Gå til innhold

Idag er GRISENS dag (ifølge NOAH)

jonlem

Anbefalte innlegg

Og grisen fortjener den oppmerksomheten.

Ja, dette handler om mat og drikke, for grisen forbinder de fleste av oss med mat.

Så jeg vil bare oppfordre alle til å huske på det neste gang de plukker pølser og koteletter fra fryseren på Rema 1000 at dette kjøttet kommer fra et dyr, et individ med åpenbar egenverdi, med selvbevissthet og følelser. Gi det den respekten det fortjener.

Videoen under er fra svenske djurrättsalliansen, og poenget med å poste den her er ikke at noen skal gulpe opp juleskinka si, ei heller at kotelettene skal begynne å smake dårlig.

Tanken bak er enkel; å bidra til menneskers ettertanke, undring og fundering. For eksempel - er det virkelig nødvendig å behandle disse dyrene slik? Er det riktig at vi skal utsette dem for lidelse og pine, i all hovedsak for å holde matprisene nede?

Er det ikke noe merkelig at vi her har gjort et vesen så avhengig av oss, for så å behandle det i mange tilfeller så til de grader dårlig?

http://vimeo.com/7739560

Ja, det er svensk, og svensk er veldig likt norsk. Ikke tenk tanken en gang, forskjellene er så små at sammenlikningen er høyst reell.

Så, en siste oppfordring. Oppsøk og besøk en glad og lykkelig gris som trives. Opplev entusiasmen, gleden og lekenheten, og du vil aldri se på koteletten med de samme øynene igjen. Den vil ikke nødvendigvis smake vondt, men du vil steke den med en langt større omtanke og respekt enn tidligere. Er du riktig flink og sørger for å skaffe den koteletten fra en bonde du vet behandler dyrene sine skikkelig og ordentlig, vil du kanskje til og med oppleve gleden i at kjøttet både smaker bedre og ikke minst - det føles bedre!

God middag :roll:

EDIT;

Ok, i all elendigheten kan man jo tillate seg et par fine filmsnutter også. Først et par fra Grøstad - de driver med noe de kaller frilandsgris, og her settes virkelig grisens naturlige ønsker og behov i førersetet.

http://www.youtube.com/watch?v=AcZNo4wdFh0

http://www.youtube.com/watch?v=bVE9tDRe2xo

Denne siste er fra Ramme Gaard, i Vestby i Akershus. Her kan man når som helst ta turen om man vil innom for å hilse på blant annet grisene. Ikke noe problem, det er bare å kjøre et par kilometer forbi frysediskene ;)

http://www.youtube.com/watch?v=oZRIhv0w9yw

Og ribba jeg kjøpte på Ramme er noe av det deiligste og saftigste både jeg og alle mine julemiddagsgjester noensinne har smakt :dribble:

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var virkelig sterkt å se på. Kjente det rykket til når jeg så en vel forråtnet gris, på et avansert stadie av nedbrytning, ligge livløst på betong golvet med friske griser trampende over i det klaustrofobisk trange innhenget.

Jeg kjenner jeg blir litt kvalm. Tror dere dette skjer ved norske gårder? Er det derfor det lukter så "rart" av kjøttdeig? Råttent kjøtt?

Lenke til kommentar

Det er neppe vanlig i Norge (det er neppe vanlig i Sverige heller, men det skjer jo tydeligvis).

I all hovedsak går de mest omfattende problemene i grisehold ut på plassmangel, mangel på strø og materialer (mulighet for utøvelse av naturlig og ønskelig atferd) og generelt på bygningene og driftsformene (betongdekker og lite eller ikke noe dagslys).

Dette er så absolutt reelt også i Norge. Liggesår (bogsår) er et utbredt problem, også i Norge.

En liten "fun" fact - en voksen slaktegris på 85-110 kg kan etter loven ikke forvente mer enn 0,8 kvadratmeter plass i bingene de stues sammen i, med svært begrensede bevegelsesmuligheter.

Det er i Norge altså, norsk lov. For all del, det er minstekravet, greit, men antar vi at størsteparten av norske grisebønder gjør noe særlig utover minstekravene? Nei.

Husk nå for all del at videoen fra Djurrättsalliansen er laget for å sjokkere, men allikevel egner den seg i mine øyne meget godt som en slags øyeåpner for den jevne forbruker. Videoen viser nok ikke de gjennomsnittlige tilstandene på den gjennomsnittlige grisefarm, men den viser allikevel et par viktige ting;

- Når noe kan gå så langt som til at døde dyr råtner i bingene sammen med levende dyr, er det noe som er alvorlig galt. Det må sees på som et sykdomstegn for hele bransjen, myndighetene og kontrollorganene at slikt ikke blir fanget opp.

- Døde, råtne dyr i bingene er blant de mest ekstreme tilfellene, men videoen viser også mange eksempler på mer eller mindre overlagt dyremishandling utført av bøndene selv. Om det nå er med loven i hånd og man gjemmer seg bak dårlige regelverk og kontrollorganer, er det likefullt dyremishandling å stenge gris inne i små båser, fiksere purker og nekte dyrene dagslys. Dette er også åpenbare sykdomstegn, ikke kun for bransjen, men for hele samfunnet.

Lenke til kommentar

Her blir ikke gjort forsøk overhodet på å omvende noen til å bli vegetarianere, så ikke hat meg i alle fall ;)

Dog blir her gjort forsøk på å få folk til å bli litt mer bevisste på hva de faktisk spiser og hvor maten kommer fra.

Det finnes en mellomting se, på å være vegetarianer og å helt ukritisk pakke i seg absolutt alt kun fordi det "smaker godt". Jeg plasserer meg selv der, og kaller meg "selektiv omnivor" i mangel av noe bedre. Men det beskriver det greit. Den jevne norske forbruker vil i samme ånden havne i kategorien "fullstendig avstumpet ukritisk og sjølsentrert altetende beist".

Det bør gå en grense hos de fleste, for hvor moralsk avstumpet vi skal tillate oss å være - for ja, jeg mener det er både uetisk og umoralsk å tillate seg å støtte ei næring som med fullt overlegg mishandler levende vesener i stor skala.

Lenke til kommentar

Om du mener enkelte typer kjøtt er umoralske så kjøp organisk/frittgående. Problemet jeg har med akkurat dette personlig er at utvalget i akkurat dette i Norge er helt tragikomisk. Matbutikker i Norge ligger kanskje 10 år bak hvordan nivået er i enkelte andre land.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Du mener Rema har dårlig utvalg på "riktig" kjøtt, vel? Forsøk noe annet, butikker som Ultra og Meny klarer seg relativt greit. I tillegg er det å anbefale å oppsøke bøndene direkte, evt Bondens Marked.

Begrepet "organisk" på norsk er forøvrig sensasjonelt misvisende, men jeg lar det gå for at du mente å skrive "økologisk". Dessverre er det slik at "økologisk" ikke nødvendigvis uten unntak betyr god dyrevelferd.

Frittgående er en illusjon, juks og fanteri.

Tro meg, jeg vet hvor jeg skal få tak i det jeg mener er greit å spise, om en kan si det slik - bekymre deg ikke ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Var kanskje verre i gamle dager rundt jul.....var nok ikke få unger som skrek når de skjønte at grisen skulle slaktes , ikkeno strøm heller : øks eller kniv....pick your poison.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...