskriminerer på kjønn, hudfarge osv. Lenke til kommentar
Dafliku Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Da ser jeg ikke problemet. De står fritt til å ansette hvem de vil så lenge de ikke diskriminerer på kjønn, hudfarge osv. Men de sier regelrett ut at du ikke tar meg inn til intervju engang bare pga slektskapet, eneste grunn, er det lov? det er det som er problemet Lenke til kommentar
Hole Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Jeg har ikke studert juss, så jeg tar helt sikkert feil. Men: Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv.: Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt. Vet ikke hvordan definisjonen på avstamning er i loven, men det betyr vel opphav? Opphavet til trådstarter er vel hans far? Endret 18. januar 2011 av Hole Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg er heller ikke jurist, men jeg vil tro avstamning i den sammenhengen betyr diskriminering ut i fra nasjonalitet (tysk) eller folkeslag (rom). Lenke til kommentar
Hole Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Er ikke det dekket av etnisitet eller nasjonalopprinnelse? Hvis ikke blir det jo litt smør på flesk. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Enig. TS kan jo forsøke seg, selv om jeg tviler på at de vil ombestemme seg. Arbeidsgiver pleier som regel å ha "klausuler" i annonser som gjør at det er subjektive egenskaper som avgjør om man får jobben eller ikke. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Her er det inhabilitetsregler det går på. Og bedriften kan ha/bør ha etiske regler for å håndtere dette (og som selvfølgelig ikke er i strid med norsk lovverk). Lenke til kommentar
Blade Banan Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Noen firmaer har og såvidt jeg vet fullstendig lov til å ikke ansatte noen da det kan være folk i ledende stillinger som er i nær familie. Er det her snakk om en kjede eid butikk. Eller en kjøpmannseid ? Jeg vet at mange firmaer nekter ansatte å få folk i familie på innsiden da det desverre fører til forskjellsbehandling av de andre ansatte.. Lenke til kommentar
Dafliku Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Noen firmaer har og såvidt jeg vet fullstendig lov til å ikke ansatte noen da det kan være folk i ledende stillinger som er i nær familie. Er det her snakk om en kjede eid butikk. Eller en kjøpmannseid ? Jeg vet at mange firmaer nekter ansatte å få folk i familie på innsiden da det desverre fører til forskjellsbehandling av de andre ansatte.. Kjede eid, men her på akkurat disse 2 butikkene har det ikke noe å si om det er ledende stillinger, har man en helt vanlig annsatt som er mor/far så får man ikke fast jobb. Lenke til kommentar
Dafliku Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg har ikke studert juss, så jeg tar helt sikkert feil. Men: Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv.: Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt. Vet ikke hvordan definisjonen på avstamning er i loven, men det betyr vel opphav? Opphavet til trådstarter er vel hans far? Hvor har du tatt dette sitatet fra? og hvor finner dere slikt hen? Har prøvd å lete selv men har funnet ut jeg er udugelig til å lete etter slikt:/ Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Ja det er lov og slett ikke uvanlig, spesielt om familien sitter i ledende stillinger. Det er snakk om interne regler som skal hindre forskjellsbehandling og korrupsjon(vennetjenester). Slike vennetjenester er svært vanlig i Norge, og en form for skjult korrupsjon som dessverre ikke tas alvorlig nok. Merkelig at ikke din far er klar over det som daglig leder. Endret 18. januar 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå