Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med særemne. Sammenligne Harry Potter boken, fangen fra azkaban med filmen

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har en oppgave på skolen hvor vi skal sammenligne feks. Harry Potter og den vises stein med filmen.

Jeg har valgt og sammenligne Harry Potter boken, fangen fra azkaban med filmen. Men har aldri vært bort i noe sammenligning. Så er det noen som har tips til hva jeg kan sammenligne ? :innocent:

Har allerede skrevet en side om J.K Rowling osv osv.

Jeg startet for 1 time siden mens de andre startet før jul.. Det viser hvor effektiv jeg er :cool:

Mvh,

Adrian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine hint til en god sammenligning:

Ha kun med en kort biografi, og gjerne kun det som er aller mest relevant for teksten og filmen. Gå gjennom tematikken, historien; både filmen og boken vil prøve å få med seg hovedhistorien. Gjør de dette på ulike måter? Boken er som oftest skrevet først, og bærer et spesielt preg og egne måter å bære frem en stemning på. Hvordan benytter filmskaperne alle mulighetene de har til å skape den samme og kanskje forsterke disse scener og dialoger?

Mye fra boken vil ofte kuttes vekk i en film (det har hendt med denne), hvordan har filmskaperne "fylt inn" historien?

Alt over gjelder det å introdusere tema og oppgaven, lag problemstillinger. Minimalt med biografi (om noen i det hele tatt), for så å gjennomgå historien fra begge synspunkt, gjerne veksle, mens du vurderer ulik skildring av historien og virkemidler.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...