Gå til innhold

Viftestyring av 4-pins PWM-vifter med PWM mate!


Cursio

Anbefalte innlegg

post-23390-0-26466400-1295270264_thumb.jpg

 

Jeg har en Zalman 9500 CPU-vifte som jeg synes kjører med et alt for agressivt turtall på auto i bios.

Jeg har hatt problemer med å få justert CPU-viften i speedfan (mulig inkompabilitet med HK) så ga egentlig opp den saken.

 

Fant så Zalman PWM mate som man trinnløst kan justere hastigheten på stort sett alle 4-pins PWM-vifter! Kikket litt rundt på forumet, men så ikke noen erfaringer rundt dette produktet. Jeg kan ikke finne noe tilsvarende om man ikke går opp til store viftekontrollere, men hva er poenget med en slik om man kun har en PWM-vifte? ;) Er det noen som har erfaringer med PWM mate?

 

Såvidt jeg kan se er den eneste norske forhandleren av dette produktet techbay.no, noe jeg egentlig synes er rart!

Endret av Cursio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange andre viftekontrollere der ute. Blandt annet får du mange billige på dealextreme.

 

Har du prøvd å justere hastigheten til vifta i BIOS?

Har du eksempler på viftekontrollere derfra som styrer pwm-vifter, og man faktisk tør å gå ifra? laugh.gif

Har viftejustering til auto i bios ja, har valget mellom auto og off. Den holder seg da rundt 1900rpm på idle (43 grader) og rundt 2400rpm under load (62 grader) på auto. Vil med andre ord justere dette ned slik at temperaturen blir en smule høyere, men igjen støyen blir mye lavere.

 

 

Lenke til kommentar

Enda mer merkelig at du ikke har muligheten til å gjøre noe fra OSet med HKets programvare som oftest følger med på CDen.

Har i allefall sett at det er med enkelte HK og jeg mener ABIT hadde den muligheten i allefall.

Godt poeng! Jeg har et Gigabyte EP45-DS3L-hovedkort, jeg har ikke letet etter slike muligheter til denne hovedkortserien, kanskje jeg ikke har sett godt nok? Vil Easy Tune være rett valg da?

Lenke til kommentar

Det finnes mange andre viftekontrollere der ute. Blandt annet får du mange billige på dealextreme.

 

Har du prøvd å justere hastigheten til vifta i BIOS?

Har du eksempler på viftekontrollere derfra som styrer pwm-vifter, og man faktisk tør å gå ifra? laugh.gif

Har viftejustering til auto i bios ja, har valget mellom auto og off. Den holder seg da rundt 1900rpm på idle (43 grader) og rundt 2400rpm under load (62 grader) på auto. Vil med andre ord justere dette ned slik at temperaturen blir en smule høyere, men igjen støyen blir mye lavere.

 

 

Ville nok stolt på de fleste fra DX. Fan controller

Lenke til kommentar

Det finnes mange andre viftekontrollere der ute. Blandt annet får du mange billige på dealextreme.

 

Har du prøvd å justere hastigheten til vifta i BIOS?

Har du eksempler på viftekontrollere derfra som styrer pwm-vifter, og man faktisk tør å gå ifra? laugh.gif

Har viftejustering til auto i bios ja, har valget mellom auto og off. Den holder seg da rundt 1900rpm på idle (43 grader) og rundt 2400rpm under load (62 grader) på auto. Vil med andre ord justere dette ned slik at temperaturen blir en smule høyere, men igjen støyen blir mye lavere.

 

 

Ville nok stolt på de fleste fra DX. Fan controller

Tjaa, skeptisk. Har kjøpt en del ting fra DX, og kvaliteten er variabel for å si det snilt. Er for øvrig ikke noen PWM-kontrollere der utenom de store multi-viftekontrollerene.

 

Fant for øvrig ut at Easytune 6 kunne kontrollere cpu-viften min, har nå senket turtallet (1600-1800rpm) slik at den ikke er hørbar over de andre viftene, max-temp har ikke steget mer enn 3-5 grader som følge av dette. Godt fornøyd! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...