se# Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Noe informasjon som tilsier at fargeprofiler er enkelt med denne skriveren? Enklere enn på andre skrivere, eller egentlig akkuratt den samme "labyrinten" som alle andre? Vil tro at den ligger på samme nivå som forgjengeren. Mao. kronglete. Det finnes flere beskrivelser av hvordan sette opp Epson skrivere i Photoshop på nettet, og får man det først riktig skal det bare være papirtype som (eventuelt) må endres. Å tro at standard-fargeprofiler som følger med en printer er tilstrekkelig for ordentlig fargeprofilering, er rimelig naivt. Standard fargeprofiler er et stort skritt i riktig retning i forhold til ingen profiler, men jeg forstod det første innlegget ditt som at det var oppsettet og ikke profilene i seg selv som var problemet. Hvis du ikke er fornøyd med de medfølgende profilene finnes det utstyr for å lage egne, og det finnes også firmaer som gjør det for deg. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 ... Man kan selfølgelig lage egne profiler, og jeg antar at det er dette du sikter til... men er det egentlig nødvendig hvis man er fornøyd med resultatene? Da har vi kanskje litt forskjellige kriterier for hva som er resultater en er fornøyd med... Kan det være at du har en skriver som ikke støtter de standardiserte profilene? Jeg har en Epson 2400 og bruker primært Epsons eget papir, men de gangene jeg har testet tredjeparts papir har jeg hatt større problemer. Men du er jo såpass skråsikker at jeg antar du har testet det meste og har omfattende erfaring med dette? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er noen år siden (4-5) jeg brukte fargekalibreringsutstyr i både Bacheleor- og Masterstudier. Kvalitsforskjellen dengang på standard profiler vs egendefinerte profiler til utskriftsenheter var rimelig stor (i alle fall ved målinger). Vi lærte også den gang at for å ha en proff fargekalibrering var en avhengig av å kalibrere utskriftsenheten gjerne flere ganger i måneden da utskriftsenheter feks har en tendens til å variere i fargemengde alt ettersom hvor mye farge som er igjen i blekkpatronene (eller tilsvarende). Er kanskje mulig det har skjedd fremskritt på dette området, jeg håper i alle fall det selv om jeg har mine tvil all den tid det ikke virker som om printere er et område med fryktelig mye tekniske fremskritt (blekkskrivere kom for over 50 år siden iflg Wikipedia). Kan vel utifra deres tilbakemeldinger tolke det dithen at det er bedre med en standardprofil enn ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg