VirtualMan Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg har et nettverk med 55 nettverksuttak som skal switches inn på en fibernettsentral(med internet-tilknytning). Men jeg ønsker å skille ut 10 av disse klientene til et eget VLAN slik at de ikke kan kommunisere med de 45 andre. Jeg tenker denne løsningen: Fibernettsentralen er en router med bare én fysisk port og jeg vil Koble en router med minst to porter til fibersentralen. Så vil jeg koble to switcher til routeren, en 48-porter og en 12-porter. Sette opp routeren slik at to porter konfigureres som ulike VLAN og det blir null kommuniaksjon mellol switchene. Hvis dette er riktig, så lurer jeg på hvordan dette konfigureres på en router. Den jeg har nå er en Jensen Airlink 2954 og her finner jeg ikke hva jeg skal sette opp. Kan evt. en D-Link DIR 655 brukes til dette? Takker så meget for all hjelp!! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Kjøp deg en router som gir deg litt mer muligheter. Enten en SMB-router eller en hjemmerouter som kan kjøre dd-wrt/openwrt eller tilsvarende. Lenke til kommentar
VirtualMan Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Takk! Jeg løste det med å kjøpe en liten relativt rimelig Netgear switch som kunne dele portene sine på ulike VLAN, så satt jeg én av disse portene som ett VLAN og koblet på en større men dum switch til denne portene. Da har jeg i hovedsak én switch for hvert VLAN og ingen ekstra bokser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå