bekimc Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Gjelder en LG mobil jeg kjøpte for omtrent ett år siden nå. Jeg har ikke hatt muligheten til å bruke denne mobilen mer enn 5 måneder pga at den får 'blue-screens' når jeg snakker med folk i mobilen, men dette skjer kun 1/20 ganger cirka. Men det er helt ubrukelig når telefonen er i slik tilstand, og jeg kan heller ikke få det vekk før jeg har slått av mobilen så popper det opp igjen etter noen timers bruk..Sånn har den faktisk vært helt siden jeg kjøpe mobilen. Samme sa jeg til Netonnet (der jeg bestilte mobilen ifra.) Og de bedde meg fint sende inn IMEI nummeret mitt til dem, og det gjorde jeg. Men de sa noe som våknet meg opp helt. - "Med henvisning til vårt kjøpsvilkår Garanti ber vi deg om å lese igjennom produktets brukerveiledning, der det som oftest finnes en feilsøkningsguide. Dette er for å unngå at du sender inn produktet til vår servicepartner med en såkalt selvforskyldt feil . I de tilfeller hvor dette skjer debiterer Serviceverkstedet deg en undersøkningsavgift. Undersøkningsavgiften ligger på ca. kr. 300-700,- avhengig av produkt." Dette vil faktisk si at de kan gi meg en utgift på hele 700 kr, fordi de sendte meg en mobil med en vanvittig plagsom feil. Og dette godtok jeg ikke og svarte som følgende: - "Jeg har sett igjennom alt på internett, og dette er ikke en selvforskyldt feil. Er flere folk som har samme problemet. Jeg betaler ikke for at dere skal undersøke en telefon som jeg har betalt for og sendt med en feil. Dere er en kjede og kommer til å sende en undersøkelsesavgift uansett hva, om det er selvforskyldt eller ei." Hva har jeg krav på her? Mobilen er useless og ser ikke noe annet mulighet enn å faktisk få en ny en? - Noen av dere som er villige til å veilede meg? Mvh bekimc ;-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Nei, verkstedet som ser på mobilen din jobber ikke gratis, og skal derfor ha dekket inn timebetaling så de kan dekke kostnaden ved å ha ansatte, kompetanse, lokaler osv. Normalt sett vil tidsbruken deres være dekket av produsent eller selger dersom arbeidet faller inn under garanti eller reklamasjon. Dersom feilen ikke skyldes mangler som dekkes av garanti eller reklamasjon så skal verkstedet fortsatt ha betalt for tiden de har brukt, og dette må noen betale for. Butikken vil naturlig nok ikke dekke dette(tap) og derfor står du som forbruker igjen med regningen. Lovverket sier imidlertid at de ikke kan kreve dette fra forbruker uten å gjøre kunden tydelig oppmerksom på dette før de tar i mot varen. Derfor er NetOnNet såpass tydelige og advarende samt tipser deg om å feilsøke selv før du sender gjenstanden inn for reparasjon. 1 Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Kan jeg da sende den inn som garanti eller reklamasjon i mitt tilfelle da? - Er jo tydeligvis at det er noe galt med selve mobilen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Problemet med dagens smartmobiler er at man kan installere programmer på de som ikke nødvendigvis er kvalitetssikret, og dermed få feil på telefonen. Dette er feil som ikke skyldes produsent/selger, men enten en feil i programvaren eller en uheldig kombinasjon av programmer du har installert. Det er dette NetOnNet ønsker å sikre seg mot at er tilfelle, og ber deg derfor om å feilsøke og eliminere nettopp det problemet. Den enkleste måten å gjøre dette på er å resette telefonen i henhold til bruksanvisningen. Om feilen fortsatt er der så skyldes den enten OS, drivere eller maskinvare. Og da har du et reklamasjonsgrunnlag(forutsett at feilen ikke er selvforskyldt). Om du sender den inn til et verksted, de resetter den for å utelukke tredjeparts feil eller selvforskylte feil, og de da ikke finner feil på den, så returnerer de den og fakturerer deg for tiden de har brukt på noe du lett kan gjøre selv Endret 18. januar 2011 av nomore Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Har aldri installert noe på den, den har ikke wifi engang ;-) Og jeg har prøvd å resette hele mobilen. Men jeg får blue-screens av og til. Og det plager enormt! har roet seg litt i det siste, men jeg får det minst 1 gang per dag uansett..... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Om du har prøvd en reset og telefonen oppfører seg likt, samt at du vet at dette ikke skyldes en ytre påvirkning eller feil fra din side så sender du telefonen inn. Sørg for å beskrive problemet så godt som overhode mulig slik at verkstedet faktisk klarer å fremprovosere feilen. Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Du bør formatere først. Det pleier å løse mange problemer. Endret 18. januar 2011 av DarkLightA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) I de tilfeller hvor dette skjer debiterer Serviceverkstedet deg en undersøkningsavgift. Undersøkningsavgiften ligger på ca. kr. 300-700,- avhengig av produkt." Aktuell lovtekst: § 30. Gjennomføring av avhjelp(...) Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Alle kunder der jeg jobber, må skrive under på at de godtar dette om de leverer et produkt til garanti/reklamasjon. Tror de fleste forhandlere forsvarer seg mot slike utgifter på denne måten. Endret 20. januar 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Dette er helt normalt å ta forbehold om, alle nettbutikker og vanlige butikker gjør dette. Gjør de ikke dette, kan de nemlig ikke kreve deg for penger for kostnader til undersøkelse dersom de skulle vise seg at du sender inn en gjennomvåt telefon med knust skjerm. Det er rett og slett et forbehold, ikke en trussel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå