Martin A Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hei. Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne tråden. Jobb og Utdanning handlet mest om nettopp utdanning og jobber i norge. Dette er relatert til både jobb og forsikring. Min utfordring er følgende: 1) Jeg skal jobbe i Canada i 6 måneder for privat arbeidsgiver. 2) I Canada kan man ikke få helseforsikring de første 3 månedene av sitt opphold fra Canadiske tilbydere (fint om noen kan bekrefte). 3) Når man drar til utlandet for å jobbe for utenlandsk arbeidsgiver, mister man sitt medlemskap i folketrygden. Under noen forhold kan man være frivillig medlem, men dette vil ikke gjelde meg. 4) Forsikringstilbydere i Norge har som punkt 1 at man må være medlem i nettopp folketrygden for å kunne bli tilbydt forsikring. Hva gjør jeg? Ser ut som jeg er fanget i et hull, men med tanke på at det er så mange som har gjort dette før meg kan jo ikke dette egentlig væte et problem... Anyone? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hvorfor styre med helseforsikring? Canada har offentlig helsevesen på samme måte som Norge, og du betaler ikke noe mer enn kanskje en liten egenandel for nødvendig behandling. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Men gjelder det de første tre månedene av mitt opphold? Leste et sted at det ikke gjelder før etter tre måneder. Og hvorfor skulle det gjelde da jeg ikke skatter til Canada. Ettersom oppholdet er under 183 dager skatter man hjem til Norge. Etter 183 dager skatter man til både Norge og Canada. (Hurra, Norge har sørget for at man ikke skal få noe skattelette hvertfal...) Endret 17. januar 2011 av Martin A Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Leste litt nøyere, og det anbefales at man tar ut forsikring for den første tiden ja. Kan du ikke bruke reiseforsikring for den første perioden? Min forsikring hos If (riktignok svensk statsborger, så kan være forskjeller på hva staten dekker også) gjelder for 90 dager når jeg reiser utenlands, og det er ikke noen klausuler om at jeg ikke kan melde flytting etc. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Vet ikke hvordan de svenske kårene er, men i vilkårene til forsikringsselskapene (hvertfall de jeg har sett på) er det første punktet at de kun kan tilby forsikring dersom man er medlem av folketrygden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå