Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starter ikke/Booter ikke fra DVD/CD

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal fiske en PC for en kamerat, og jeg klarer som oftest å fikse det meste. Men her står jeg fast.

Det er en Acer Aspire L5100 som er oppgradert til Windows 7 (Orignalt Vista Home premium)

Får denne opp når maskinen starter:

802470.jpeg

Har fått inn i bios og valgt at den skal boote fra cd. Når jeg setter i ulike cder så sier den: Boot fra CD men uansett hva jeg trykker da booter den ikke og den havner som på bildet over.

Jeg har forsøkt med ulike DVD, også ubuntu, windows xp ++++. Men ingenting funker.

Noen som har noen tips?

Litt bakgrunnsinfo: Maskinen krasjet når han som eier den instalerte ett dj program (sikkert fult i virus) og har ikke fungert siden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det disken? Eller DVD spilleren som er dau?

Det kan være hovedkortet/BIOS'en ...

Jeg har selv opplevd at bootrekkefølgen i BIOS ikke har blitt respektert, slik at maskinen uansett setting har forsøkt å boote fra disken (som jeg nettopp IKKE ønsket å boote fra).

Det som reddet meg da, var BIOS'ens "Boot Menu"-hurtigtast. Istedenfor å trykke 'Del' for å gå inn i "BIOS Setup", trykket jeg 'F12' for å få opp Boot-menyen. Der kunne jeg velge 'boot device' med pil-opp/-ned og 'Enter'. Sjekk om kameratens maskin har noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...