Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Help! Fire spørsmål/utfordringer..

Anbefalte innlegg

Har oppgradert ca alt i stasjonærPC utenom kabinettet, og har møtt på noen irriterende problemer/utfordringer.. Håper noen her har konstruktive tips/erfaringer med hva som kan lage kvalm.. Først, komponentene det gjelder;

Mobo: Asus P8P67Pro

PCU: Intel Core i7 2600K

Skjermkort: Asus GTX 580 PhysX

16GB Corsair Vengeance Ram

Corsair HX850 PSU

Windows 7 64bit

Har en Intel SSD og en annen 3.5" standard HD på SATA.

1. Skjermen (BenQ 2222-ettellerannet, 21.5tommers sak) starter ikke alltid opp fra standby, når jeg powrer opp PC'en.. må som oftest "time" å skru på pc og skjermen "manuelt" for at det skal fungere.. Har koblet pc til skjermkort med DVI/VGA adapter og VGA kabel...

2. PC'en rebooter ofte (alltid) en gang under oppstart. noen sekunder etter power-on, vifter startet, LED lyser, så rebooter maskinen og starter opp..

3. Ofte (nesten alltid) er vises kun 8 av 16GB installerte RAM.. Har ikke fjernet noen av kjøleribbene..

4. Power supply blacker ut kursen i leiligheta.. Første gang jeg kobla til & starta strømforsyninga (uten at den var koblet til noe) så gikk sikringa i leiligheta, PSU virket deretter død (prøvde det samme et par ganger, samt og kortslutte grønn og svart på 24 pin samt måle med multimeter på en av Molex kontaktene, alt ok). PSU virker nå tilsynelatende OK, men blir bekymret av oppførselen vedrørende blackout... Har testet to identiske strømforsyninger nå, med eksakt samme resultat... så utelukker produksjonsfeil..

Jeg setter stor pris på konstruktive tips & råd dere måtte ha angående disse tingene!

Endret av NuuNuub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål 4: Sjekke hvilke komponenter du har i hus som er på denne kursen som ryker, er det alt for mange elektriske komponenter tilkobler så har du svaret, hjelper ikke bedre med at kursen er gammel og ikke takler så mye på en gang.

Til ram problemet så prøver du en og en ram brikke og feilsøker hvem av disse brikkene som feiler. Er det ingen som feiler,så kan du mistenke at hovedkortet ditt er defekt, siden den restarter seg av seg selv under oppstart osv..(Kan også være tegn på snart død harddisk, prøv med en HD test) hovedkortet ditt skal takle opp til 32 GB med ram så det er ikke det at den ikke takler så mye RAM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har faktisk litt av samme problemene med min nybygde pc.

Den består av følgende komponenter:

Asus P8P67-Deluxe hovedkort

I72600K

8GB Corsair Vengeance(2x4GB)

Amd Radeon 6950

Intel X25 80GB SSD gen.2

WD Green 2TB Hdd

MIST 800W Psu

Også hos meg kommer ikke skjermen alltid på etter oppstart. Alt virker som om det starter opp på hovedkortet, og det kommer lyd fra HDD. Må slå av ved å ta strømmen eller holde av/på knapp inne i 5-6 sekunder. Etter det starter alt opp igjen, men får feilelding om at overklokking feilet, trykk F1 for setup... Jeg har ikke overklokket noe som helst, og har også kjørt standard ytelseprofil.

Problemene dukker opp kun ved oppstart fra helt slukket maskin. Dersom jeg bare restarter blir det ingen feil. Maskinen må også ha vært avslått over litt tid, har ikke kommet så langt at jeg har fått forsket mye på hvor lang tid den må være avslått ennå, men dersom jeg starter opp innen noen få minutter går det greit.

Jeg har oppdatert med siste bios fra Asus uten at det hjalp noe på saken.

Vi har jo noen fellesnevnere her, siden det i begge tilfeller er snakk om Asus P8P67, I72600K, Vengeance Ram og Intel SSD.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering; angående punkt 1 & 2 så er dette nå løst, dette er vist ikke et uvanlig problem for eiere av dette nye hovedkortet. Jeg har faktisk ikke oppdatert BIOS enda, men alt gikk mye bedre når jeg flyttet SSD disken fra 3Gb/s (de blå SATA kontaktene) til 6Gb/s (de grå SATA kontaktene)... Har også disablet MArvell kontrolleren i BIOS, uten at jeg tror dette har noe med saken å gjøre. Ser også at en annen har hatt suksess med denne "løsningen".. Merket dog at windows ytelsesindeksen på harddiskytelse gikk ned 0.2 poeng etter denne endringen, som egentlig ikke henger på greip.. Etter jeg gjorde dette virker skjermen/skjermkortet helt fint under oppstart og.. mulig dette var relatert til dobbelboot/POST..

Blir vel å oppdatere BIOS snart, ser ut som de fleste har hatt suksess med den siste oppgraderingen.

ASUS har sagt i en av trådene på hardforum at BIOS oppdateringen skal øke kompatibiliteten med enkelte RAM modeller, så håper BIOS oppdateringen tar hånd om punkt 3...

Angående punkt 4; strømforsyningen som tar sikringa, så er det (uten at jeg har sjekket sikringa...) antageligvis sikringa som er for rask. Får som sagt lik oppførsel med andre strømforsyninger (av samme modell). Har snakket med andre som har opplevd samme sak, og som lever med "problemet". Skal sjekke klassifiseringen på sikringa og få den byttet av elektriker om de mener det er greit..

Endret av NuuNuub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...