Gå til innhold

Gjør et kameravarp

Anbefalte innlegg

Synes det blir feil å anbefale DSLR fra 2008 i 2011.

Tja, man må nesten se på hva som er utgangspunktet for anbefalingen, nemlig ene og alene pris, og at de ikke skal være fullstendig ubrukelige i forhold til dagens standard. Vi ville f.eks aldri anbefalt noen å kjøpe "ny" Canon EOS 10D til X antall tusen i dag, fordi man for den prisen får andre kamera som er bedre. Har du kun 2500,- og skal ha speilrefleks og kitobjektiv, er det i dag ikke så mange andre alternativer enn E-420/E-450, med mindre man ser på kampanjetilbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå påstå at E-420 og E-450 fortsatt er gode kameraer til prisen. ... hvor mye jeg ville investert i ekstrautstyr er jeg derimot ikke så sikker på... Olympus har ingen klar strategi videre for sine speilsystemer, og ser ut til å satse mest på microFourThirds. Samtidig har de selv innrømmet at E-5 har blitt bedre mottatt av markedet enn hva de først anntok.., så det er jo mulig de fortsatt vil finne på noe.

Merk at G10 tilbudet hos Elkjøp sikkert er pga G10 går ut pga Panasonic er i ferd med å lansere G3.

Lenke til kommentar

Men faen da, akam ><

Der røyk det matbudsjettet - har egentlig aldeles ikke råd, men trenger (vel, trengte ...) desperat å bytte ut 18-55mm'en (standarden - fantastisk kjipt objektiv!), så da ble 1 stk. 17-85 mm til tilbudspris bestilt fra Japan Foto.

Må innrømme at jeg kunne tenke meg noe med mer kvalitet som walk-around-objektiv, men jeg får vente med å utvide L-samlingen til jeg kommer i en bedre økonomisk situasjon (det blir nok en goooood stund til :p).

Lenke til kommentar

Men faen da, akam ><

Der røyk det matbudsjettet - har egentlig aldeles ikke råd, men trenger (vel, trengte ...) desperat å bytte ut 18-55mm'en (standarden - fantastisk kjipt objektiv!), så da ble 1 stk. 17-85 mm til tilbudspris bestilt fra Japan Foto.

Må innrømme at jeg kunne tenke meg noe med mer kvalitet som walk-around-objektiv, men jeg får vente med å utvide L-samlingen til jeg kommer i en bedre økonomisk situasjon (det blir nok en goooood stund til :p).

17-85 IS er en stor forbedring i forhold til 18-55,eneste jeg syntes var litt markant var kromatiske aberrasjoner men fikset det relativt greit i DPP/LR3.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, jeg forsto det som at det skulle være er helt OK walk-around objektiv fra det jeg leste på The Digital Picture.

Godt å høre fra folk er og at det ikke er helt elendig, vil jo helst ikke kjøpe katta i sekken :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Fra mitt ståsted skriver du i praksis "en nettbutikk har feil pris i listene sine. Kom an alle sammen, la oss utnytte dette!"

For det første synes det rart å kategorisk erklære dette for feilprising før butikken har uttalt noe som helst om det.

For det andre er mitt ansvar overfor forbrukerne, ikke butikkene. Akkurat som det er mitt og andre forbrukeres ansvar å selv sjekke at vi ikke kjøper ting til blodpris, er det butikkenes eget ansvar å sjekke om de selger noe for billig, og om så er, stoppe transaksjonen. Og om de gjør det, er det en 100% ærlig sak som jeg ikke skal klage på, men som forbruker må jeg i utgangspunktet kunne stole på at den prisen de setter på ting, er riktig.

Dette minnekortet ser ut til å ha oppdatert pris på Mamoz sine nettsider.

Lenke til kommentar
Entusiastkompaktkamera:

Det blir stadig flere av disse på markedet, og konkurransen tilspisser seg. Dette har blant annet Samsungs EX1 fått merke, som nå er satt ned til ca kr 2500,- fra veiledende pris ved lansering på kr 3795,-. Vår test av dette, og flere av dets konkurrenter, kan du lese her.

JP har kun hatt EU-modell inne, i hele høst har denne kostet under 2800kr. Rabatt på 300kr er ikke akkurat mye. Men man får et godt kamera for pengene.

Panasonic LX5 koster under 3500kr. nå. Lanseringsprisen var på rundt 4500kr.

Olympus XZ-1 er prissatt til 3999kr. 500kr. under LX5. Den havner sikkert på 3K iløpet av våren, I hope :innocent:

SVART XZ-1 / HVIT XZ-1

Lenke til kommentar

Fra mitt ståsted skriver du i praksis "en nettbutikk har feil pris i listene sine. Kom an alle sammen, la oss utnytte dette!"

For det første synes det rart å kategorisk erklære dette for feilprising før butikken har uttalt noe som helst om det.

For det andre er mitt ansvar overfor forbrukerne, ikke butikkene. Akkurat som det er mitt og andre forbrukeres ansvar å selv sjekke at vi ikke kjøper ting til blodpris, er det butikkenes eget ansvar å sjekke om de selger noe for billig, og om så er, stoppe transaksjonen. Og om de gjør det, er det en 100% ærlig sak som jeg ikke skal klage på, men som forbruker må jeg i utgangspunktet kunne stole på at den prisen de setter på ting, er riktig.

Det er overhodet ikke rart. Alle med en dråpe sunn fornuft forstår at minnekortet er feilpriset når èn butikk ligger 75% lavere enn alle andre i pris. Hvordan skulle Mamoz kunne forsvare en slik pris på minnekortet? Ville det ført til at kunder ville handlet mer i samme slengen slik at de ville tjent på dette? Det er noe jeg kategorisk kan avfeie.

Lenke til kommentar
Det er noe jeg kategorisk kan avfeie.

Det virker som du har ganske lett for å være kategorisk, for min del så synes jeg ikke det er opplagt at det må være feil når nettbutikken oppgir en veldig hyggelig pris.

Kan du da svare meg på det andre spørsmålet i posten min? "Hvordan skulle Mamoz kunne forsvare en slik pris på minnekortet?"

Lenke til kommentar

Kan du da svare meg på det andre spørsmålet i posten min? "Hvordan skulle Mamoz kunne forsvare en slik pris på minnekortet?"

Jeg kan ihvertfall tenke på to ting.

1) Lokketilbud. Noe som er relativt vanlig.

2) De har fått en stor batch som de kan selge ut rimelig.

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall tenke på to ting.

1) Lokketilbud. Noe som er relativt vanlig.

2) De har fått en stor batch som de kan selge ut rimelig.

1. Et lokketilbud som dette er ikke relativt vanlig. Et minnekort til 199,- fører ikke til at folk legger inn en ordre på flere tusen kroner, noe som ville vært nødvendig for å dekke inn tapet. Man må også tenke på at det er snakk om en relativt liten aktør som neppe har råd til å gamble på at folk handler i bøtter og spann bare på grunn av et billig minnekort.

2. Lille Mamoz er de eneste som har fått en stor batch som de kan selge billig? Ville det ikke vært mer naturlig om en av de store, som f.eks. Komplett, hadde fått et slikt tilbud? Nå er jeg ikke helt sikker på hvilken grossist Mamoz benytter seg av, men tror det er Norek, og da er det iallfall lite sannsynlig at Mamoz kan komme med et tilbud ingen andre kan.

Fasiten er uansett at det sjokkerende nok var feilpriset.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...