LtdEdFred Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Her jeg bor nå har jeg opphastighet på 0.3Mbps (mistenker at noe er galt så jeg har planer om å klage på det, men det er ikke så viktig her). Når jeg da skal laste opp noen bilder til Dropbox (enten så mor eller far kan se eller jeg bare skal sende noe til en annen PC i huset tar det fryktelig lang tid. Nok et eksempel på hvordan høyere opplasting kunne hjulpet til i hverdagen. Nå sier jeg ikke at man trenger 100Mbps til dette, men 5-10 hadde vært behagelig. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Selv er jeg bosatt i Oslo 1 og fikk bredbånd fra NGT i 2001 eller noe. Relativt raske hastigheter da, men nå, 10 år senere, har vi fortsatt ikke anledning til å få noe mer enn ca 7mbps ned og 0.7mbps opp. Og dette er langs Mosseveien. Selv så skulle jeg ønske jeg hadde mer hastighet, spesielt oppover, da dette vil tillate meg å kunne streame video og lyd nærmere 720p uten å måtte strupe alt (nå går 320x240 dårlig til og med ) . Om hva om jeg ønsker å laste opp filmer i 1080p til Youtube, det vil jo ta flere år med den linja jeg har i dag som et tilfeldig utplukket individ. Med nedhastigheter, så vil linjer med en god opphastighet uansett ha mer enn god nok nedhastighet (for meg), men å ha 20:1 i hastighet er for meg helt unødvendig. Hadde gladelig bytta til 5:1 (dobling av opp- og halvering av ned-hastighet) for samme prisen. Det som også irriterer, er at de 'mest krevende brukerne' har mer enn nok med 7mbps/1mpbs fra de forskjellige sidene. Virker som om leverandørene ikke er i samme virkelighet som oss forbrukere . Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg får også max 8Mbit ned og 0.5 opp eller noe her jeg bor. Ifølge telenor går det ikke ann å få bedre. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) ^dette er det jeg får nå med min nye linje. Har aldri hatt høyere opphastighet enn nedhastighet før. Men det er helt greit. Jeg er mye mer utålmodig når jeg laster opp enn ned. Hastigheten jeg betaler for er 20/20.. Endret 19. januar 2011 av RRhoads Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 For en enkelt person må da 10 mb/s være nok. for en familie så mener jeg at man bør ha 50% av denne hastigheten i tillegg for hver familie medlem som bruker nettet. en familie på 4 personer bør da ha en hastighet på 25 mb/s som et minimum Hvis man tenker på hva man trenger av hastighet så er det verdt å ta med at tiden det tar å laste opp noen ikke bør ta så mye lengre tid en det tar å laste ned noe. det blir veldig irriterende hvis bildene du laster opp tar en halv time å fullføre mens nedlastingen tar 5 sekunder. da ville det være naturlig at hastighetene begge veiene er omtrent like. som med eksemplet så bør opp hastigheten til denne familien være på minst 10 mb/s En ting man må være klar over er at hastigheten som oppgies er bare en teoretisk maks hastighet , likevel så bør man ligge rett opp under den. En annen ting man bør ta med i beskrankningen er at det ikke er mange nettsteder som gir det ful utnyttelse av hastigheten. For de som liker å se tv på nettet så gir f.eks NRK deg bare 1 mb/s og TV2 1200 KB/s. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For de som liker å se tv på nettet så gir f.eks NRK deg bare 1 mb/s og TV2 1200 KB/s. Siden enhetene er case sensitive blir dette ca 125KB/s fra NRK og ca 10x så mye fra TV2... Mente du at NRK leverer 1MB/s eller 125KB/s? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Dette er poenget mitt. Hva er vitsen å komme med gjennomsnittsinntekt for Norge (som også ikke er korrekt) når det har lite å gjøre direkte med hva interessert gruppe kan ha i inntekt. Hele poenget mitt med å bringe inn gjennomsnittsinntekt var at noen innlegg hentet pris i andre land som eksempler. Det blir ingen reéll sammenligning uten at man også tar hensyn til gjennomsnittsinntekten i landet man henter eksempelet fra. (100 kr for en rumener er muligens en større verdi enn 2000 for en nordmann) Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Ingen som nevner prisen til lyse sitt 400/400 tilbud ? 6000kr i mnd. 72K i året, løp å kjøp Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For de som liker å se tv på nettet så gir f.eks NRK deg bare 1 mb/s og TV2 1200 KB/s. Siden enhetene er case sensitive blir dette ca 125KB/s fra NRK og ca 10x så mye fra TV2... Mente du at NRK leverer 1MB/s eller 125KB/s? Jeg tenkte å gå ned den veien selv, men kjente jeg ikke orka. Spesielt på Mbps - kB/s - osv syndes det mye. Og jeg vil si at det ikke er bare pirk, det er rett og slett forvirrende i noen tilfeller. Jeg har til og med sett ISPer reklamere for: "10Mbit internett. Bare 399,- /mnd". I prinsippet kan jo da ISPen være så frekke og gi deg 10Mbit i timen da de aldri har sagt noe om tidsenheten... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Bare 399,- /mnd". I prinsippet kan jo da ISPen være så frekke og gi deg 10Mbit i timen da de aldri har sagt noe om tidsenheten... Dessuten opererer jo ISP'er fortsatt med begrepet "opp til" XX mb/s. De angir altså kun makshastigheten og forteller således lite om både minstehastighet og gjennomsnittshastighet. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Bare 399,- /mnd". I prinsippet kan jo da ISPen være så frekke og gi deg 10Mbit i timen da de aldri har sagt noe om tidsenheten... Dessuten opererer jo ISP'er fortsatt med begrepet "opp til" XX mb/s. De angir altså kun makshastigheten og forteller således lite om både minstehastighet og gjennomsnittshastighet. Strengt tatt burde jeg klage til GET for å bryte med markedsføringsloven siden jeg har "opp til 20 mbps" men ligger aldri under 24-25 mbps på ulike tester. Tror likevel jeg lar det være... Opp-hastigheten derimot varierer veldig, men stort sett så ligger det rett under "max" - men også opptil det dobbelte av hva jeg betaler for. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Strengt tatt burde jeg klage til GET for å bryte med markedsføringsloven siden jeg har "opp til 20 mbps" men ligger aldri under 24-25 mbps på ulike tester. Tror likevel jeg lar det være... Opp-hastigheten derimot varierer veldig, men stort sett så ligger det rett under "max" - men også opptil det dobbelte av hva jeg betaler for. He, he... samma her. Jeg har 25/4 fra GET, men ligger også ofte over. Dog detter det til mellom 15-20 i enkelte peroder innimellom. Jeg er fornøyd jeg... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 De fleste av oss må sikkert klare oss med 1.5/0.4 Mbit/s fra Telehor i noen tiår til. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For de som liker å se tv på nettet så gir f.eks NRK deg bare 1 mb/s og TV2 1200 KB/s. Siden enhetene er case sensitive blir dette ca 125KB/s fra NRK og ca 10x så mye fra TV2... Mente du at NRK leverer 1MB/s eller 125KB/s? NRK :1 000 KB/s TV2 1 200 KB /s Det er disse talen som dukker opp og informerer meg når jeg spiller av videoer. Nå har jeg av og til opplev noen problemer med streamingen fra NRK ( siden det er dem jeg bruker mest ). Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For de som liker å se tv på nettet så gir f.eks NRK deg bare 1 mb/s og TV2 1200 KB/s. Siden enhetene er case sensitive blir dette ca 125KB/s fra NRK og ca 10x så mye fra TV2... Mente du at NRK leverer 1MB/s eller 125KB/s? NRK :1 000 KB/s TV2 1 200 KB /s Det er disse talen som dukker opp og informerer meg når jeg spiller av videoer. Nå har jeg av og til opplev noen problemer med streamingen fra NRK ( siden det er dem jeg bruker mest ). TV2 Sumo kan (i alle fall via fotballabbonementet sitt) levere 6 000 KB/s (eller var det 5000?) ved HD sendinger. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Dere mener begge kb/s, altså kilobit per sekund. TV2 Sumo Premier League kan vises med en kvalitet på 5000kb/s. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg skjønner ikke hva folk skriker etter 100Mb/s det er hva en bedrift på 400 pc-er klarer seg fint med. I tillegg er det endel som henviser til utenlanske tjenester men ikke engang i Japan får du 200Mb/s SDSL på landsbygda. og i internasjonal sammenheng er det nesten bare "landsbygd" her. bor man midt i en av vår fem største byer kan man få ville hastigheter, men bor man i bushen er det ikke annet å fovente enn at man får lavere hastigheter, med mindr eman får fiber, og det er idiotisk dyrt å få gravd inn til huset. MEN ADSL, altså asynkron linje er tåpelig, de fleste som ikke får full ytelse er begrenset av at de ikke kan "be" om data fort nok. jeg har 20Mb/s ned og 1Mb/s opp, jeg får ikke full ytelse hvaenn jeg gjør, (sentralen er femti meteru unna), skulle hatt en statlig investering i fiber-nett til 99% av befolkningen, rett og slett fordi det er det ENESTE som vil kunne takle datatrafikken om femti år når mer digitaliserte hjem, og smarthus blir normen. Lenke til kommentar
amunds Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For en enkelt person må da 10 mb/s være nok. for en familie så mener jeg at man bør ha 50% av denne hastigheten i tillegg for hver familie medlem som bruker nettet. en familie på 4 personer bør da ha en hastighet på 25 mb/s som et minimum Her må jeg dessverre være uenig med deg... :-D Jeg er titt og ofte hjemme hos mor og far - og når alle sitter på nett i det huset, jeg spiller mens de andre surfer, eposter osv, så har vi alltid klart oss med 2500 tidligere og 3500 nå.... :-) Så at en familie på 4 må ha 25000, er jeg veldig uenig i. (Ikke at det betyr noe, men...) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For en enkelt person må da 10 mb/s være nok. for en familie så mener jeg at man bør ha 50% av denne hastigheten i tillegg for hver familie medlem som bruker nettet. en familie på 4 personer bør da ha en hastighet på 25 mb/s som et minimum Her må jeg dessverre være uenig med deg... :-D Jeg er titt og ofte hjemme hos mor og far - og når alle sitter på nett i det huset, jeg spiller mens de andre surfer, eposter osv, så har vi alltid klart oss med 2500 tidligere og 3500 nå.... :-) Så at en familie på 4 må ha 25000, er jeg veldig uenig i. (Ikke at det betyr noe, men...) Bergingen var basert på å at alle kunne se eller laste ned video samtidig. At man klare seg med mindre i dag er nok riktig , men hvis alle laster ned programmer og video virker det lit knapt. Hvis jeg tar utgangspunkt i 5 mb/s så blir det 15 mb/s , sa egentlig er et sted mellom 15 og 25 mb/s noe en bør ha mulighet til hvis Hvis familien er aktive på Internett. 15mb/s er absolutt minimum mens 25mb/s eller mere ville være å foretrekke. Hvis alt skal gå i turbo hele tiden så er 25m/s ( for 4 personer ) miste kravet. Til epost og vanlig surfing holder 1o mb/s lenge for 4 personer. Det urettferdige her er at mens noen må klare seg med anta 5 mb/s som maksimum så har andre 10 mb/s som minimum Lenke til kommentar
amunds Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 For en enkelt person må da 10 mb/s være nok. for en familie så mener jeg at man bør ha 50% av denne hastigheten i tillegg for hver familie medlem som bruker nettet. en familie på 4 personer bør da ha en hastighet på 25 mb/s som et minimum Her må jeg dessverre være uenig med deg... :-D Jeg er titt og ofte hjemme hos mor og far - og når alle sitter på nett i det huset, jeg spiller mens de andre surfer, eposter osv, så har vi alltid klart oss med 2500 tidligere og 3500 nå.... :-) Så at en familie på 4 må ha 25000, er jeg veldig uenig i. (Ikke at det betyr noe, men...) Bergingen var basert på å at alle kunne se eller laste ned video samtidig. At man klare seg med mindre i dag er nok riktig , men hvis alle laster ned programmer og video virker det lit knapt. Hvis jeg tar utgangspunkt i 5 mb/s så blir det 15 mb/s , sa egentlig er et sted mellom 15 og 25 mb/s noe en bør ha mulighet til hvis Hvis familien er aktive på Internett. 15mb/s er absolutt minimum mens 25mb/s eller mere ville være å foretrekke. Hvis alt skal gå i turbo hele tiden så er 25m/s ( for 4 personer ) miste kravet. Til epost og vanlig surfing holder 1o mb/s lenge for 4 personer. Det urettferdige her er at mens noen må klare seg med anta 5 mb/s som maksimum så har andre 10 mb/s som minimum Det finnes nok helt sikkert familier hvor alle driver med slikt.. Og mulig familier jeg kjenner er litt konservative... Men jeg vet ikke om noen familier jeg kjenner som trenger 15 000. :-) Min bror har 5 stk i hus, hvor 4 er aktive. Ingen der klager med 5000-linje... Men nå går dette over i synsing, og veldig off-topic... Så kan likesågodt legge diskusjonen død, og heller være enige om at vi har forskjellige meninger. Som selvfølgelig er helt ufarlig. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå