The Finger Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Jeg har selv bygd i Phantom, og er strålende fornøyd Kjørte i dag noen runder Heaven Benchmark, og kom opp i max 60 grader på AMD 6850, klokket til 850 mhz, med stock vifter. Tempen i kabinettet er strålende, kabelsystemet er digg. Masse plass, store vifter, lavt lydnivå. Og det er dritkult (mener jeg). Jeg vil nok si at 800D er et bedre kabinett, men om du ikke liker luftgjennomstrømningen, vil jeg si at Phantom er et veldig godt alternativ Lenke til kommentar
jaf Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Huff hadde skrevet et ekstremt langt innlegg, men var så uheldig å klare å trykke page refresh, og må starte helt på nytt... Jaja.. Har sett på kabinetter de siste dagene, og det er veldig mange gode alternativer virker det som: 1. Corsair Obsidian 800D 2. NZXT Phantom 3. Cooler Master Cosmos S 4. Cooler Master HAF 932 5. Cooler Master HAF X 6. Antec Twelve Hundred 7. Antec Dark Fleet Df-85 8. Silverstone Raven RV01 9. Silverstone Fortress FT02 10. Fractal Design XL Black Pearl 11. Cooler Master ATCS 840 Altså er det ekstremt mange alternativer, men er noen jeg har nesten utelukket av disse (Cooler Master HAF X og 932, Antec 1200). Dette pga utseende. Siden jeg skal kjøre luftkjøling så må selvsagt kabinettet være egnet til dette også, men hvis noen av kabinettene trenger å skifte ut stock vifter eller installere flere vifter så er ikke dette et stort problem. Her er hva jeg ser etter: 1. Utseende (når jeg først skal bruke så mye penger har jeg ikke lyst å kjøpe et kabinett jeg blir lei av etter kort tid) 2. Funksjonalitet (er vel en selvfølge at dette er viktig. Her er et godt cablemanagement system veldig viktig siden jeg er ekstremt rotete av meg) 3. Lydnivå (med dette mener jeg ikke 100% stille, men heller at det er akseptable nivåer, og at det ikke virker som at jeg er i en vindtunnel ) 4. Lett å bygge i (dette blir vel størrelse) Håper noen kan klare å få meg på riktig spor. Synes enda Corsair Obsidian 800D og Cooler Master Cosmos S (kanskje NZXT Phantom) virker som gode valg. Når det kommer til RAM så virker det som at Corsair Dominator og Vengeance CL8 er de beste valgene (kanskje Mushkin også, men blir neppe å bestille fra Netshop). Her er dog problemet med CPU-kjøler, og da er kanskje Corsair H70 eller Noctua NH-C12P SE14 de beste valgene? Hvis dere mener at CPU-kjøler vs RAM ikke er et probleme er deg jo mange alternativer, kanskje spesielt: Noctua NH-D14, Noctua NH-U12P SE2, Cooler Master V8 (ser utrolig tøff ut), Cooler Master V10 og Corsair A70. Angående hvilken platform jeg bør velge så ser jeg at det er mye diskusjon rundt LGA1366 vs LGA1155 når man skal velge flere GPUer (2 x 580GTX i mitt tilfelle), men vil dette være et problem med hovedkortet jeg har valgt? På forhånd takk Espen Andreassen Heisann,holder på med litt av det samme prosjektet som du,for meg er det eneste som gjenstår valget mellom hafX og antec dark fleet.To gode kabinett utifra de testene jeg har lest.For meg spiller ikke utseende noen rolle iogmed at det står på gulvet ved siden av benken så jeg ser ikke kabinettet uansett. Noen som har meninger om hvilket av disse to kab. som er best. Beklager og blande meg inn din tråd espen håper det er ok. Hilsen Jarle https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1288852 Endret 23. januar 2011 av jaf Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Heisann,holder på med litt av det samme prosjektet som du,for meg er det eneste som gjenstår valget mellom hafX og antec dark fleet.To gode kabinett utifra de testene jeg har lest.For meg spiller ikke utseende noen rolle iogmed at det står på gulvet ved siden av benken så jeg ser ikke kabinettet uansett. Noen som har meninger om hvilket av disse to kab. som er best. Beklager og blande meg inn din tråd espen håper det er ok. Hilsen Jarle https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1288852 Det går bra. Av de to kabinettene så vil nok de fleste si at Cooler Master HAF X er det beste valget. Jeg tror faktisk jeg blir å gå for Corsair H70 som CPU-kjøler bare pga at jeg ikke orker å styre med RAM-brikkene. Da er det vel ingen stopper for at jeg burde velge Corsair Obsidian 800D (siden jeg nå ikke blir å ha en luftkjøler til CPUen)? Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Corsair Obsidian er jo enklest å bygge i, enormt med plass og jævla tøft utseende. Kvalitetsfølelse delux. Antec's kabinetter ser ut som plastleketøy fra Brio, imo. Luftkjøling burde jo ikke være noe problem. Nei, 800D er ikke det ALLER beste out-of-the-box mtp kjølinga, men kjøp den ene vifta på toppen. Du blir sikkert fornøyd, og de 3 små viftene til 800D er det eneste minuset. Det er så stort og fantastisk cablemanagement at det er finfin luftflyt. Kjøp gjerne hvite LED-vifter også, så får du et rått utseende. Noctua DH14 er forresten monsterkjøleren over alle monsterkjølere på det norske markedet idag (: Vengeance brikker på 8GB og 8CL + 1,5 voltage = overklokkbare some bare faen. Gå gjerne for H70 da, som har et mye bedre utseende enn det gyselige Noctua. Og gir veldig fine temperaturer. Har hørt at den støyer litt på max, men burde ikke være noe problem. Hovedkort? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622104#extra Endret 23. januar 2011 av Montseur Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Corsair Obsidian er jo enklest å bygge i, enormt med plass og jævla tøft utseende. Kvalitetsfølelse delux. Antec's kabinetter ser ut som plastleketøy fra Brio, imo. Luftkjøling burde jo ikke være noe problem. Nei, 800D er ikke det ALLER beste out-of-the-box mtp kjølinga, men kjøp den ene vifta på toppen. Du blir sikkert fornøyd, og de 3 små viftene til 800D er det eneste minuset. Det er så stort og fantastisk cablemanagement at det er finfin luftflyt. Kjøp gjerne hvite LED-vifter også, så får du et rått utseende. Noctua DH14 er forresten monsterkjøleren over alle monsterkjølere på det norske markedet idag (: Vengeance brikker på 8GB og 8CL + 1,5 voltage = overklokkbare some bare faen. Gå gjerne for H70 da, som har et mye bedre utseende enn det gyselige Noctua. Og gir veldig fine temperaturer. Har hørt at den støyer litt på max, men burde ikke være noe problem. Hovedkort? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622104#extra Hvis jeg kjøper fra Amentio må jeg nesten velge Corsair Dominator 4 x 2GB CL8 m/vifte siden de ikke selger Corsair Vengeance. Akkurat nå har jeg ~2000kr til overs som jeg kanskje tenkte på å forbedre vifter o.l. hvis dette trengs noen plasser. For eksempel viftene til kabinettet, viftene som følger med Corsair H70 (jeg har også har at de bråker litt, har også hørt noe om at skruene som følger med kan være korte, vet du/noen noe om dette?) osv. Eventuelt andre lure ting som kunne være greit å bruke litt penger på? Vet ikke hvilket av hovedkortene som er best mtp. for eksempel SLI 580 GTX Gigabyte GA-P67A-UD7 og ASUS P8P67 WS Revolution (pris er ingen faktor)? Endret 23. januar 2011 av Espen3 Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Asus kortet har nf200-chip så du fulle lanes, men så lenge man får en x16 så er det mer enn bra nok. Les testen om Gigabyte kortet her: http://www.tweaktown.com/reviews/3756/gigabyte_p67a_ud7_intel_p67_express_motherboard/index12.html Og Asus kortet her: http://www.hardocp.com/article/2011/01/05/asus_p8p67_ws_revolution_motherboard_review/ Endret 23. januar 2011 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Asus kortet har nf200-chip så du fulle lanes, men så lenge man får en x16 så er det mer enn bra nok. Hmm, kan du forklare hva du mener litt nærmere? Trodde bare at WS stod for workstation, og at det var det hovedkortet var rettet mot? Endret 23. januar 2011 av Espen3 Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Asus er meget kjent for stabile og gode hovedkort. Dessuten, har de en splitter ny BIOS med fint design som er veldig brukervennlig(man kan f.eks bruke musa til å navigere). Tviler på at det er noen særlig forskjell mellom de 2 korta når det gjelder hva som gir best ytelse i Sli oppsett. Visst du kjøper Corsair Obsidian 800D, kan du kjøpe en del 120mm's vifter til å putte inn i toppen. Håper du er klar over nå uansett at den nye Sandy Bridge plattformen ikke er til hinder for et SLI oppsett (: Og hvorfor kjøper du fra amentio? Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Amentio er rett og slett fordi de var ~2500kr billigere enn komplett (og kan jo også hente varene hos min nærmeste Datakjeden-butikk). I tillegg tror jeg det bare var disse to som solgte omtrent alle varene (komplett hadde alle, mens amentio hadde alle utenom Corsair Vengeance). Eventuelt er det Dustinhome som er ~1300kr dyrere enn Amentio (de har ikke Crucial, så valgte da Intel 160GB. I tillegg har de ikke 3D Bundle med BenQ XL2410T, men har bare skjermen alene, har ikke lagt ved nVidia 3D-pakken dog, så ville ha blitt enda dyrere hvis den skulle vært med). Noen anbefalinger av vifter? Er jo totalt 7 vifteplasser (3 x 140mm som følger med, og 4 x 120mm som ikke følger med). Burde jeg ha vifter på alle mulige plasser? Burde jeg skifte ut medfølgende vifter? Er viftene som følger med Corsair H70 gode (eventuelt er lydnivået ekstremt?)? Endret 23. januar 2011 av Espen3 Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Espen: Det jeg mente er at mange tror man må ha 16x16 på pci-e for at man skal få maks ut av kortene, så lenge man får 16-8 på de 2 så taper man så og si ingenting viser det. Først når det er på 8x8 så kom det en liten forskjell. Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Med nf200mcp brikken får man x16 x16 men er fortsatt begrenset av prosessorens ene x16 linje. Nf200 brikken sender så videre alle signalene på en x16 linje. Dette gir ekstra latency som gjør at man igjen taper ytelse og kan ende opp på x8 x8 nivå. Uten en nf 200 chip så vil kortene ikke bruke mer enn x8 x8 grunnet Sandy Bridge sin begrensning ( en x16 linje) Trodde jeg forklarte dette tidligere i tråden, men mulig jeg tar feil Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Med nf200mcp brikken får man x16 x16 men er fortsatt begrenset av prosessorens ene x16 linje. Nf200 brikken sender så videre alle signalene på en x16 linje. Dette gir ekstra latency som gjør at man igjen taper ytelse og kan ende opp på x8 x8 nivå. Uten en nf 200 chip så vil kortene ikke bruke mer enn x8 x8 grunnet Sandy Bridge sin begrensning ( en x16 linje) Trodde jeg forklarte dette tidligere i tråden, men mulig jeg tar feil Du nevnte dette tidligere, men siden jeg ikke vet så mye innenfor emnet så er det ikke helt lett å skjønne hvordan alt henger sammen Det var derfor jeg lurte på om LGA 1366 var et bedre valg enn LGA 1155 når jeg skulle ha SLI (2 x 580 GTX) Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Gå for Sandy du Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 SB har et par hk der du kan kjøre crossfire og sli i full båndbredde. Her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617755#extra og her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622104#extra Så det er et trygt valg å velge SB Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2011 SB har et par hk der du kan kjøre crossfire og sli i full båndbredde. Her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617755#extra og her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622104#extra Så det er et trygt valg å velge SB Jess, er disse to jeg og andre har linket til tidligere i tråden (var dog snakk om noen med CPU latency pga NVIDIA nForce 200 SLI). Btw, hvis jeg går for Corsair H70, så skal vel viftene blåse innover i kabinettet, dvs at jeg ikke har noe exhaust, burde vel kjøre 2-3 vifter i toppen av kabinettet? Hører en del klager over viftene til Corsair H70 også, så hvis noen mener at jeg burde bytte disse så trenger jeg noen forslag (både til radiatoren og viftene i toppen, eventuelt om jeg trenger å bytte 140mm viftene som følger med?) Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Sveibuen, se ett par poster opp @ Op: hvis du bare skal ha 2 skjermkort og ingen andre krevende pci kort kan du trygt gå for SB Når det kommer til kabinett kan jeg anbefale 800D etter personlig erfaring. Eneste jeg misliker er vel egentlig å transportere det til og fra LAN, er ikke akkurat et kabinett man slenger under armen eller i en bag Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tror du fint kan snu viftene Å viss du synes dem bråker, så bare kjøper du nye en annen gang. Men prøv hvertfall. Vett ikke om du har bestemt deg for hvilke kabinett du skal ha. Men kan jo ver at viftene der har nesten samme lydnivå? Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Ikke cpu latency Espen, men ja, mer latency, som resulterer i tap av ytelse. Hvilke vifter du vil ha avhenger mye på om du bryr deg om lyd eller ikke, og hvor mye penger du vil bruke på dem. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hvor mye tap er det snakk om ? Har ingen tro på at det er merkbart. 1-2%? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) det er merkbart når man er ekstrem klokker og bencher osv. ( Der hver minste poeng teller for og havne på toppen ) På en 24\7 pc...tviler VELDIG. Bruker selv hk nå med 2xnf200 chips og scorene mine ligger der de skal. Endret 24. januar 2011 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå