Gå til innhold

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Har noen her en god forklaring på hvordan følgende backupsystem fungerer:

Du har en backuptape for mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fem for fredag. Det er en tape for hver mnd og en for hvert år. (som du tar vare på for "evig tid")

Og hvordan gjøres dette i praksis og forslag til en god rutine for å få dette til å fungere.(uten robot)

Jeg ser for meg at årstapeene oppbevares på ett trygt sted, gjelder dette også mnd. tape og fredagstape eller er det tilstrekkelig at de ligger i ett brannsikkert skap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Spørs hvilket metode dere benytter....

- Full

- Copy

- Incremental

- Differential

En grei praksis er Incremental frem til f.eks Fredag, så ta Full på Lørdag.

Jeg regner med at incermental betyr at man tar backup av det som kun er endret. Det er derfor jeg velger 5 fredags taper, da jeg tar full backup på fredagskveldene/lørdag.

Jeg vet hvordan jeg gjør dette i praksis, problemet er vel hvordan jeg skal ordlegge meg, for å forklar det. Derfor så håpet jeg noen var bedre enn meg til det. :)

Lenke til kommentar

Du har jo nettopp forklart det.

Man-Fre foretar du Incremental Backup. Dvs all forandringer dag for dag blir lagret. Dersom f.eks en feil skjer på Tirsdag, må du gjennopprette med den siste FULL backup, så alle Incremental Backups til Tirsdag.

Full Backup er nettopp det den sier. Den er et komplett backup av systemet som den er der og da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Ok. Skal prøve å forklare dette til noen som ikke helt forstår hva det er. Problemet er bare det at jeg ikke er så alt for god på å forklar, da jeg fort kan begynne å snakk for mye fag :)

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg jobber selv hos en leverandør som leverer Online Backup. For de aller fleste vil dette være et bedre alternativ en tape. Pris er også ofte laverer. Iallefall om man regner inn kostnader knyttet til tidsforbruk.

Kostnader knyttet til tape:

1. Selve tapestasjonene

2. Software/backupprogram og oppdateringer

3. Taper

4. Brannskap/oppbevaring

5. Tid (hva er verdien av tid, kan man feks bruke tiden på å selge eller få fornøyde kunder?)

Et annet problem med manuell backup som tape er at man faktisk må huske å bytte tape, og ta disse med. Man må også tenke på sikkerhet. Er dataene på tapene kryptert slik at ingen kan få tak i dem ved et innbrudd der man lagrer tapene?

En Online Backupleverandør fra de seriøse aktørene vil gi deg:

1. Automatisk Backup til avtalt/planlagt tid

2. Lagret på to forskjellige lokasjoner (speilet)

3. Dataintegritet blir sjekket regelmessig (sikker på at ingen filer er korrupte)

4. Data krypteres lokalt på din maskin og ligger kryptert hos backup leverandør.

5. Du kan øke backupmengde etter behov

6. Totalkostnadene er ofte lavere en ved manuell backup når man regner med alle kostnader.

Still gjerne spørsmål om du lurer på noe ved Online Backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...