Gå til innhold

Kjøre Ubuntu i windows? (nybegynner i alt med linux)

tmg

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt på et studie der det skal være noe programmering involvert og sitter med en eee pc med Win7.

Ble akkurat fortalt av foreleser at en del av programmene som skal brukes støttes best på ubuntu.

Er det noen mulighet for å ha Ubuntu i windows, så jeg kan ha ubuntu på maskinen min med disse nødvendige programmene uten at jeg må fjerne windows samtidig?

Har brukt windows siden jeg var barn og vil helst ha en myk overgang før jeg evt. bytter operativsystem helt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To(tre) muligheter:

#1 - Virtualiser Ubuntu.

Bruk et program som Virtualbox, XVM eller VMware til å lage en virtuell maskin. I denne installerer du Ubuntu som du har tilgang gjennom Windows. Kan gå utover ytelse i både Windows og Ubuntu, selv om hvertfall Vbox skal gi native performance.

#2 - Wubi

Wubi er en kjekk sak som lar deg installere Ubuntu inne i Windows og lar deg velge mellom de ved oppstart. Ytelsen blir redusert noe, men du kan bruke og fjerne Ubuntu som et vanlig program.

#3 - Dualboot.

En hardere versjon av #2 der du faktisk installerer Ubuntu og har det side-om-side med Windows slik at du kan velge hvilket du vil bruke ved oppstart.

Lenke til kommentar

Jeg antok at noe ville kreve mer ressurser ja, antar dual-boot blir det beste alternativet da :p

Mulig jeg spør dumt nå, men finnes det en how to download and install ubuntu dual-boot for dummies guide? :)

Lenke til kommentar

Maskinen jeg har tenkt å legge det inn på har ikke cd-rom, men det går vel an å laste det ned og innstallere via en install-fil?

Får se når kommer meg på skolen og bruker det trådløse nettet der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...