Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snøfresing søndagsmorgen

Balsfjord

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bor i Oslo i blokk. I sameiet på andre siden av gaten har de brukt de tre siste søndagsmorgenene til å frese bort snø med en slik maskin som du går bak. Den bråker omtrent på linje med en motorsag eller en motorsykkel. De starter jobben mellom klokka åtte og halv ni på søndager. Jeg skjønner at det må brøytes, men akkurat søndagsmorgen så er jeg lite forståelsesfull for så høy støy i opptil to timer så tidlig på dagen.

Jeg ringte vaktmesterselskapet og klagde, derpå han ble rimelig sint.

Jeg har googlet og sjekket at jeg har loven på min side, men noe sier meg at dette ikke holder når jeg skal ringe sjefen hans om han er på samme neandertalernivå.

Noen innspill?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det er "Lov om helligdager og helligdagsfred" og paragraf 3 sin formulering om "Utilbørlig larm" du har funnet?

Tviler på at det regnes som "utilbørlig" å "larme" i prosessen med å fjerne snø fra gangstier, fortau og parkeringsplasser slik at gamle damer trygt kan komme seg til kirken ;)

I motsettning til gressklipping og vedkapping og slikt som du likegjerne kunne gjort på lørdag eller drøye til mandag ettermiddag. Så kan ikke snøen måkes før den har fallt, og den skal helst fjærnes før folk skal ut å gå.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Her kommer vel folkeskikk inn i bildet, selv om det ikke har noe grunnlag i loven. Å måke snø med en fres klokka 8 på søndag er ikke akkurat snilt mot naboer.

Videre så forsvinner snø på østlandet ganske sjeldent av seg selv i januar, så den ligger der nok til lenger ut på ettermiddagen. Helt sikkert til mandag også. Jeg ville brukt "Lov om helligdager og helligdagsfred" og paragraf 3.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

[...]Videre så forsvinner snø på østlandet ganske sjeldent av seg selv i januar, så den ligger der nok til lenger ut på ettermiddagen. Helt sikkert til mandag også. Jeg ville brukt "Lov om helligdager og helligdagsfred" og paragraf 3.

Men det kan vel tenkes at noen skal ut innen mandag ettermiddag? Det finnes faktisk mennesker som gjør andre ting på en søndag enn å sitte fyllesjuk forran TV'en, noen skal faktisk jobbe, noen skal i kirken, noen skal på diverse fritidsaktiviteter osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du bor i Oslo, men politivedtektene sier jo også noe om dette.

I Oslos indre by er det f.eks. gårdeierne som er ansvarlige for å holde fortauet langs sin eiendom fritt for snø, mens Samferdselsetatens entreprenører stort sett har dette ansvaret utenfor indre by. Fortauene skal heller ikke være glatte, men strøs med singel ved behov.

Snø som er falt om natten skal fjernes "snarest og senest påfølgende dag". Ellers plikter gårdeier straks å sette opp avvisere som gjør det tydelig at ferdsel er forbundet med fare når det kan være fare for ras av snø og is fra hustak, og gårdeier plikter snarest å rydde taket slik at ras unngås. Strøingen skal foretas slik at fortauet "ikke er glatt".

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=37&ArtKey=259

• Liker 2
Lenke til kommentar

Klok vaktmester tror jeg. Sikkert et borettslag med en haug fehoder som knapt har prøvd å ta i en spade. Snø kan ikke enkelt freses vekk etter at du og andre har tråkka den ned.

Sikkert 10 andre i samme blokk som har ringt å klagd at de venter for lenge med å fjærne snøen.

SKAM DEG DU ER FOR BORTSKJEMT!!!!!

Du burde sende blomster til han som gidder å stå opp på en søndag morgen for å gjøre livet ditt enklere.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Starter mellom åtte og halv ni... :)

Jeg anser deg som heldig. Prøv å sov så lenge etter at du har fått deg ettpar barn.

Jussen er jeg noe usikker på, men jeg googlet "utilbørlig" og fant:

utilbørlig [ el. u-] som strider mot rett og rimelighet: handle utilbørlig mot en / enkelte blir favorisert i en utilbørlig grad; utilbørlig konkurranse ɔ:som strider mot god forretningsskikk

Synonymer: forkastelig, illojal, upassende, usømmelig, utilstedelig

kilde: http://www.ordnett.no/ordbok.html?art_id=20323291

Jeg henger meg litt oppi synonymet "upassende". Det kan vel ikke sies at det er upassende å rydde snø før kirkegjengerne og formiddags-turgåere skal ut på tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Andre beboeres rett og muligheit til å komme seg ut av blokka på søndagsmorgenane må vel nødvendigvis vege tyngre en din rett til å sove ut bakrusen.

Lova tar sikte på å hindre unødvendig bråk på helligdager, ikkje nødvendigvis sikkre at folk kan sove lenge om morgenane. Kirkeklokkene begynner uansett å ringe klokka 10.

MEN, dette vil være situasjonsavhengig. Bruk av snøfreser når det ikkje er behov for det vil være eit brudd på lova eller politivedtektene for din kommune.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når kom bakrus og fyllesjuke inn i bildet egentlig? Merkelig at noen alltid har en tendens til å tillegge info som ikke har et snev av rot i virkeligheten.

Nå mener jeg ikke at snøen skal ligge til mandag ettermiddag, men at de enten får rydde snøen med manuell snøskuffe eller vente til etter klokka elleve, som er vanlig folkeskikk. Det er ikke snakk om hverken fortau eller store mengder med snø som gjør at det er helt uoverkommelig å komme ut.

Og til deg Glavalavala, jeg klarer å løfte føttene mine når jeg går, så anser det ikke som noe problem, men jeg forbeholder meg retten til å holde hviledagen hellig.

Lenke til kommentar

Utilbørlig er i denne sammenhengen nærmest for 'unødvendig' å nærme. Forarbeidene nevner bruk av motorgressklipper og motorsag i boligstrøk. Antagelig vil også en snøfreser kunne falle inn under dette, men det er ingen automatikk i at bråk er utilbørlig bare basert på hva slags bråk det er. Når lovgiver gir et såpass åpent vurderingstema ligger det også i kortene at det må foretas en forholdsvis bred og konkret vurdering. Vurderingens utfall må være om det foreligger en interesseovervekt for larmen som veier tyngre enn hensynene bak helligdagsfreden.

Bestemmelsen er for øvrig en videreføring av lov om helligdagsfred av 04.06.1965 § 3. Jeg ser ingen rettspraksis etter noen av bestemmelsene der domstolene har presisert hva som ligger i 'utilbørlig'.

Tidligere lå håndhevingen av forbudet om bråk til de lokale politimestrene, og forbudene ble gjerne konkretisert i de lokale politivedtektene. Hva som står i politivedtektene må derfor tillegges noe vekt når man skal vurdere om noe er utilbørlig. Av Oslo kommunes politivedtekter kapittel 4 fremkommer det at gårdeiere innenfor Ring 1 har plikt til å sørge for snørydding (§ 4-4) av offentlig sted/fortau på egen eiendom. Plikten skal gjennomføres "snarest", altså innen svært kort tid - antagelig må man se på dette som tilsvarende "uten ugrunnet opphold".

Man kan stille spørsmål ved om helligdagsfreden kan regnes som grunnet opphold, altså at plikten forskyves til nærmeste virkedag. Dette kan jeg ikke se har mye for seg - helligdagsfreden skal også fremme reelle muligheter til å delta i gudstjenester m.m. At plikten til snørydding (og også muligheten for å rydde snø) ikke utelukkes av at det er en helligdag må derfor være en grei konklusjon.

Det bør heller ikke være særlig omstridt at snørydding av fellesarealer og veier/fortau i seg selv er i beboernes interesse, i motsetning til motorsagbruk eller plenklipperbruk som for det første gjerne fører til nabokrangler og for det andre hovedsaklig tjener én persons interesser - eieren av den aktuelle plen.

I Ot.prp. nr. 84 (1993-1994) kapittel 2 gir departementet en svært kort redegjørelse for hva som er formålet med helligdagene: "Allmennheten skulle få ta del i kirkens forkynnelse, men også få muligheter for nødvendig arbeidshvile". Det fremkommer senere i kapittelet at "[loven] har som formål å verne om det gudstjenestelige liv og den allmenne fred på kirkens søn- og helligdager og gi høytiden ro og verdighet, og dette ivaretas gjennom bestemmelsene om helligdagsfreden". Norges Frikirkelige Råd og Kirkemøtet uttalte seg om spørsmålet og mente at man burde ta med at det er den alminnelige freden som sørger for respekt for hviledagen. Departementet tok dette til følge.

Bestemmelsene om helligdagsfred er gitt i mindre grad for å verne om den enkelte, og i større grad for å verne om instituttet helligdag. Dette må også legges til grunn i en tilbørlighetsvurdering - støter dette mot respekten for helligdagen?

Spørsmålet Dragen reiser er mer relevant for en vurdering etter naboloven enn etter helligdagsfreden. Loven gir ikke anvisning på at noen del av dagen er mer verneverdig enn andre deler, med unntak av offentlige arrangementer som ikke kan avholdes før kl. 13 (lovens § 4).

Man kan også ta opp momentet om hvorvidt dette kunne vært gjort på en mindre inngripende måte. Det er vanskelig å si noe fra eller til her, men to timer med en snøfreser vil normalt tilsi forholdsvis store områder å måke i seg selv. Dette i seg selv kombinert med at snømåking er en felles interesse taler for at snøfres bør godtas som arbeidsbesparende. Jeg forutsetter her at det bare måkes når det faktisk har snødd på lørdag, og at man ikke sparer på snøen med søndag som dedikert måkedag.

På bakgrunn av de ovenfor nevnte momentene mener jeg snøfresing ikke er 'utilbørlig' i den forstand som benyttes i vernet om helligdagsfreden.

Andre ting som kan tas opp er f.eks. forholdet til godt naboskap i grannelova § 2 (som Dragen gjør ovenfor) eller å krenke noens fred med plagsom eller hensynsløs adferd som er straffebelagt etter straffeloven § 390a.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Denne tråden var jo litt morsom!

All honnør til den som gidder å være vaktmester i et borettslag for luselønn og står opp tidlig søndags morgen for å gjøre klar fortauet for folk!

"men at de enten får rydde snøen med manuell snøskuffe" Det var vel en spøk? Skal vaktmesteren slite ut ryggen for at folk ikke tåler en liten motordur? Det bråker ikke så mye med mindre man sover på verandaen.

Dette er jo et veldig lite problem vel? Hvor ofte kommer snøen slik at det er behov for rydding på søndagen? Sjansen er vel teoretisk 1 til 7... Og hvis det har skjedd 3 ganger til nå er det sikkert lenge til neste gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...