Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med start av Opel Swing 95

Anbefalte innlegg

Hei!

I helgen opplevde jeg noen problemer med oppstart av bilen. Siden jeg har svært lite peiling på bil og motor, spør jeg dere om hjelp.

Når jeg vrir om nøkkelen begynner startmotoren(?)som vanlig og motoren starter. Etter omkring 1-2 sekund stopper motoren igjen.

Dette har jeg gjentatt en del ganger, uten at motoren klarer å holde seg i gang, men den starter som nevnt såvidt.

Jeg har fått antydet at det kan vært kondens i bensintanken og vann som har lagt seg nederst i tanken som skaper problemene. Med tanke på tempratursvingningene som var i helgen, kan nok det stemme.

Det jeg derimot har lest er at det er spesielt forgassermotorer og ståltanker som har dette problemet og at kondensfjerner kun egner seg for forgassermotorer og ikke motorer med elektronisk innsprøytning.

Om det er snakk om forgassermotor og ståltank er jeg ikke sikker på (Opel Swing 95-modell).

Noen som vet hva problemet er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også et relativt vanlig symptom hvis du har startsperre. Mange biler vil da starte i inntil et par sekunder før den dør igjen, dersom startsperren ikke kobler seg ut som den skal.

Så om du ikke har gjort det, prøv i hvertfall å låse bilen igjen og opp (med fjernkontroll hvis du har det). Prøv en annen nøkkkel hvis du har det.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, dette skal prøves.

@pcp160, det er nok kun snakk om manuel lås på bilen og ikke fjernkontroll eller sentral-lås. Oldschool lås, hvor hver enkelt dør må låses hver for seg...

Jeg åpnet også panseret å trodde jeg så for meg en forgasser, men hva vet nå jeg.

Edit: Jeg luftet bensintanken og klarte å starte motoren et snev lenger enn de andre forsøkene, men fremdeles ikke skikkelig start.

Fant et bilde av en Opel Swing 93 (som er forresten det samme som vår, ikke 95) som ser så og si identisk ut under panseret (tror jeg).

Noen som kan si at de ser en forgasser?

post-191686-0-40053800-1295283420_thumb.jpg

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke så helt lett å se på et så lite bilde, for en del av de tidlige innsprøytningsystemene likner ganske mye på en forgasser i form.

Ettersom den er fra 95 vil jeg tro dette er innsprøytning med en felles dyse i spjeldhuset, hvis jeg skal gjette...

Siden startsperre er eliminert vekk, ville jeg nok uansett jaktet videre på bensintilførsel først, ut fra det du beskriver. Som feks måle eller "tyvkoble" bensinpumpe-relee hvis det er trykksystem, eller fysisk sjekke tilførselen på eldre system.

Lenke til kommentar

Det er innsprøytning ja. Starter den uten problem om du gir litt gass mens du prøver å starte? I såfall så er det sansynligvis tomgangsregulator som ikke er god. Det kan også være temperaturføleren som ikke er i orden slik at den gir hjernen signal om at bilen er varm og da får den for lite bensin om den i virkeligheten er kald.

Lenke til kommentar

Bilen er ikke nyere en 93-modell, jeg tok feil tidligere.

Bilen starter heller ikke om jeg gir gass.

Samboer kjøpte kondensfjerner etter en samtale tidligere og prøvde dette i tillegg til at jeg luftet litt igjen. Den startet på første forsøk og starter som vanlig igjen nå. Kondens fører jo faktisk til at motoren ikke får bensin og det var i grunnen dette jeg mistenkte helt fra starten.

Jeg får prøvekjøre litt forsiktig de neste dagene og håpe at kondens var problemet.

Takk for hjelp!

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...