Cortinarius rubellus Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Espen: Sjekk ut thermalright sine nye kjølere som er meget gode, er dog usikker på høyden mellom hket og starten på kjølerne fra de. Corsair A70 er langt ifra dårlig så det er sagt, sa det bare slik du kunne sjekke ut andre hvis du ikke har gjort det allerede Kan legge til at foreks. 2600k klokker MEGET lett på luft og langt. Samt ganske så kjølig selv på luft. Endret 19. januar 2011 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 Espen: Sjekk ut thermalright sine nye kjølere som er meget gode, er dog usikker på høyden mellom hket og starten på kjølerne fra de. Corsair A70 er langt ifra dårlig så det er sagt, sa det bare slik du kunne sjekke ut andre hvis du ikke har gjort det allerede Haha, husker jeg kjøpte Thermalright Ultra 120 uten å sjekke høyden... den var 16cm høy! Var ikke plass i mitt gamle Thermaltake Armor 8003BWS Skulle gjerne hatt en god CPU-kjøler der jeg ikke får konflikt med RAM-brikkene, men det er vel for mye å be om Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Hvis du bekymrer deg om plass til RAM tror jeg ikke corsair H70 tar så mye plass? Ikke medregnet radiator selvfølgelig. edit: Endret 19. januar 2011 av Diabolicelf Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 H70 er ikke dumt forslag Dia:) Den er ikke like god som de råeste cpu-kjølerne( men du slipper foreks. og tenke på om minnet passer ), men holder meget bra Pluss den er meget lett og klaske opp. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Kjøpte selv en rig til 30k, så du er ikke alene om å blåse bort penger hvertfall Uansett. Her er en link til "posten" min også. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287631&st=0 Spørsmålet blir rett å slett HVOR du ønsker å investere pengene. Hovedfokuset mitt ramlet på skjermer, og jeg endte opp med 3stk Dell U2410 Ultrasharp i Eyefinity. Dersom du er fast bestemt på å ikke kjøre 3 skjermer, så er alternativene mange. Flere SSD disker bl.a. Jeg gikk for 2stk 6970, da de har en performance som er relativt lik 2stk 580 i SLI. Hadde jeg ikke gått for 3 skjermer, ville jeg garantert lagt litt ekstra i skjermkortene og kjøpt 2-3 580, pluss ekstra SSD diskplass. Jeg valgte Sandybridge. Er strålende fornøyd. Klokka prosessorn til 4.8gHz. Der kjører den stabilt med en temperatur på mellom 55-62 grader under maks stresstesting. (luftkjøling) Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Den er ikke like god nei, men den gir litt andre fordeler ja jeg endte opp med 3stk Dell U2410 Ultrasharp i Eyefinity. Foreslo det tidligere i tråden faktisk Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 Skulle gjerne gått for IPS-skjerm, men latencyen er bare for høy i mine øyne. Hvis jeg skulle gått for flere skjermer så ville jeg nok gått for 3 skjermer, men skrivebordet mitt er bare 120x60, så har ikke sjans å få 3 skjermer på den Leste en del på Corsair H70 tidligere faktisk, men så at den lå litt under luftkjølerne, og kostet mer, var derfor jeg tenkte på luftkjøling til CPUen Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Når det gjelder kjølebrikker på minnebrikkene, kan de som oftest fjernes ved hjelp av et skrutrekk siden de kun er 'klipset' fast. Det er ihvertfall tilfellet på Vengeance brikkene, har jeg hørt. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Yupp, noen brikker er skrudd sammen eller klipset sammen. Mens andre igjen er pålimt, så det er noe man bør sjekke ut på forhånd hvis man ikke vet det fra før Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Når det gjelder kjølebrikker på minnebrikkene, kan de som oftest fjernes ved hjelp av et skrutrekk siden de kun er 'klipset' fast. Det er ihvertfall tilfellet på Vengeance brikkene, har jeg hørt. Kjøleribbene på Vengeance-brikkene er festet med thermal tape («termisk teip»). Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg måtte ribbe den ene minnebrikken min helt inn til "beinet" for å få plass til den Kjøleribba til minnebrikkene mine var "limt" fast. Så litt knoting, så gikk det fint. Måtte kjøpe ny desktop jeg for å få plass til maskinen. Gikk for Galant modellen fra IKEA. Den kan modifiseres alt etter eget ønske. Prisen ble vel omlag 3400,- kroner for pulten. Men jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri har hatt en så romslig og fin pult Slik ser den ut. (Dårlig iPhone bilde) http://img825.imageshack.us/i/bilde2.jpg/ Når det gjelder responstiden på Dell skjermene, så virker de helt greie med tanke på MS. 6MS er meget bra til IPS skjerm å være. Har en Samsung 226 fra før, og skjermene er overhodet ikke sammenlignbar. Tror aldri jeg vil sette mine øyne på en skjerm med TN panel igjen Skjermen tilbyr også "gaming mode" som drar den ned til en enda lavere responstid. Dette har ikke jeg hatt bruk for sålangt hvertfall Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Takker for flere konstruktive svar! De komponentene jeg er mest usikker på er: Kabinett: Noen forslag: 1. CM Cosmos S (ser ikke så værst ut) 2. Haf 932 eller Haf X (god kritikk, men ikke så pent) 3. Antec 1200 (god kritikk, men ikke pent) 4. Corsair 800D (god kritikk, men kanskje ikke egnet til luftkjøling?) 5. Antec DF-85 (vet ikke så mye om det) 6. CM ATCS 840 (vet ikke så mye om det) 7. Etc.. CPU-kjøler: Her er det nok mange gode valg, men problemet blir vel inforhold til RAM-brikken (enten Vengeance eller Dominator mest sannsynlig): 1. Corsair A70 2. Corsair H70 3. CM V8 4. En Noctua-vifte? 5. Osv... Det siste er vel skjerm. Fra det jeg kan se er den beste rendyrkede gamingskjermen BenQ XL2419T (men dette er uten erfaring med den). Btw, hvis jeg vil bruke denne eller annen skjerm til spilling, mens jeg har min Samsung 226CW koblet til og bruker den til websurfing,chatting o.l. Hvordan funker dette (hvis det går ann)? Mvh. Espen Andreassen Endret 20. januar 2011 av Espen3 Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Når det gjelder kjølebrikker på minnebrikkene, kan de som oftest fjernes ved hjelp av et skrutrekk siden de kun er 'klipset' fast. Det er ihvertfall tilfellet på Vengeance brikkene, har jeg hørt. Kjøleribbene på Vengeance-brikkene er festet med thermal tape («termisk teip»). Aah, takker. Men da går det fortsatt fint ann å få fjernet dem. Corsair 800D er vel kongekabinettet nå til dags ^^ 700D, 650D og 600T funker også, fra Corsair sin side. Kvalitet alt ihop. Noctua kjølerene ser gyselige ut, men de er massive og kjøler vanvittig bra. Og som sagt, kjøleribber kan fjernes når det blir lite plass. Endret 20. januar 2011 av Montseur Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Prøvde å lese meg litt opp på towers jeg også. Og det frista langt mer med Corsair 700 eller 800, med tanke på utseendet til HAF. Når dagen var omme, så satt jeg igjen med HAF X sitt kabinett, ene og alene pga det er konge på luft kjøling. Når jeg sjekka reviews på Corsair kabinettene, så fikk de knakende god kritikk på alt bortsett fra luftgjennomstrømningen i kabinettet. Skal du ha vannkjøling, så gå for Corsair. Luft, så ville jeg valgt HAF X på nytt Føltes litt som å bite i det sure eplet, for toweret er ikke særlig pent, og det ser ut som et skikkelig "fjortis" tower. Du kan slå av lyset på toweret, slik at det stikker seg litt mindre fram hvertfall. Når det gjelder valg av kjølere, så stod det mellom Noctua, og en modell jeg aldri hadde hørt om før. Jeg valgte sistnevnte pga den hadde fått ekstremt god kritikk, og ikke var like stygg som Noctua. Har hatt et tårn med kjøleribbe før i maskinen min. Det funker godt, men stygt og jeg har skjært meg mang en gang på fingrene når jeg har klabbet inne i toweret. Her er kjøleren jeg valgte: http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2010/07/14/thermaltake-frio-cpu-cooler-review/1 http://www.overclockersclub.com/reviews/thermaltake_frio/ http://www.hardocp.com/article/2010/05/13/thermaltake_frio_cpu_air_cooler_review/ http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=519&Itemid=62&limit=1&limitstart=5 Sålangt fungerer denne kjøleren utmerket. Min sandybridge ligger på rundt 54-63 grader ved 4.8gHz på maks stresstesting. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 "Alt over 25FPS er strengt tatt spillbart" Skjønner rett og slett ikke hvordan du kan si noe sånt! Fra mye erfaringer med spill vil jeg si at hvis du ligger på 25-50 fps (til og med opp mot 60 fps) klarer du lett å se fps-lagg til tider, og spillbart i mine øyne er å spille uten slike problemer. Er så klart ikke alle som ser det med samme syn som meg, men jeg bruker å legge et minimum på 100 fps på de fleste spill. Uansett, la oss komme tilbake til tråden, og heller ta denne diskusjonen i en egen tråd Kan sette opp litt mer systematisk hva jeg har tenkt til nå med kommentarer bak: CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K (Var litt diskusjon om det er lurere å gå for X58 hvis jeg skal gå for 2x580 GTX, noen synspunkter?) Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-UD7, Socket-1155 (Er vel et bra kort? Dette kommer vel helt an på om jeg skal ha Sandy Bridge eller X58) PSU: Corsair AX 1200W PSU (Den er vel bestemt) Lydkort: ASUS Xonar D2X/XDT, 7.1 channel (Den er vel grei) GPU: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX (Litt diskusjon rundt driverproblemer med SLI/CF. Hadde egentlig tenkt 2x580 GTX, men ble litt usikker. Kan eventuelt gå for et annet merke enn Gigabyte hvis noen mener dette er lurt?) HDD: Seagate Barracuda XT 7200.12 2TB (Hørt at den er meget bra, noen erfaringer her?) DVD/Blu-Ray-spiller: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 (Noen erfaringer?) SSD: Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB (Satt bare opp en SSD, men litt usikker på om jeg skal vente eller ikke) RAM: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 (Usikker på hvordan denne vil gå mtp CPU-kjøleren) CPU-kjøler: Corsair A70 CPU Kjøler (Erfaringer? Noen som vet hvordan denne vil bli mtp RAM-brikkene jeg har valgt?) Kabinett: Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort (Dog veldig usikker på hvilket kabinett jeg burde velge) Skjerm: nVIDIA 3D Vision & BenQ 23,6" XL2410T (Er nok ikke den beste skjermen, men er vel kanskje den beste skjermen til spilling?) Noe jeg mangler av kabler, vifter osv? Pris fra forskjellige butikker også: Komplett: 29.928kr Amentio: 28.306kr (måtte bytte ut RAM-brikkene med http://amentio.no/da...C8-1127724.aspx som er litt dyrere) Dustinhome: 28.827kr (dette er dog med BenQ-skjermen uten 3D-kittet, og de selger ikke Crucial så har valgt en Intel SSD 160GB som er litt dyrere) Netshop: 21.402kr (Her har jeg ikke skjerm, cpu-kjøler og kabinett med enda. De hadde ikke BenQ-skjermen og ikke Corsair A70. Har dog Corsair 800D, men da er kanskje Lian Li et bedre valg? Byttet også ut RAM-brikkene med 2 x Mushkin DDR3 4GB Blackline Ridgeback Takker for alle konstruktive svar Espen Andreassen Det største problemet jeg ser med denne listen er fraværet av en slik: http://www.dustinhome.no/pd_5010469606.aspx (RevoDrive) Dersom jeg hadde 30 laken å bruke på PC så hadde jeg definitivt inkludert en av disse, til å ha som systemdisk. Bedre enn både Intel og Crucial SSD. Får du operativsystem på jobben? Hvis ikke må jo det også inkluderes i budsjettet. Jeg har ingen sterke meninger angående Nvidia i SLI vs AMD CrossFire, men 2 x 6950 i CF eller 2x570 i SLIer veldig mye ytelse for pengene, spesielt hvis du er så smart at du begrenser deg til 1920x1200 oppløsning. Du kan antakeligvis spare inn litt på powersupply også. Selv med SLI er det ikke sikkert du trenger 1200W. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=415884 Corsair 850W koster under halvparten av den PSU'en du har satt opp. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Hva me disse to ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605768 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610262 Er jo ikke så galne disse? 1 Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Hva me disse to ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605768 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610262 Cooler Master ATCS 840 får også veldig mye ros, bl.a. for god kjøling og at man kan ta ut brettet som hovedkortet sitter på, men den har flere steder fått noe kritikk for litt skjøre sidepaneler. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Hilram: Er problemene ordnet med Revodrive? Var ikke få som sleit med de Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Har faktisk lest en del på RevoDrive, og har jo fått god kritikk i reviews, men er usikker på hvordan den er med Windows7 og uten TRIM støtte? Angående kabinett, er det noen som har erfaring med CM Cosmos S? Den virker jo veldig bra, og ser ikke så aller verst ut (bedre enn HAF X/932 og Antec 1200 i hvert fall). Enda usikker på CPU-kjøler angående RAM... Endret 20. januar 2011 av Espen3 Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Har ikke hatt Cosmos selv, men har hørt mye skryt om det fra kompiser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå