Gå til innhold

Alle vil ikke få Telenors "superbredbånd"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var med på Telenor sitt VDSL testprosjekt for ... 8år siden?

 

Den gang hadde vi 3 tv strømmer (kan se 3 separate kanaler på en gang) og internett var for min del 2-3Mbits den gang.

 

Da bodde jeg 1km unna sentralen ifølge de som hadde peiling. VDSL stiller ekstreme krav til kvalitet på linja, og husker at det var litt kødd med den til tross for at ingen kunne måle noe feil.

 

Jepp folkens ... kobberet skal tynes ut til siste rest. Men jeg sliter med å skjønne hvorfor.

 

Ikke alle har fiber, og det er lite utbygd. Det er kun nye hus som får slengt en fiber i bakken i tilfelle den blir nyttig engang.

 

Men de eneste som har nytte av VDSL er de samme folka som sitter på kabeltv tipper jeg. For VDSL rekker ikke stort mer enn maks 2km fra sentral, og med mindre Telenor har dekorert landet med sentraler eller forsterkere, så begynner jeg å lure.

Telenor eier jo canal digital som også leverer kabel ...

 

Men nå har Telenor de skarpeste i landet når det kommer til bruk av kalkulator, så om de har regnet seg frem til at dette er positivt, så er det vel det...

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men er det ikke i lengden billigere å legge fiberoptikk enn disse kobberlinjene?

Jeg vil da tro at fiber har langt færre begrensinger mtp. hastighet og avstand til nærmeste terminal.

 

Man legger ikke nye kobberlinjer - det er i utgangspunktet rett og slett snakk om å oppgradere kort i sentralen slik at de håndterer VDSL i tillegg til ADSL. Hvis man først legger nye linjer, er det like greit å legge fiber som kobber.

 

-

For de med dårlig hastighet, det er mulig å klage. Jeg hadde 5 Mbps ned stabilt før og oppgraderte til en høyere hastighetsklasse. Jeg fikk da en temmelig ustabil 10 Mbps (linja gikk ned ganske ofte). Fikk montører på døra og det viste seg at det var feil på linja. Etter at den var rettet opp, gikk hastigheten opp til 18 Mbps stabilt. For øvrig har Telenor spesifisert at den skal klare 14 Mbps, så dette er faktisk bedre det Kapask skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Syns de heller kunne fokusert på løsninger for oss som bor 3-5km unna nærmeste sentral.

 

Det synes jeg strengt talt selv. Bor nå sentralt og det er uaktuelt med VDSL når jeg kan ha fiberkabel / hfc-kabel som er kapabel til å faktisk overføre langt mer enn disse bakevjegreiene til Telenor "teoretisk" kan oppnå. Sats heller litt på bygda! Husker jeg hadde 64kbps frem til 2007!

 

Og hallo. "Superhastigheter" på _opp til_ 40mbps? Er de seriøse nå eller?

 

Det er nok ikke så enkelt som at det er Telenor som produserer nye tekniske løsninger og standarder. Telenor, som alle andre ISPer implementerer bare slike ting i sitt eget nettverk etterhvert som hardwaren kommer på plass fra de store aktørene som Cisco osv. og de selskapene igjen researcher selvfølgleig på det som de tror vil øke aksjekursen mest.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Først sjekker man på telenor sine sider om man kan få dette "supernettet", og en feilmelding kommer opp. Så ringer man Telenor sine operatører der man får beskjed om at ikke en gang telenor sine operatører får vite hvor langt dette nettet når eller om kunden (meg) kan få dette.

 

Dette må jeg virkelig si, imponerende av Telenor du gitt. Jeg selv bor i en elgammal "by" - Drøbak. Der er det så og si klin umulig å få bygd ut noe på grunn av verninger over alt. Den største linjen jeg kan få nå er 6500/1000, noe som er ganske latterlig med tanke på hvor tettbygd det er og at det er ca 15,000 innbyggere her. Må vel ta steget å flytte vekk fra dette stedet for å få noe som helst brukbar linje. Tror jeg bor rundt 2-3 kilometer unna sentralen, så dette alternativet er vel dessverre ikke noe for meg tenker jeg.

Lenke til kommentar
Ikke alle har fiber, og det er lite utbygd. Det er kun nye hus som får slengt en fiber i bakken i tilfelle den blir nyttig engang.

Jeg bor i et hus som er bygd ca 1900, 6km utenfor en by i en kommune med under 15.000 innbyggere, og har hatt fiber i ca 3 år. :)

Det er en fordel å bo nær kysten og nær nye veier, da de bygger ut en del fiber i det nye veinettet.

Lenke til kommentar

Det er superraskt - men det er langt fra sikkert om du kan få det hjem til deg.

 

Les mer

 

Snodig at når Telenor endelig leverer VDSL, så får de heftig mye gratis reklame av allverdens nettsider, mens når de andre nettleverandørene, som har hatt VDSL/"Superbredbånd" i evigheter, er det musestille... Er det noen som trenger denne oppmerksomheten og ros for å være tidlig ute, så er det de små, og IKKE Telenor IMHO....

 

Dean.no, Drangedal Everk Access Net (eller noe i den duren), har levert dette til meg i snart et par år, og på en måte fnyser litt av Nextgentels grenser og hastigheter. Har 750m til sentral, og får målt linjehastighet på 40/20mbit, eller 4.7/2.1 mb. pr. sekund, stabilt med gode støyforhold.. Andre jeg har tastet/snakket med som har bla. nexgentel har ikke fått linja si testet for VDSL engang, selv om de har samme eller kortere avstand, de sier bare nei og ferdig med det.

 

Mon tro om ikke nettleverandørene holder med vilje og viten igjen for å melke ADSL tech. til fanden tar dem, mens vi i 2011 blir ledd av når vi ringer dem for å høre om fiber kan skaffes snart....

Lenke til kommentar

Vært kjekt med et samsvar mellom teknologisk utvikling og prissetting. Har betalt lik pris i flere år for samme linje nå. Hadde håpet nyere teknologi skulle gi meg bedre linje til tilnærmet samme pris. Linja jeg har nå kan ikke lengre regnes som bredbånd. Iallefall i USA så forutsetter termen bredbånd (såvidt meg er bekjent) en minimums opp-hastighet på 1mbit/sek. Likevel må jeg ut med dobbelt så mye for å få oppgradert til teknologi andre land ser på som gårdagens.

 

I Sør-Korea pusher/oppfordrer allerede myndighetene ISP'er til å gå fra 50-100mbits til 1000mbits-linjer. Og da snakker vi husmor/farmville-linjer, ikke for spesielt interesserte.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Syns de heller kunne fokusert på løsninger for oss som bor 3-5km unna nærmeste sentral.

 

Det synes jeg strengt talt selv. Bor nå sentralt og det er uaktuelt med VDSL når jeg kan ha fiberkabel / hfc-kabel som er kapabel til å faktisk overføre langt mer enn disse bakevjegreiene til Telenor "teoretisk" kan oppnå. Sats heller litt på bygda! Husker jeg hadde 64kbps frem til 2007!

 

Og hallo. "Superhastigheter" på _opp til_ 40mbps? Er de seriøse nå eller?

 

Det er nok ikke så enkelt som at det er Telenor som produserer nye tekniske løsninger og standarder. Telenor, som alle andre ISPer implementerer bare slike ting i sitt eget nettverk etterhvert som hardwaren kommer på plass fra de store aktørene som Cisco osv. og de selskapene igjen researcher selvfølgleig på det som de tror vil øke aksjekursen mest.

 

-Stigma

 

Telenor venter til andre ISPer er på vei til å lage egen infrastruktur, så undergraver de dette ved å slenge på en modul på noe gammelt herk for så å kalle det "bredbånd". Så fort NTE var på vei til å legge ADSL2 til huset mitt så var Telenor snare ute med reklame om "superraskt" 1.5mbps. Det var i 2007. Før det var hadde de melka ISDN i området for hver krone det var verdt... Kom ikke og si at de ikke hadde tilgang på denne modulen før 2007. Telenor er de som holder igjen bredbåndshastigheten i Norge for å kunne ta seg jævelig godt betalt for "supernett" som 30mbps.

Lenke til kommentar

Syns de heller kunne fokusert på løsninger for oss som bor 3-5km unna nærmeste sentral.

Helt enig. De fokuserer kun på å gi raskere linjer til de som allerede har 10Mbit+. Her hvor jeg bor har de bygget ut fiber flere plasser, men samtlige steder kunne allerede få minst 10Mbit via ADSL/VDSL. Denne utbyggen skjer altså til tross for at det er flere plasser her hvor vi ikke får mer enn 0,5-1Mbit - vi blir ignorert. :mad:

Lenke til kommentar

Det er ikke unaturlig at Telenor kommer med VDSL, selv om det er irriterende. Telenor tenker naturlig nok på seg selv og hvordan de skal tjene mest mulig penger til lavest mulig pris, og da er utnytting av kobber som allerede er på plass en naturlig vei å gå. Jeg ønsker også fiber, men det er en fjern drøm. Der jeg kommer fra får vi maks 2Mb/300kb og blir nok sittende med det i noen tiår til.

Lenke til kommentar

Vurderer faktisk å bytte fra kabelnett (NEAS) til VDSL2 når det kommer. Er møkka lei av ustabilt nett og er villig til å gå opp i pris for noe som fungerer 24/7 & 365. Har kun 350m linje til sentral, så bør fungere helt fint med 40/20. Håper best effort kommer etterhvert.

 

Edit: Huff, det var 40/10... da var det ikke så fristende lengre.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...