tmg Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg har akkurat begynt på et studie der det skal være noe programmering involvert og sitter med en eee pc med Win7. Ble akkurat fortalt av foreleser at en del av programmene som skal brukes støttes best på ubuntu. Er det noen mulighet for å ha Ubuntu i windows, så jeg kan ha ubuntu på maskinen min med disse nødvendige programmene uten at jeg må fjerne windows samtidig? Har brukt windows siden jeg var barn og vil helst ha en myk overgang før jeg evt. bytter operativsystem helt Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 To(tre) muligheter: #1 - Virtualiser Ubuntu. Bruk et program som Virtualbox, XVM eller VMware til å lage en virtuell maskin. I denne installerer du Ubuntu som du har tilgang gjennom Windows. Kan gå utover ytelse i både Windows og Ubuntu, selv om hvertfall Vbox skal gi native performance. #2 - Wubi Wubi er en kjekk sak som lar deg installere Ubuntu inne i Windows og lar deg velge mellom de ved oppstart. Ytelsen blir redusert noe, men du kan bruke og fjerne Ubuntu som et vanlig program. #3 - Dualboot. En hardere versjon av #2 der du faktisk installerer Ubuntu og har det side-om-side med Windows slik at du kan velge hvilket du vil bruke ved oppstart. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Har du maskin til det ville jeg egentlig anbefalt virtualisering sånn i starten. Men hvis du sitter på en netbook så tror jeg ikke det er noe særlig godt alternativ og du bør heller se på et av de to andre som er nevnt over Lenke til kommentar
tmg Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg antok at noe ville kreve mer ressurser ja, antar dual-boot blir det beste alternativet da Mulig jeg spør dumt nå, men finnes det en how to download and install ubuntu dual-boot for dummies guide? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 installasjonsprogrammet til Ubuntu skal detektere at det allerde ligget et OS på maskinen og legge inn en bootloader selv. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Sett i Ubuntu Live Cd så er egentlig resten selvforklarende Bare ta deg god tid Lenke til kommentar
tmg Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Maskinen jeg har tenkt å legge det inn på har ikke cd-rom, men det går vel an å laste det ned og innstallere via en install-fil? Får se når kommer meg på skolen og bruker det trådløse nettet der Lenke til kommentar
Croome Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 På Eee så funker det via USB. Bruk Unetbootin for å legge det over på USB. Trykk esc under oppstart av Eee så velger du USB også er du igang Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Sånn for ordens skyld. http://unetbootin.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå