Gå til innhold

Hvordan bruke et html bilde på en css side?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter på en side som har css kodete sider,

jeg har fått lagd meg et bilde med knapper(med linker på)

som er kodet i html. er det noen måte og få oversatt kodene til css på eller finnes det noen koder som laster .html filen som et bilde?

Har prøvd og strevd litt!;)

Endret av Simon Aldra
Tråden er flyttet av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så består ikke en side utelukkende av CSS. En side kan bestå av utelukkende HTML, men CSS er null verdt med mindre du bruker HTML i tillegg. CSS er kun stilarket/stilsetting som HTML benytter seg av.

For det andre er det ikke mulig å kode et bilde i HTML/CSS. Eller jo, forsåvidt, men det ville vært så tungvindt og lite effektivt at jeg ikke fatter hvorfor folk ville gjøre det annet enn "for moroskyld".

Med disse to tingene i bakhodet så forstår jeg altså rett og slett ikke hva du spør om :p

For det tredje så har HTML og CSS fint lite med C/C++ å gjøre ;)

edit: Dersom det hjelper så er det mulig å putte CSS-kodene direkte inn i HTML-dokumentet istedenfor å ha dem som et eget stilark. Skjønt, sistnevnte er stort sett mest effektivt dersom du vil ha CSS-attributtene til å gjelde flere sider (der målet altså er å gi flere sider en lignende utforming). Men igjen, jeg skjønner ikke hva du spør etter her, så dette er mest fisking fra min side.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

hehe, Nei jeg lagde et bilde i photoshop som ble kodet automatisk til html.

På siden er stilsettet i css og maler i html,

er det noen muligheter der?

Beklager at det ble postet feil sted, er helt blank på css og har ikke holdt på noe særlig med webkoding på 5 år, ligger litt etter! ;)

(Edit)

På siden jeg skal bruke bildet er stilsettet i css og maler i html.

Endret av hjelpergjerne
Lenke til kommentar

Litt tricky det der, ettersom siden er en ferdig template som kan være vanskelig å knote med.

Du har altså et bilde som skal være header, og som skal ha flere klikkbare knapper i seg. I praksis er det to måter å ordne dette på:

1. Du kan dele ("slice") bildet inn i mindre enheter (slik Photoshop har gjort for deg) og pusle det sammen i HTML-koden, og gi hver av knappebildene sin egen link. Det kan være i beste fall vanskelig å få til, særlig dersom grensesnittet (administrasjonspanelet) til blogg.no kun gir deg mulighet til å lenke en bildefil, og du ikke har mulighet til å endre HTML-koden selv. Dessuten kan det være lagt til automatiske borders/margins/paddings/spacings som gjør at det kommer mellomrom mellom "puslespillbitene" slik bildet ditt viser. Det lar seg fikse i HTML/CSS, men noen ganger kan det være en helvetes jobb.

2. Du kan bruke hele bildet, og definere ulike linker ulike steder på bildet ved hjelp av koordinater. Dette krever også tilgang til HTML-koden, men er trolig en enklere løsning å få til i praksis. Jeg tror dette er relatert (har aldri brukt funksjonen selv). Cluet er å finne riktige koordinater i bildet, men tar jeg ikke feil skal det være fort gjort i Photoshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...