Gå til innhold

Get sin kabel fra vegg til dekoder er helt standard

Anbefalte innlegg

Hei. Hvorfor bruker egentlig Get en helt vanlig antennekabel fra antenneboksen på veggen til dekoderen ? Trodde dette var den dårligste måten å overføre signaler på ? Tror jeg må ha missforstått noe, men hva ? Tidligere hadde jeg parabol, og da gikk jo en coaxkabel med F-plugg i begge ender, rett fra parabolen og rett inn på decoderen. Gir ikke dette bedre signal ? Oppsettet til Get gjelder begge dekoderene som ikke er HD. Begge har kun vanlig antenneledning-innganger.

Derimot har de to HD utgavene inngang for F-plugg, men man må likevel plugge den andre enden av kabelen inn i en vanlig antenne-plugg-inngang i uttaket på veggen. Altså en kabel med F-plugg i en ende, og en standard god-gammel antenne plugg i andre enden. Gir dette bedre signaloverføring en det første oppsettet med stanard antennekabel, eller coax hele veien som ved min parabol ? Bare litt nysgjerring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen er den samme. Det er nok så at F-kontakt er teknisk bedre enn Belling-Lee, mens sistnevnte er vesentlig enklere å bruke.

Gamle standarder er vonde å vende. Derfor har de vel valgt å leve med Belling-Lee framfor å måtte skifte ut titusner av veggbokser?

Lenke til kommentar

Takk for svar Hårek :) Ser ikke helst vitsen med å bytte ut boksen om kablene gir tilnærmet lik kvalitet i overføringen. Men hvis jeg selv skulle bytte ut boksen, hva ville da alternativet vært ? I forbindelse med oppussing henger den bare dere å dingler uansett foreløpig :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har noe alternativ. Get har en standard for hvordan anlegget skal være, de vil antagelig ikke at man skal fikle med det selv.

Her fikk vi nytt fiber spredenett for et par år siden, som forutsatte at coax og veggboks ble byttet hvis standarden ikke var god nok. Men den vanlige boksen min ble stående, siden jeg bare skulle ha TV.

Skal man ha bredbånd tror jeg man må ha 'multimediakontakt', som har F-kontakt til modemet. Alternativt må man ha en splitter som går inn i en Belling-Lee plugg. Ergo kan ikke Get se noe behov for å bytte fra Belling-Lee til F-kontakt.

Lenke til kommentar
Alternativt må man ha en splitter som går inn i en Belling-Lee plugg. Ergo kan ikke Get se noe behov for å bytte fra Belling-Lee til F-kontakt
Akkurat det jeg har. Splitter som leder til modem (Belling-Lee plugg i begge ender) og dekoder. Men da slår jeg meg til ro med det jeg har :) Takk for svar og oppklaring.

EDIT : Hårek, du som er så kunnskapsrik :) Du må gjerne ta en titt på et annet spørsmål jeg har ang tvkort/grabberkort i HTPC, hvis du har mulighet :

Tvkort eller grabbekort ?

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...