Gå til innhold

EGG - hvor ofte; og hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i egg, og tenkte å prøve å gå ned noen kg og da ved hjelp av bla mye egg.

MEN, hvor mange egg kan man spise hver dag uten at det er farlig, har hørt mye om kolesterol!?

Og la oss si jeg koker 21 egg(hardkokte til brødskiva) på mandag, hvor lenge kan de ligge i kjøleskapet før de blir dårlige?

Jeg ser for meg egg til brødskive(knekkebrød) og salter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egg tåler ikke å sitte lenge etter de har blitt kokt. Maks 1 dag, selv i kjøleskap.

Det tar jo ikke lang tid å koke, fatter ikke hvorfor du må koke opp så mange. Kjøp deg en eggkoker isåfall.

Å gå ned i vekt anbefales det å spise MYE protein. Derfor er egg å anbefale. Om du skal spise mye egg og kolesterol, så er det i det gule der alt kolesterol ligger. Bare ikke spis den delen.

Det er mer effektivt å spise suppe som du vil ta av deg, men sørg for at det er en TYKK suppe. Ikke slike vannete som er vanlig i norge.

BBC hadde nettopp en dokumentar om alt dette for bare en få dager siden. Det viste seg at suppen de laget (med blender og mikset opp masse digg), hold folk mette 4 ganger lenger enn noen som spiste "hard" mat. Alt hadde samme mengde næringsinnhold.

De tok rønken av magen for å se innholdet. Og de som hadde spist suppe, hadde mer en halvparten igjen, mens de andre gikk tom.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Å gå ned i vekt anbefales det å spise MYE protein. Derfor er egg å anbefale. Om du skal spise mye egg og kolesterol, så er det i det gule der alt kolesterol ligger. Bare ikke spis den delen.

å ikke spise hele egget blir vel litt sløsing av mat? altså hele egget er en bra næringskilde, der hvor alt det hvite er protein og fett og karbohydrater i plomma. Kom forresten over noe her Spis egg og få lavere kolesterol, nå har ikke jeg lest nøye der :p men uansett bare hiv innpå med egg!

Lenke til kommentar

Det tar jo ikke lang tid å koke, fatter ikke hvorfor du må koke opp så mange. Kjøp deg en eggkoker isåfall.

Hehe, fatter du ikke? Jo, da skal jeg fortelle deg, det tar TID å koke egg, jeg vil gjerne ha dem ferdig smurt skivene mine, så hadde derfor et håp om å kunne koke opp masse egg for så å spise dem utover i uka! Er jo penger spart og, man slipper å koke vann hver dag!

Men, eggkoker kan jo være en ide!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spis egg! De er fulle av proteiner, bra fett, vitaminer og mineraler. Det er gode kalorier det der. Sunt og godt :)

Egg har faktisk vist seg å gi lavere kolesterol! Det kan gi forbedringer i HDL (det gode) og reduksjoner i LDL (det onde). Det med at man må kutte ned på kolesterolinntaket for å redusere blodnivåene av kolesterol er bare en myte. Kolesterol blir produsert i kroppen som følge av blant annet et resultat av overvekt og innaktivitet og systemisk inflammsjon.

Br J Nutr. 2010 Dec 7:1-8. [Epub ahead of print]

Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes.

Pearce KL, Clifton PM, Noakes M.

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO), Food and Nutritional Sciences, Adelaide, SA 5000, Australia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...