Gå til innhold

Kondensering av vann


toreae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vann kondenserer går det fra gass til flytende (damp til vann) samtidig som det gir fra seg energi. Det du er ute etter er fordampning.

 

Fordampningsenergien til vann ved kokepunktet er på 2257 Joule per gram, med andre ord ca. 2250kJ per liter. Dette tilsvarer 0,625kWh. Siden vannet som skal fordampes i ditt tilfelle ikke er 100 grader Celsius tar det mer energi, så 0,7kWh (som jeg antar Flimzes mener, å anngi en effekt blir ikke rett) kan sikkert stemme.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Relativ fuktighet (metningsgraden til lufta) spiller ingen rolle så lenge den ikke er 100%. Fordampningsenergien er avhengig av trykk og temperatur, og siden man trygt kan gjøre forenklingen at trykket er lik en atmosfære (101,3kPa) kan man si fordampningsenergien bare er avhengig av temperatur i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar

Hvor mange watt-timer for å kondensere 1 liter vann. Guttungen vil ikke tørke opp baderomsgulvet, hvor mye kan jeg 'kreve' igjen!

 

Hvor mye du kan kreve igjen er direkte proposjonalt med din evne til å oppdra guttungen. Hvis du ikke klarer å få han til å tørke opp baderomsgulvet, hvordan skal du få han til å betale strøm. Hvis du ønsker å bruke det som et argument foreslår jeg at du prøver noe annet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor mange watt-timer for å kondensere 1 liter vann. Guttungen vil ikke tørke opp baderomsgulvet, hvor mye kan jeg 'kreve' igjen!

 

Hvor mye du kan kreve igjen er direkte proposjonalt med din evne til å oppdra guttungen. Hvis du ikke klarer å få han til å tørke opp baderomsgulvet, hvordan skal du få han til å betale strøm. Hvis du ønsker å bruke det som et argument foreslår jeg at du prøver noe annet :)

 

'kreve'

 

Mindre bruk av pc, WII, playstation og tv :yes: .

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er at hvis man tørker opp med en håndduk går det med like mye energi å tørke håndduken som det går med til å fordampe vannet fra gulvet. Vet ikke hvor mye vann det er snakk om her, men man søver vel ikke så forferdelig mye?

 

Man kan tørke opp vannet med samme håndduk som man tørket kroppen sin med.

 

Poenget er at det ikke så gøyt å skulle bruke badet etterpå, og trakke rett ut i en dam. Så jeg ville ha noen flere argumenter for å lære opp poden. Skulle vi spart på strømmen, måtte vi ha tørket opp vannet i dusjen også.

Lenke til kommentar

Man kan tørke opp vannet med samme håndduk som man tørket kroppen sin med.

Det fører uansett til at håndduken inneholder mer vann som, for at håndduken skal tørke, må fordampes. Om vannet befinner seg på gulvet eller i håndduken spiller ingen rolle. Blir håndduken så våt at dere vrir den opp og lar vannet forsvinne i avløpet har det noe for seg.

 

Enig i at det er irriterende med vann på badegulvet, men å argumentere med energibesparelse blir sannsynligvis en form for vranglære :)

Lenke til kommentar

Man kan tørke opp vannet med samme håndduk som man tørket kroppen sin med.

Det fører uansett til at håndduken inneholder mer vann som, for at håndduken skal tørke, må fordampes. Om vannet befinner seg på gulvet eller i håndduken spiller ingen rolle. Blir håndduken så våt at dere vrir den opp og lar vannet forsvinne i avløpet har det noe for seg.

 

Enig i at det er irriterende med vann på badegulvet, men å argumentere med energibesparelse blir sannsynligvis en form for vranglære :)

 

Hos oss vasker vi håndduken etter bruk! Den kan jo kansje brukes flere ganger (helst av samme person), men den kampen er jeg ikke klar til å ta opp med husets frue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...