Gå til innhold

Oppgradere gammel pc?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter nå på en bærbar som er over et og halvt år, og den funker jo til det meste, men nå er jeg interessert i og oppgradere en gammel stasjonær om muligheten er der.

Eneste jeg vet er at pcen heter Acer Aspire T135 og har følgende spesifikasjoner:

AMD Sempron 64 3000+ FSB800MHz

512 MB ram DDR

128KB L2

200GB/7200RPM(sata)

DVD Dual

NVIDIA GeForce FX 5200LE

Så nå har jeg vært på Komplett.no og sett litt på oppgraderingsetta dem har og funnet et jeg tror er bra.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976&reviewPage=2#info

Det jeg spør dere er om hva annet trenger jeg, fungerer det oppgraderingsettet i det hele tatt? Må jeg ha nytt kabinett?

EDIT: Er det kanskje bedre med dette?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623

EDIT2: Bilde av kabinett om det har noe og si:

acer-aspire-t135.jpg

Endret av Jaudaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, den er grei. Var redd det kom til og bli slik. Så da trenger jeg prosessor, hovedkort og ram(alt dette følger med i i5 pakken?), strømforsyning og grafikk kort? Mangler jeg noe da? Hadde vært utrolig fint om noen kunne funnet disse to til en rimelig pris og som passer til resten.

Lenke til kommentar

Altså, bytter du først hovedkort/CPU/RAM/GPU så er du nødt å bytte ut resten av de nevnte delene også. Avhengig av kontakter og effekt på strømforsyningen din må muligens også dette byttes. Avhengig av om kabinettet ditt støtter ATX formfaktor eller om de har en "typisk Dell" BTX formfaktor eller noe slik, vil nye deler muligens ikke passe i kabinettet. Harddisk passer i nyere systemer, men har liten lagringsplass og trolig lite cache. DVD og minnekortleser vil passe.

Du har ikke skrevet noe om det aller viktigste her: hva skal du bruke maskinen til?

Skal du ha en gamingråtass vil neppe PSU holde mål uansett. Skal du ha en billig kontor- og surfemaskin bør du i første omgang finne ut hvilken formfaktor kabinettet ditt støtter, og hvilke plugger og effekt din PSU tilbyr. Er det penger å spare på gjenbruk, så er det penger å spare :)

Lenke til kommentar

Så det er helt umulig og bruke det oppgraderingsettet jeg linket til om jeg kjøper en PSU og et nytt grafikkort?

Nei, det er fullt mulig, men det er liksom ikke flere deler i en PC heller. Så hvis du bytter overnevte, har du byttet alt, bare kjøpt det separat.

Lenke til kommentar

Tja, jeg ser for meg at mengde RAM er viktigere enn prosessorkraft i så måte. Til Runescape klarer du deg med denne (pluss skjermkort) eller denne (integrert skjermkort). Til Source trenger du et noe bedre skjermkort enn det som er integrert i sistnevnte, men Source bør kjøre helt fint selv på en AMD x2 250 m/4GB RAM. Dette skjermkortet krever ikke allverden strøm, så kanskje du tom. kan klare deg med din gamle PSU. Kjører selv en AMD X2 250 m/4GB RAM og integrert HD 4250 på en 350W PSU fra Pentium 4-æraen.

Dersom du ikke stiller høyere krav klarer du deg lenge med dette altså.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vel, med 5 boter på 24/7 tjener jeg ca 4500,- i mnd så til 1 er ikke nok. Source er ikke noe must, har bærbar til og spille på.

EDIT: Den første du kommer med må være mest aktuell, men hvilken skjermskort anbefaler du? Vil tro det er prosessor og rammen som før kjørt seg med 5 boter. Kan jeg beholde kabinettet?

Boter = program som gjør alt for deg med andre ord.

Endret av Jaudaa
Lenke til kommentar

Vel, Runescape er ikke noe fantastisk krevende spill, og fem boter krever neppe fem ganger så mye av CPU for å kjøre som det gjør å spille selv heller. Jeg er hellig overbevist om at X2 250 vil gjøre jobben, men jeg skjønner at du gjerne vil være på den sikre siden.

Skjermkort: GTS 450/HD 5770 hvis du skal spille noe selv - hva som helst annet hvis ikke. Absolutt alle skjermkort takler Runescape, og det å ha boter kjørende vil jeg tro ikke påvirker grafikkytelsen det grann.

Du kan nok kjøre langt flere enn fem boter på den billigste oppgraderingspakken for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Ok, men jeg ser ikke helt forskjellen mellom og spille selv og å botte? Bruker jo vel like mye? Dårlig forklart va bot var. Bot = Et program som styrer Runescape "karakteren" din rundt og gjør alt, slikt du slipper og gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...