empetre Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Har en venn som sier han får vondt når en fjernkontroll peker mot han. Han sier han får vondt i hodet, og at det svir i det området kontrollen peker mot. Noen som har vært borte i noe slikt før? Endret 17. januar 2011 av empetre Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Høres merkelig ut. Om jeg skal gjøre et såkalt "wild guess" vil jeg tippe at han har et problem med å være et midtpunkt, å ha oppmerksomheten rettet mot seg, noe som han trolig opplever situasjonen om han får en fjernkontroll pekt mot seg. Hvis ikke har han en overdreven og irrasjonell frykt for at strålene fra fjernkontrollen kan skade ham på noen måte. Det er altså bare psykisk, men psykisk ubehag kan resultere i fysisk smerte. Hvis ikke kan det være han rett og slett innbiller seg smerten. Man kan ha fobi mot mye rart, denne synes jeg var litt vel spenstig. Tror uansett ikke det er noe farlig. Kompisen din får vel bare gjøre sitt beste for å holde seg unna situsjoner hvor folk peker på han med fjernkontroll. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Han er nok ikke ute etter å være midtpunktet. Psykisk ubehag er det definitivt, men kan det virkelig føre til fysisk smerte? hmm Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Mentale forestillinger kan føre til fysisk smerte. Hvis dette er en tvangstanke kan det nok føre til fysisk smerte. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Han er riv ruskende gal. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Du kan jo prøve å rette en fjernkontroll mot han, uten at han vet om det? Da finner du fort ut om det er snakk om fysisk eller psykisk smerte. Det er veldig usannsynlig at han opplever smerte på grunn av fjernkontroller, da disse bare sender ut infrarødt lys. Dersom han ikke tåler IR, mener jeg at han ikke burde ha tålt synlig lys. Endret 17. januar 2011 av Quote Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Noen har feil i øyet slik at de ser utenfor det vanlige lysspekteret de fleste mennesker ser. Så det kan rett og slett være at han ser IR-lyset og føler et ubehag med det. Du kan jo selv teste det med å spørre han om du trykker på en knapp på fjernkontrollen eller ei et par ganger. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Er ingen ekspert, men såvidt jeg vet er IR-lys det samme som varmestråling, altså er det ikke noe man kan oppfatte med øynene. Har en knapp på at dette er et psykisk problem, og det minner jo litt om hypokonder-tilstander om han tror han får fysisk smerte av det. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Han ser verken det IR, og tror ikke det fysisk smerte, for han kjenner ingenting før han ser at fjernkontrollen er rettet mot ham. Ingen som har hørt om noe slikt før? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Nocebo. Man får smerter av noe som ikke gir smerter, f.eks. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Han ser verken det IR, og tror ikke det fysisk smerte, for han kjenner ingenting før han ser at fjernkontrollen er rettet mot ham. Ingen som har hørt om noe slikt før? Jeg har en fornemmelse av at TS kanskje spøker med oss. Men hvis dette er seriøst så er det jo ikke godt å si noe sikkert ut fra de sparsomme opplysningene som er gitt. Jeg ville anta at hvis dette er psykisk betinget, så har personen 'influenssymptomer'. Det vil si føler seg påvirket eller styrt av ytre krefter. Ulike stråler fra forskjellige elektriske apparater er de hyppigste. Som regel ser en ikke disse symptomene opptre alene, men som en del av et større sykdomsbilde. De kan vise seg sammen med føleser av at andre kan lese tankene til personen, eller at disse kringkastes høyt, eller at tanker plantes inn i personen, eventuelt fjernes fra personen. Det er gjerne bizzare forklaringer på hvorfor dette skjer, ofte kan det være stormannsforesstillinger som ledsager disse symptomene. Influenssymptomer hører til tankeforstyrrelsene, og er ett kjennetegn ved visse (ofte alvorlige) psykoser. Mvh Dag Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Det er en enkel måte å teste dette på: ta ut batteriene når han ikke ser, og rett fjernkontrollen mot ham. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Det er en enkel måte å teste dette på: ta ut batteriene når han ikke ser, og rett fjernkontrollen mot ham. Dette er absolutt ingen god måte å sjekke det på, siden det vil gi en placeboeffekt og hjernen vil tro at det gjør vondt selv om det ikke skal gjøre det. Trur du heller må gå litt aktivt til verks og prøve andre kontrollere som sender ut samme type lys, f.eks sensorbaren til wii moten, jeg mener den gir samme lyset. Det må selfølgelig ikke personen være klar over, da det også ødelegger resultatet og vil gi samme placeboeffekten. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Dersom effekten er den samme er det nærliggende å tro at årsaken er utelukkende psykologisk, men jeg er enig i at man ideelt bør teste om effekten kan fremkalles aktivt også. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hvis man finner ut at han påvirkes like mye uten batteri så er det placebo effekten som tikker inn, ja. Men da kan man konkludere med at dette bare er noe tull personen innbiller seg/finner på. Uansett ikke noe å bry seg om. Hvis han derimot ikke merker noe uten batteri, er det et tegn på at det feiler han noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå