Gå til innhold

Gaming PC (10-15k)

Anbefalte innlegg

Morn!

Har sotti å plokka ut Pc-deler i heile dag siden jeg kom hjem av jobb, så tenkte jeg skulle innom her å høre rundt litt før jeg trør til med kjøpet.

Hardware:

Skjerm

Kabinett

CPU

Minne

GPU

HK

HDD

CPU kjøler

PSU Gammel PSU ifra pcn jeg bruker nå.

Har en stk. 10KRPM Raptor disk på 34 GB, som skal brukes til OS. venter med SSD disker til sommeren og utover!

Må sies at jeg har jævlig lyst på Obsidian 650D når det kommer ut, men er visst enda en stund til :(

Har sett litt rundt på skjermer paneler, å er usikker på hva jeg skal gjøre. TN paneler er vel det som er mest aktuelt mtp gaming. denne skjermen har også fanget oppmerksomheta mi: BenQ

Også muligens investere i denne skjermen i fremtiden, til bruk for non-gaming: IPS panel NEC

Til lyd har jeg Sennheiser PC 360 G4me, og "kanskje" et Creative SB X-fi Titanium HD underveis ifra amentio...

Setter pris på innsikt og forandrings tips! =)

Endret av pedder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt og enkelt svar;

ser ut som en ganske solid gaming pc du har der!

har selv bestilt samme RAM og CPU som deg, GLEDER MEG!!!!

kabinett er forsåvit smak og behag, har selv en Cooler Master Storm Sniper, ganske stort men meget behagelig og jobbe i!

har egentlig ikke noe spesielt å pirke på, bortsett fra PSU, tror nok egentlig at 600 W er litt lite? men tør ikke å si sikkert ;)

Uansett, synes det var en meget fet rigg du har valgt ut! :D

Lenke til kommentar

600 watt er mer enn nok, det kommer ann på hvor god den er.

2600k er unødvendig. Du får kliss lik ytelse med 2500k, som koster 700 kroner mindre. Jeg ville aldri hatt 4 minnebrikker på 2 GB hver, ettersom det stresser fælt og gir lite rom for overklokking. Trenger du forresten 8GB? 4GB er mer enn nok til en gamer PC, det å bruke bare 3GB er en utfordring for vanlige brukere, så 8GB blir overkill deluxe for ganske mange.

Og bruk ikke green-harddisker som systemdisk! De spinner seg ned om de ikke er i bruk for å spare miljøet, og blir fort et helvetes irritasjonsmoment. Ville gått for en SSD med budsjettet ditt - er bare å fjerne de tinga du ikke trenger (som 2600k og 8GB minne med 2500k og 4GB minne), så har du nok til en knallgod SSD (Crucial C300 f.eks). En SSD vil også gi mye mer merkbar ytelse på PC'en din enn hva 8GB RAM og i7 2600k vil gjøre.

Når det gjelder kabinett, og du har lyst på Corsair Obsidian, hvorfor ikke velge Corsair 600T Graphite? Ufattelig stilig og med knallgode kritikker.

Du sparer faktisk 2200 kroner omtrent på å gå fra de minnebrikkene og den CPU'en og over til 2500K + Corsair Vengeance 4GB minnebrikke.

Husk at RAM som oftest kan overklokkes veldig lett, så det er unødvendig å kjøpe de med høyest Mhz.

Dessuten, de 2200 kronene kan brukes på å gjøre resten av riggen enda fetere. Anbefaler SSD og Corsair HX strømforsyning.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen han har nå leverer nok watt, og så lenge han er fornøyd med den ellers er det ingen vits å bytte. Selv ville jeg valgt en modulær strømforsyning, men det er virkelig ikke vits å bruke penger på deler du ikke trenger.

Ellers er jeg enig med Montseur. Skal du absolutt ha 8GB RAM, gå heller for disse (2x4GB). Samme timings, ikke unødvendig høy minnefrekvens, og bruker færre spor kontra de du opprinnelig satte opp. For ikke å snakke om at de koster halvparten. SSD er også et must med ditt budsjett, men Dustin har ikke Crucial C300, så jeg ville nok tatt en titt på denne.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hallo igjen!

Lenge siden jeg var innom sist her, så sitter i skrivende stund på ny riggen. Endte opp med det meste som står på lista, og er storfornøyd. :)

Får en SSD disk imorgen, Corsair force 120gb, og gleder meg til det!

Meeen tror nok at jeg må gå til innkjøp av ny strømforsyning, fordi jeg synes jeg får elendig ytelse i spill. Feks 20 fps på maxed out wow, wtf bbq? Får like mye på Metro 2033 og crysis liksom. (skulle vært mer der og!)

jeg tror dette er synderen:psuen jeg har atm

vet ikke om det har noe å si, men kjører 1x 12v rail (atx4pin) på cpu, istede for 2. Pga jeg ikke fikk den siste til å passe.

I tilegg er skjermkortet oppgitt på 36 amper, mens 12v railen som går dit bare er på 18A.

Endret av pedder
Lenke til kommentar

Metro kommer du nok ikke til å få stort mer enn 20 fps på, men crysis burde nå opp til ruindt 40 fps. (Jeg antar du har 1920x1080).

Hvor gammel er PSUen din? De leverer mindre etter noen år.

Uansett, på komplett.no får du en 750W til 550 kr, og den er basert på seasonic M12D, som er en rimelig god PSU. Det burde være mer enn nok for deg

Lenke til kommentar

Kjører 1920x1080 ja. ligger på rundt 20 på crysis nå, som er helt feil. bare 20 fps på metro? :|

Psuen er vel 3-4 år gammel, eller mer. men jeg synes det er rart at pcn ikke crasher under 3D load, pga railen?

Kunne tenkt meg denne Psuen: http://www.dustinhome.no/pd_5010463445.aspx?

så blir det NP å utvide til SLI senere. Even tho jeg har funnet ut nå at standard utgaven av hovedkortet mitt ikke har støtte for SLI :(

Har forresten lest at gtx 570 bruker ca. 360w på full load, men om det er hele systemet eller bare gfx card dem har regna vet ikke jeg. det er jo tross alt snakk om gfx power consumption, ikke hele driten, så er usikker. Men ivertfall, så blir det fort mye strøm da på SLI.

Verdt og nevne at CPU skal max clockes.

Lenke til kommentar

Kjører 1920x1080 ja. ligger på rundt 20 på crysis nå, som er helt feil. bare 20 fps på metro? :|

Psuen er vel 3-4 år gammel, eller mer. men jeg synes det er rart at pcn ikke crasher under 3D load, pga railen?

så blir det NP å utvide til SLI senere. Even tho jeg har funnet ut nå at standard utgaven av hovedkortet mitt ikke har støtte for SLI :(

Har forresten lest at gtx 570 bruker ca. 360w på full load, men om det er hele systemet eller bare gfx card dem har regna vet ikke jeg. det er jo tross alt snakk om gfx power consumption, ikke hele driten, så er usikker. Men ivertfall, så blir det fort mye strøm da på SLI.

Er nok hele systemet, det.

Lenke til kommentar

GTX 570 er driverstyrt til å ikke spise mer enn 225W. Det har vært endel som har svidd kortene sine under overklokking, fordi VRMene ikke tåler mer strøm.

AX-1200 er kjempebra! Den er ikke særlig effektiv før du kommer opp på 200W, men den vil sikkert holde lenge.

Skal du overklokke max, burde du ha et hovedkort med flere VRM: P8P67 PRO i det minste, og kanskje tilogmed gigabyte UD5. Dette for å sikre stabilitet og ikke brenne CPUen HKet ditt

Lenke til kommentar

Er nok hele systemet, det.

Allright, godt å vite. ble litt letta nå :p men er det noen som kan svare på det med 12v railen? for NOE er galt med pcn min, føler ikke den yter som den skal i det hele tatt.

GTX 570 er driverstyrt til å ikke spise mer enn 225W. Det har vært endel som har svidd kortene sine under overklokking, fordi VRMene ikke tåler mer strøm.

AX-1200 er kjempebra! Den er ikke særlig effektiv før du kommer opp på 200W, men den vil sikkert holde lenge.

Skal du overklokke max, burde du ha et hovedkort med flere VRM: P8P67 PRO i det minste, og kanskje tilogmed gigabyte UD5. Dette for å sikre stabilitet og ikke brenne CPUen HKet ditt

Fett, tror det blir en 1200w corsair ganske så snart!

Må vel bytte ut til Pro ja, mest mtp SLI. Synd tho at det er wasted money på det gamle moboet.

Lenke til kommentar

Må vel bytte ut til Pro ja, mest mtp SLI. Synd tho at det er wasted money på det gamle moboet.

Du kan jo selge det etter at du har fått byttet det i april en gang da? Sånn med tanke på de SATA-portene som visstnok kan være defekte

EDIT: klippet litt

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du kan jo selge det etter at du har fått byttet det i april en gang da? Sånn med tanke på de SATA-portene som visstnok kan være defekte

EDIT: klippet litt

Tja, det hadde vel kanskje ikke vært så dumt.

Dropp CPU'n. i7-2600k er bare tull å kjøpe om du skal game. Gå for i5-2500k da den er 1000 kr billigere og slår faktisk i7-2600k på noen av testene.

Har allerede endt opp med i7. eneste grunnen til at i7 blir slått på noen tester er HT, noe man kan slå av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...