Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere ventilasjonsvifte i eksisterende luftekanal - mulighet for begge veier?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et rom eg bruker som soverom som kanskje har litt for dårlig ventilasjon til det. Det er ikke et fuktproblem generelt i leiligheten eller i det rommet, men er det passe varmt ute så kan det bli klamt når eg legger meg. Og da sliter eg med å sove. I tillegg liker eg å legge meg når det er kaldt, men rommet blir aldri kaldere enn 18-20 grader.

Tanken min da var å montere ei ventilasjonsvifte i luftekanalen. Eg er da på jakt etter ei som går på 220v, er regulerbar og kan gå begge veier. Både for å transportere fuktig luft ut eller for å flytte kald luft inn(naturligvis ikke samtidig).

Noen som kjenner til noen slike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om å endre dreieretning på en typisk enfaset viftemotor er så enkelt som å polvende den. :hmm:

En annen løsning er å ha en avtrekksvifte og en friskluftventil, lengst mulig fra hverandre. Vil du ha det kaldt åpner du ventilen så vifta blåser ut varm luft og suger inn kald luft fra ventilen, vil du ha det mindre fuktig, men likevel forholdsvis varmt, så lukker du friskluftventilen utenfra og åpner døra mot resten av huset i stedet.

Lenke til kommentar

Det er slik det blir gjort i dag. Dvs, døra mot resten av leiligheten står konstant åpen, og da er fukt/varme/klamt ikke et problem. Men da blir det aldri kaldt nok, samt at lys fra gangen og "støy" kommer inn. Mellomløsningen eg har er at døra er lukket hele dagen og kvelden(da blir det kaldt) og så lar eg den stå åpen fra og med når eg legger meg. Sovner eg ikke med en gang da så blir det fort nok varmt til at eg ikke sovner :)

Så ei vifte hadde vært ideelt. Har sjekket med typiske forhandlere men de fleste er av typen avtrekk og i tillegg til å slå av eller på så kan man justere hastighet, fuktnivå, kulderasstopp og/eller med timer. Men ingen kan snus. I tillegg ser eg at det finnes to typer, en hvor man tar bort eksisterende ventil(typisk baderomsvifte) og så har man ventilinnsats som settes inn i den eksisterende ventilen(ser det ut til). Eg tipper at om eg skal klare å finne det eg er på jakt etter så må eg finne noe innen sistnevnte.

Et alternativ er kanskje å montere ei 12v vifte og bruke en dimmer til å regulere hastighet samt en liten krets for å snu retningen. Evnt lage en 12v krets med PMW signal for å justere hastighet.

Lenke til kommentar

Nei. Eg har en luftekanal i hvert rom(to soverom, bad og stue). Tanken var å lukke døra til soverommet og enten transportere ut fuktighet eller kald luft inn.

Spekulerer litt på forslaget til Inge over her. Dvs å ha døra åpen(for å få fuktigheten ut av rommet) og bruke ei vifte for å få kald luft inn. En ulempe med det er at eg samtidig kjøler ned resten av huset.

Når det gjelder støyen fra vifta så var planen å kjøre den før eg legger meg og kanskje til nøds mens eg sover. Eg sover tungt så litt viftestøy skal eg takle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...