Gå til innhold

Hjelp til valg av skjermkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant du ikke skal spille over mer enn skjerm, vil jeg heller anbefale deg å gå for GTX570.

Hvorfor kan du lese om fra og med denne posten og utover: http://www.diskusjon...

Du er jo litt biased i diskusjonen og kommer blandt annet med argumenter som feks "Bedre drivere" noe som i mange tilfeller kan være en personlig erfaring mer enn fakta.

Jeg kan jo slenge et godt argument på hvorfor jeg personlig ikke kjøper Nvidia for tiden *Gefore 8xxx + noen av 260 serien" hadde en veldig stygg Gpu produksjonsfeil som gjorde at disse tok kvelden veldig kjappt , alt fra 6mnd til 24mnd levetid.

Forbedringene som ble implementert forbedret levetiden men det er usikkert om Nvidia rett og slett implementerte en maks levetid på kortene for å tvinge til oppgraderinger oftere (noe jeg egentlig ikke tviler på siden mange firmaer gjør det, se feks : Pyramids of Waste ) .

Det får bli opp til brukeren å velge selv hvilket skjermkort han ønsker, et godt kjøp per dags dato er utvilsomt et 6950 fra Amd eller et 460 fra Nvidia , begge kortene gir grei ytelse / pris og lavt strømforbruk.

Anbefaler ikke å legge for mye penger i skjermkortkjøpet, maks 2500kroner vil gi brukeren ca 2 -3 års levetid med grei ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så sant du ikke skal spille over mer enn skjerm, vil jeg heller anbefale deg å gå for GTX570.

Hvorfor kan du lese om fra og med denne posten og utover: http://www.diskusjon...

Du er jo litt biased i diskusjonen og kommer blandt annet med argumenter som feks "Bedre drivere" noe som i mange tilfeller kan være en personlig erfaring mer enn fakta.

Står vel: "Mitt generelle inntrykk og hvorfor jeg foreløpig styrer mot Nvidia".

Kan være enig i at det ikke akkuratt er fakta at Nvidia har bedre drivere, men det er jo ganske tydelig at ingen argumenterte om noe annet likevel, så det sier vel sitt det også?

Men nå ble dette irrelevant pga. ts skal kjøre eyefinity.

Sett bortifra klisteret er det veldig lite forskjell på de forskjellige skjermkortene.

De fleste kortene har referansekjøler + PCB, og kjører samtidig standard klokk.

Velg etter lagerstatus + pris :-)

Lenke til kommentar

Kan være enig i at det ikke akkuratt er fakta at Nvidia har bedre drivere, men det er jo ganske tydelig at ingen argumenterte om noe annet likevel, så det sier vel sitt det også?

Det står i den tråden du linker til ja, men her i tråden du nå svarer i, så spør jo TS allerede i første post om et Amd kort og du velger å anbefale et Nvidia kort + henvise ham til din tråd med anbefalninger av forholdsvis Nvida kort.

Ganske naturlig at du får litt klapps på rompa når du går fram på denne måten ^_^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det står i den tråden du linker til ja, men her i tråden du nå svarer i, så spør jo TS allerede i første post om et Amd kort og du velger å anbefale et Nvidia kort + henvise ham til din tråd med anbefalninger av forholdsvis Nvida kort.

Ganske naturlig at du får litt klapps på rompa når du går fram på denne måten ^_^

Ser bare ikke poenget ditt?

Jeg anbefaler det som er best og beviser at det er best ved å vise at AMD-gutta ikke er uenige i at GTX 570 er et bedre kort for spilling over en skjerm.

Av og til er det ikke nødvendigvis det beste, TS har sett seg ut fra starten av, og selvfølgelig skal jeg anbefale det som er et bedre kjøp da?

No offence, men fordi du har tittelen "Forumveileder" betyr ikke det at du bestemmer når noen har fått "klapps på rompa".

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Ser bare ikke poenget ditt?

Jeg anbefaler det som er best og beviser at det er best ved å vise at AMD-gutta ikke er uenige i at GTX 570 er et bedre kort for spilling over en skjerm.

Av og til er det ikke nødvendigvis det beste, TS har sett seg ut fra starten av, og selvfølgelig skal jeg anbefale det som er et bedre kjøp da?

No offence, men fordi du har tittelen "Forumveileder" betyr ikke det at du bestemmer når noen har fått "klapps på rompa".

Du må da ikke ta det så personlig, klapps på rompa var da ment litt mer humoristisk mer enn noe annet.

At jeg kom med den settningen i det hele tatt har nok en sammenheng med hvordan du greide å overse fullstendig TS sitt spørsmål om henvisninger til Amd 6970 kort og valgte i steden å vise ham hvorfor Nvidia er best og at han burde velge et 570 kort.

Jeg er faktisk ikke enig med at Nvidia kort er "best" , det er faktisk veldig relativt i forhold til bruksmønster, budsjett og flerfunksjoner i forhold til behovet for brukeren.

Forhåpentligvis så håper jeg at man fortsatt kan prøve å ha en viss form for humor selv som veileder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som sagt, jeg overså ikke at han var ute etter 6970, men jeg anbefalte han det som var bedre.

det er faktisk veldig relativt i forhold til bruksmønster, budsjett og flerfunksjoner i forhold til behovet for brukeren.

Følte jeg dekket dette ganske bra.

Bruksmønster: Nevnte vel noe om vist han spiller på en skjerm, bør han velge Nvidia.

Budsjett: GTX 570 og 6970 koster mer eller det samme.

Flerfunksjoner: AMD har Eyefinity, som igjen går på over flere skjermer, Nvidia har 3D(mer utbredt), cuda, physx.

Har du noen argumenter for at 570 ikke er et bedre kort enn 6970 ved spilling over en skjerm, når kortet koster det samme + har muligheten for 3D, cuda og physx?

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg overså ikke at han var ute etter 6970, men jeg anbefalte han det som var bedre.

det er faktisk veldig relativt i forhold til bruksmønster, budsjett og flerfunksjoner i forhold til behovet for brukeren.

Følte jeg dekket dette ganske bra.

Bruksmønster: Nevnte vel noe om vist han spiller på en skjerm, bør han velge Nvidia.

Budsjett: GTX 570 og 6970 koster mer eller det samme.

Flerfunksjoner: AMD har Eyefinity, som igjen går på over flere skjermer, Nvidia har 3D(mer utbredt), cuda, physx.

Har du noen argumenter for at 570 ikke er et bedre kort enn 6970 ved spilling over en skjerm, når kortet koster det samme + har muligheten for 3D, cuda og physx?

Ja faktisk.

Selv om kortet til Nvidia i mange tilfeller yter litt bedre er det ikke alltids tilfelle, spesielt sees dette når spill behøver det lille ekstra med minne .

The GeForce GTX 570 SLI is in an even worse position, its raw GPU performance is great, and it has good SLI scaling. However, it is severely held back by its memory capacity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det review tar jo for seg gaming over flere skjermer + SLI/Crossfire oppsett.

Ser ikke helt relevansen:

Lenke til kommentar

Det som stort sett blir sakt i tråden du henviste til, er grunner til at AMD-gutta heller valgte AMD skjermkort.

Det er mulig at rent spillmessig presterer Nvidia bedre, men som du ser i AMD tråden så er det nok av andre grunner til å velge AMD også.

Jeg synes det blir litt merkelig å påstå at den ene er best når det er såpass jevnt for tiden når det kommer til ulemper og fordeler mellom disse to.

Når det hele kokes ned så er det individuelle behov som vil avgjøre hva som er best for den enkelte, f.eks. som TS har nevnt: Eyeinfinity.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Mulig It-henrik ikke helt ønsker å innse det, men GF 570 kortene har sine begrensninger takket være minnemengden, et eksempel som kommer godt fram er Metro 2033 på høy oppløsning :

Metro 2033 2560x1600 55Fps vs 51.7Fps (knappe 3fps i favær av amd).

Battlefield Bad Company 2 2560x1600 : 46.6 vs 42.9

Det finnes derfor gode muligheter for at kommende spill som har behov for større minnemengder vil ha en ytelsfordel på kortene som er utstyrt med nok minne. Amd med sine 2Gb 6970 og 6950 kort har i såfall vist at de har mer enn nok minne for høye oppløsninger og at dette faktisk kan utgjøre en relatvi stor forskjell.

Man ser jo også stadig oftere i tester at spill kan bli optimalisert mot Amd eller Nvidia (noe jeg personlig er litt imot hvis den kommer på bekostning av at ytelsen på konkurrenten blir "tweaket ned") så det er ikke alltid at testene egentlig behøver å fortelle oss så veldig mye omk den reelle ytelsen.

Jeg er forsåvidt enig med Itspersonal at forskjellene mellom Nvidia og Amd er såpass små at det kommer litt mer på budsjett og personlig behov enn noe annet, jeg greier faktisk ikke å se noen god spesifikk grunn til å favorisere den ene eller den andre her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Mulig It-henrik ikke helt ønsker å innse det, men GF 570 kortene har sine begrensninger takket være minnemengden, et eksempel som kommer godt fram er Metro 2033 på høy oppløsning :

Metro 2033 2560x1600 55Fps vs 51.7Fps (knappe 3fps i favær av amd).

Battlefield Bad Company 2 2560x1600 : 46.6 vs 42.9

Beklager for at jeg ikke tatt høyde for den svært så "populære" oppløsningen 2560x1600! :hmm:

Andre reviews viser dessuten noe annet:

Metro 2033: http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6970/18.html

BF BC2: http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6970/8.html

Å velge 2 spill fra et reviews hvor 6970 faktisk ligger foran blir direkte mongo, ser du på spillene Lost Planet 2 og Dirt 2, som er vel så gode "eksempler", så er det Nvidia som ligger på topp.

Dette går på som du nevner fra spill til spill.

Jeg har eller aldri argumentert på spill nivå, men på 1 skjerms nivå.

Jeg er forsåvidt enig med Itspersonal at forskjellene mellom Nvidia og Amd er såpass små at det kommer litt mer på budsjett og personlig behov enn noe annet, jeg greier faktisk ikke å se noen god spesifikk grunn til å favorisere den ene eller den andre her.

Så mao, folk kan egentlig bare ta "elle melle" ? :-)

Lenke til kommentar

Beklager for at jeg ikke tatt høyde for den svært så "populære" oppløsningen 2560x1600! :hmm:

Den oppløsningen blir 4,1mil pixler og eyefinity med 3 x 1900 x 1080 blir ca 6,1 mil pixler så helt urelevant og dumt blir det jo ikke. Mit valg ville uansett vært 6950 (håpe på det kan unlockes til ett 6970 med BIOS forrandring)eller 6970.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Den oppløsningen blir 4,1mil pixler og eyefinity med 3 x 1900 x 1080 blir ca 6,1 mil pixler så helt urelevant og dumt blir det jo ikke. Mit valg ville uansett vært 6950 (håpe på det kan unlockes til ett 6970 med BIOS forrandring)eller 6970.

Når enn snakker om gaming på 1 skjerm, blir det ganske irrelevant jo :whistle:

Lenke til kommentar

Å velge 2 spill fra et reviews hvor 6970 faktisk ligger foran blir direkte mongo, ser du på spillene Lost Planet 2 og Dirt 2, som er vel så gode "eksempler", så er det Nvidia som ligger på topp.

Dette går på som du nevner fra spill til spill.

Jeg har eller aldri argumentert på spill nivå, men på 1 skjerms nivå.

Du ser da like godt som meg at testene spriker veldig fra webside til webside, noe som gir oss en god indikasjon på at det er en veldig lav margin som utgjør den fps forskjellen vi ser. Mao , de fleste testene jeg har sett av disse kortene viser som sagt en forskjell i favør / kontra av Nvidia / Amd på alt mellom 5 - 10% avhengig av hva som har blitt testet.

Om noe så er ytelseforskjellen såpass lav at jeg personlig føler at den er neglisjerbar for å bruke den som den avgjørende faktoren for å ta et kjøpsvalg.

Uansett så var testene jeg linket til (om du faktisk ser på flere av grafene til toms så ser du jo at det er mange spill hvor selv med høy oppløsning at Amd ikke yter best fps) kun et eksempel av hvor mangelen på minne kan føre til lavere ytelse der spillet kan nyttegjøre seg av all den ekstra kapasiteten til skjermkortet.

Så mao, folk kan egentlig bare ta "elle melle" ? :-)

Man kan selvsagt elle melle litt her ja så lenge kortene har så og si samme prisklasse og man ikke skal spille en utvalgt suite av spill hvor for eksempel Nvidia eller Amd har dessidert ytelseovertaket.

Lenke til kommentar

Jeg er mer eller mindre usikker ved valg nå, men jeg antar jeg vil gå for ett XFX 6970 ettersom en kompis av meg har XFX 5870 og det er ganske rått kort. Aldri hatt frame drops under 30 FPS. Og 6970 skal kunne prestere bedre enn 5870? Iallefall etter slik jeg har forstått.

men takker iallefall for alle svar hittil :D

Lenke til kommentar

Kanskje litt enklere om du poster hvilke spill du ønsker å spille på og hvilken skjerm du kommer til å bruke.

Har man en litt større skjerm så er oppløsning sannsynligvis 1900x1080 da blir det litt enklere å ta i betrakning det kortet som vil gi deg best ytelse , har du 2 slike skjermer bør man vurdere kortet som har størst minnemengde også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...