Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Veldig ustabil nett tilkobling

Anbefalte innlegg

Skal ha 10\2 men dette er som sagt meget ustabilt og oppleves slik at det i enkelte perioeder av døgnet er helt ned til 2 mb og da går gjerne pakkene\data i "bølger".

Har klaget utallige ganger til nettlevrandør uten at problemet er løst, først så prøvde vi å bytte modemet uten at det hjalp, deretter kom en tekniker dog når han var her så var seff hastigheten bra og han konkluderte med at problemet lå utenfor huset samt at det var planlagt oppgraderinger (ingen spes forbedringer etter dette).

Og slik er situasjonen i dag, hver gang jeg tar kontakt er de litt avvisende og mener jeg får hastighet jeg skal ha.

Får også veldig dårlig ventetid\ping i spill i de periodene hvor hastigheten er lav.

Er vist heller ikke noe spes overbelastning i nettet, så ifølge dem er det ingen ting som tilsier at jeg ikke skulle få full hastighet og legger gjerne skylda over på meg.

er gjerne 5 kl7, 3 kl 18-24 og kan godt varier innad i de periodene f.eks 9 10 kl 1830 og 2kl 1831.. er enkelte dager jeg ikke opplever treghet i det hele tatt, hvis jeg har bittorrent på hele døgnet virker også det positivt opp mot hastigheten(ja merkelig)

laster ned mye ifra usenet og skjenerell surfing, så da er 2 for lite

Spes det å bli kastet ut av star craft 2 fordi jeg har spotify i bakgrunnen irriterende

Er også verdt å nevne at det er i senere tid at disse probleme har dukket opp og at jeg har hatt stabilt nett i maaange år(dette har vart 6-12md,litt usikker). Det spiller forøvrig ingen rolle om jeg kobler vekk den trådløse routeren og kobler pcen direkt til modemet

noen som har vært borti lignende, evnt forslag om hva som kan forårsake dettet?

Får heller ikke avslag i prisen for disse problemene

Hakkete\lav hastighet

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned pingplotter og monitorer forsinkelse mot f.eks www.uio.no.

Da vil du se hvor evt forsinkelse oppstår.

EDIT: Husk at spotify laster opp (fildeling). Du MÅ ha kontroll på båndbreddebruk.

Hvis du laster opp max på linjen, så vil du jo få dårlig ping og hastighet på speedometre.

Pass også på at du krypterer trådløsnett, slik at ingen misbruker linjen...

ctrl_alt_delete og vis nettverk: Der ser du båndbreddebruk på din PC.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

hei igjen,

ja har wpa2 aes, bruker også 5ghz da det er en del andre nett rundt her.

Bruker uansett for det meste kabel når jeg tester men det spiller lite eller ingen rolle når det gjeler så lave hastigheter.

Når jeg "makser 10mb linja så ligger det bare på 5-8%, nå som der er 2 er det bare 2%

Har også en filserver der jeg lett overfører 18 m byte over det trådløse

Får ikke så halv gæren ping, men når jeg makser de 2 ustabile mb så skal det ikke mye til før pingen blir dårlig, detter rett å slett ut noen ganger å.

det første bilde er med 1mb last og det andre uten noe, men må ha detti ut igjen der eller noe.

Lenke til kommentar

Ser jo at linjen mellom PC og router er perfekt. Problemet kan ligge i router (prøv restart som nevnt over). Sjekk rett etter restart og se om det er endring. Videre ville jeg prøvd å koble PC rett i modem. Dette for å utelukke lokale problemer hos deg. Mulig du må slå av modemet en stund når du veksler mellom PC og router pga IP-lease.

Er det like ille med PC i modem, så er det enten kapasitetsproblemer hos ISP, eller så makser du linjen mens du tester.

Har forøvrig noe lignende problem her for tiden. Når jeg tester opplinjen, så får jeg halv hastighet, og så stinger ping til himmels.

Hos meg er problemet garantert hos ISP. Jeg holder på å dokumentere det ved å ta noen hastighetstester over tid og logger de.

Lenke til kommentar

Mener du modemet eller routeren, er uansett ingen forskjell på om jeg kobler direkte til modemet eller ikke.. Samt har prøvd å ta ut kontakten og ventet litt for ny ip mange ganger ja og det blir ikke noe forskjell.

For øyeblikk så er kobling bra, så det varier veldig. virker nesten som om om det er noen i nabolaget som surfer og min blir treg og når han slutter blir min bra.. har ikke peil på hva der er for noe men det endrer seg kjapt

edit: svar til Datafriken

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Ser jo at linjen mellom PC og router er perfekt. Problemet kan ligge i router (prøv restart som nevnt over). Sjekk rett etter restart og se om det er endring. Videre ville jeg prøvd å koble PC rett i modem. Dette for å utelukke lokale problemer hos deg. Mulig du må slå av modemet en stund når du veksler mellom PC og router pga IP-lease.

Er det like ille med PC i modem, så er det enten kapasitetsproblemer hos ISP, eller så makser du linjen mens du tester.

Har forøvrig noe lignende problem her for tiden. Når jeg tester opplinjen, så får jeg halv hastighet, og så stinger ping til himmels.

Hos meg er problemet garantert hos ISP. Jeg holder på å dokumentere det ved å ta noen hastighetstester over tid og logger de.

ja har prøvd det, har logget hastigheten selv men de aviser meg fullstendig og behandler meg som en dust.

Har ingen andre allternativer heller, utenom ice eller noe annet dårlig så sitter i "knipa" dems.

Lenke til kommentar

hørtes bra ut, jeg bor 2 km unna så veit ikke hvordan slikt blir for meg.

er så kjipt, før så hadde jeg verdens mest stabile linje men dem jaggu meg klart å rote det til. det var forøvrig samme hastighet 10\2 og før det var den på 8\2.

Kunne jeg maxe linja og sammtidig hadde reserve til bra ping i spill, så er sikkert en liten ting som man kan fikse opp i men dem gidder ikke.

Dem overvåker jo nettet og vet når det er belastet og de har sagt at nettet ikke er belastet i det hele tatt i de tidspunktene jeg har det tregt så da må det jaggu meg gå ann og fikse det også.

er nesten u land kobling detta

edit, skrivefeil

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

VDSL er begrenset til ca 800m linjelengde, dessverre. Nextgentel skriver at de har sluttet å prøve lengre avstander, fordi det blir for ustabilt.

Som hos deg, så ble også nettet mer ustabilt da de økte hastighetene. Det betyr vel bare at stamnettet og utstyret er underdimensjonert.

Hadde vært bedre om man oppgraderte det først, og så økte hastigheten hos kundene...

Lenke til kommentar

du mener at det ble ustabilt ifra de gikk opp ifra 8-10? det skjedde for maaange år siden og det er egentlig i det siste det har vert ustabilt(4-12 mnd, har ikke holdt tellinga i det hele tatt), så det har mes sannsynlig ingen sammenheng med hastighets oppgraderingen.

det at det endrer seg så brått stiller jeg meg undrende til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...