Gå til innhold

Forkurs i ingeniør


Thewiz

Anbefalte innlegg

Når fikk du svar sånn ca da fra HiB? Hvor mange studiepoeng hadde du? Jeg søker med mitt snitt på 5,2 (eller var det 5,3 kanskje?), så da blir vel det 52 studiepoeng da. Veldig spent på om jeg kommer inn.

Husker ikke helt, slutten av juni\tidlig juli? Jeg hadde bare 38poeng fra vgs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forkurs er ingen dans på roser, det er helt sikkert. Jeg hadde generell studiekompetanse og trengte "bare" matte og fysikk, men jeg har aldri jobbet så mye og så mange seine kvelder noen gang som når jeg gikk forkurs.

 

For å være berettiget studielån måtte jeg også ta et annet fag i tillegg for å oppfylle kravene til antall timer for studielån. Personlig valgte jeg engelsk som var ganske easy peasy.

 

En annen fordel med forkurset (i hvertfall der jeg gikk) var at de som fullførte og bestod forkurset var sikret plass på ingeniørstudiet ved samme skole, man gikk forrest i køen.

Lenke til kommentar

Forkurs er ingen dans på roser, det er helt sikkert. Jeg hadde generell studiekompetanse og trengte "bare" matte og fysikk, men jeg har aldri jobbet så mye og så mange seine kvelder noen gang som når jeg gikk forkurs.

 

For å være berettiget studielån måtte jeg også ta et annet fag i tillegg for å oppfylle kravene til antall timer for studielån. Personlig valgte jeg engelsk som var ganske easy peasy.

 

En annen fordel med forkurset (i hvertfall der jeg gikk) var at de som fullførte og bestod forkurset var sikret plass på ingeniørstudiet ved samme skole, man gikk forrest i køen.

Er det snakk om forkurs i løpet av sommerferien, 6 måneder eller 1 år?

Lenke til kommentar

Jeg snakket om 1 år. Arbeidsmengden vil selvfølgelig avhenge av hvor flink du er og hvor lett du "tar ting". Jeg nøyde meg ikke med annet enn toppkarakterer og hadde ikke studert på 6 år når jeg begynte (begynte i jobb rett etter videregående), så det kan hende jeg hadde litt dårligere forutsetninger enn andre, men jeg følte i hvertfall ikke at det var noen dans på roser ;)

Endret av bas
Lenke til kommentar

Okei, skal selv ta R1, R2 og FY1 over 1 år (FY1 og R1 før jul, R2 etter jul) som privatist, 3 timer klasseromsundervisning i uken i hvert av fagene. Når du tok forkurset var det da bare forelesninger? Og hvor mange timer i uken hadde du i de forskjellige fagene?

Lenke til kommentar

Okei, skal selv ta R1, R2 og FY1 over 1 år (FY1 og R1 før jul, R2 etter jul) som privatist, 3 timer klasseromsundervisning i uken i hvert av fagene. Når du tok forkurset var det da bare forelesninger? Og hvor mange timer i uken hadde du i de forskjellige fagene?

 

Nå begynner det å bli noen år siden jeg tok forkurset, så husker i eksakt hvor mange timer i hvert fag, men det jeg husker er at jeg var på skolen hver eneste dag for å følge forelesninger som stort sett forgikk fra morgen til ca. lunsj, deretter var det jobbing med oppgaver med lærer tilgjengelig i et par timer. Selve skoledagen var stort sett ferdig mellom kl.12-14, deretter var det egenstudier.

 

Alt dette kan sikkert ha endret seg med årene, og det avhenger selvsagt av hvor mange fag du tar, men jeg tok som sagt bare matte og fysikk, pluss engelsk for å få nok timer til studielån.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Bumper denne.

Har søkt Forkurs (1 år) med generell studiekompetanse både på HiB og HiST nå til høsten. Har ikke ett sykt bra snitt, ligger vel mellom 3 og 4, litt utifra hvordan jeg gjør det på mine gjenstående eksamener.

 

Hvor vanskelig er det å komme inn på dette? Kan man regne med en karaktersnitt over 4?

Hvis man ikke kommer inn, hva ville dere anbefalt å gjort? Tatt det som privatist selv, og hørt med lokale skolen om jeg kan ta litt timer med klassene?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Det er mange søkere til HiB i år. 1143 søkere til 75 studieplasser ved forkurset.

Jeg sendte en mail til [email protected] og fikk svar:

 

"I 2011 hadde HiB 816 søkere til ca 80 studieplasser ved forkurset. Nedre poenggrense for søkere med yrkesfaglig bakgrunn var 50,9 poeng."

 

Syntest dette snittet var ganske høyt, men det gir en god indikasjon. Taller er for de med yrkesfaglig bakgrunn. At det er 300 flere søkere i år gjør ikke snittet noe lavere, vil jeg tro.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med HiST.

Lenke til kommentar

Jeg søkte på forkurs i fjor ved HIB, da hadde jeg rett over 52 studiepoeng. Da var jeg nr 8 på venteliste, og kom inn når 8 stk fremfor meg hadde sagt nei. Jeg takket riktignok nei jeg og, da jeg heller ville ta det i år.

Nå har jeg fått tilleggspoeng for fagbrev og yrkespaksis, så antar at jeg kommer inn i år og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...