Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Selvvalgt oppgave, Elenergi!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig med en oppgave vi holder på med mens resten av klassen har 1 mnd igjen. Så jeg fikk beskjed om og forbrede meg på et selvvalgt prosjekt. Det jeg lurte på var om det var noen som har en ide på hva jerg kan lage. Satser på rundt 5-6 så, noen som har en idee? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PRO "faget".

tydelig så kommer dere ikke ut i arbeidslivet i denne perioden. små plasser så har de ikke nok bedrifter som kan ta imot grunnkurs klassen og elenergi klassen derfor må noen jobbe med en anlegg på skolen. du får en hvis sum med cash som du trenger til innkjøp av utstyr.

jeg var mest i arbeidslivet i disse periodene. men den ene gangen så lagde jeg til hjemmekinoanlegg med tv og multimediaserver, pc med scanner og skriver satt i nettverk, VHF antenne og parabol. alt dette presset jeg sammen til et felles system. det gamle på dette er kommunikasjon over bruk av plinter. jeg brukte Elko Homelink som skulle bli en stor ting for 3,5 år siden. det ble det ikke. alt dette var utstyr som skolen måtte kjøpe inn fordi kunnskapsløftet kom med stappfull læreplan med alt som ha tedenser med strøm og signal å gjøre. dette kjørte jeg med cat 7 kabler pga datamengden jeg skulle sende. jeg brukte og en AV modul som sendte musikk og video signaler over på kobber i cat 7 kabelen. alt hang sammen med homelink. da satt jeg på et eget rom og såg på film med 5.1 surround. veldig gøyt. det var som å utnytte skoletida til å gjøre noe du likte og ikke lærte noe av. husker jeg hater og fremdeles gjør det å (ikke) koble, men terminere RJ45 plugger. bare dritt. nå bruker jeg R&M sine RJ45 plugger som er med strekavlastning og verktøyfri terminering.

ellers så kan du lage det et heftig system av automatisering som jeg har gjort selv. timere, impulsrele, frekvensomformer, givere og sensorer har jeg brukt sammen med sekvenstyring av 3 motorer. lage mangen funkjoner av det. da er det gøy å vise hva du er i stand til å lage. mangen sliter med aut også.

du kan styre mangen lamper med pls, bryter, dimmer, kontaktor, dagsur og mye mer.

du kan lage til varmekabler med mangen typer styring.

du kan og prøve deg på Xcomfort til eaton/moeller electric. ved bruk av trådløs eller buss basert (KNX) anlegg kan vere godt å lære seg. i storbyer og rike folk så øker salget av dette. dette er nye systemer for styring som har kom på markedet for noen år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...