dynaBel Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Hei. har bursdag snart og vil lære meg og spille gitar, så derfor ønsker jeg meg gitar i bursdagsgave. det jeg ønsker meg er: akustisk gitar med pickup og stål strenger. den skulle helst vært hvit eller sort. kunne sikkert kjøpt en billig kassegitar, men skal det være så skal det være hva kan dere anbefale til rundt 1000-1500, er det mulig og få en slik gitar til denne prisklassn? feks denne: http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=3757 *har lest den guiden for nybegynnere, men ble ikke klokere* Endret 17. januar 2011 av dynaBel Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 vel, 1500kr er ikke mye for en gitar, så det er begrenset hva man får. jeg kjøpte en slik: http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=3351 i sommer, og synes den er grei til den prisen(jeg spiller el-gitar og legger derfor ikke så mye penger i akkustisk). den morgan gitaren du linket har jeg prøvd på en musikkforetning, og den er helt ok. ganske lettspilt og tynn hals, noe som er bra for nybegynnere. noen super gitar er det ikke, men duger fint til å lære seg grep og enkle sanger på går du litt opp i pris og ser etter gitarer i 2000-3000kr klassen, så får du et betydelig bedre instrument, bare så det er sagt. jeg vil også presisere at det er like viktig for en nybegynner å ha et godt instrument, som for en som har spilt en stund. bedre instrumenter er betydelig lettere å spille på, og da lærer man fortere og blir fortere flink jeg vil anbefale deg å dra til en gitarbutikk og prøve gitarer i forskjellige prisklasser, så får du gjort deg opp en mening selv. Lenke til kommentar
GAu Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 ... jeg vil anbefale deg å dra til en gitarbutikk og prøve gitarer i forskjellige prisklasser, så får du gjort deg opp en mening selv.... Helt enig med Gridset Bortimot umulig å anbefale en gitar kun ut ifra pris & salgsannonse. Gitarer må absolutt prøves Du må finne en som du LIKER å spille på. Reint generelt er det naturligvis sammenheng mellom pris & kvalitet, men det er ikke lett å lage kjøpsråd av det. Ved litt kvalitet unngår du hovedproblemer som: Skeiv & ujevn hals, bånd som lugger når du drar fingrene forbi, myk plast i deler som sadel & oversadel. Kjente merker kan man også få tak i reservedeler til, det kan være et poeng. Godt plassert på en krakk i butikken vurderer du gitarer som har det utstyret du forlanger. Tenk på: a) Kasse-størrelse & form b) Byggematerialet (særlig i lokk) c) Strekkstang (truss-rod) i halsen, og tilkomst til denne d) Pick-up & evt forforsterker e) Liker du tynn / tykk hals f) Hvilken hals-bredde passer til dine fingre g) Finn en strengehøyde du liker eller få butiken til å juster dette for deg Punkt a & b avgjør i stor grad hvor god lyd du får av gitaren. Punkt c & g henger til en viss grad sammen, og gir deg tilpasningsmuligheter. Lytt også en del til hva betjeningen i butikken sier / anbefaler. Sjøl om dette ikke alltid er nøytralt, er ofte expeditøren en erfaren gitarist. Om summen av dine krav & vurderinger til slutt ikke lar seg kombinere med ditt budsjett, må du begynne å skrelle av på ønskelista i den enden som betyr minst. Lykke til GAu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå