Dan-Inge Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Hei Har bestilt meg ny pc, men kunne tenkt meg å ta ut det jeg har av data på den gamle. Har her 4 harddisker, derav en WD SE 500GB Sata disk. Denne disken har virket fint inntil nylig.. Med disken i, så bruker pcen LANG tid på å starte, og når den har startet, er disken ikke synlig. Det vil si i "Min datamaskin" og "Disk Management" Disken dukker opp ,som den skal i BIOS.. Noen forslag hva feilen kan være og ikke minst forslag til løsning.. Takk på forhånd for alle tips! OS: Windows 7 32 bits PC: Intel P4 2.4z GHZ , 2gb ram osv.. Endret 17. januar 2011 av Dan-Inge Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Høyreklikk på min datamaskin ---> behandle ---> diskbehandling. Se om den ligger der. Lenke til kommentar
Dan-Inge Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Høyreklikk på min datamaskin ---> behandle ---> diskbehandling. Se om den ligger der. disk management og diskbehandling er det samme.. Nei ligger ikke der :| Lenke til kommentar
bollapinnsvin Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Uvisst hva som er feil med disken, men om du ikke får tak i den ville jeg sendt den inn til et datarecovery firma om dataene på den er veldig viktig. Koster deg nok noen kr, men kan være verdt det om det er veldig viktig data på den. I Norge finnes det så vidt jeg vet 2 store og seriøse aktører på dette. Ibas og Ahlberg data. Selv har jeg benyttet Ahlberg data en gang tidligere etter en harddisk krasj, og de fikset disken min og fikk ut alle de sårt trengte bildene jeg hadde på den. Kostet meg noen kr, men var ikke så altfor dyrt. Sjekk ut: www.ahlbergdata.no Lykke til! Lenke til kommentar
Dan-Inge Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Uvisst hva som er feil med disken, men om du ikke får tak i den ville jeg sendt den inn til et datarecovery firma om dataene på den er veldig viktig. Koster deg nok noen kr, men kan være verdt det om det er veldig viktig data på den. I Norge finnes det så vidt jeg vet 2 store og seriøse aktører på dette. Ibas og Ahlberg data. Selv har jeg benyttet Ahlberg data en gang tidligere etter en harddisk krasj, og de fikset disken min og fikk ut alle de sårt trengte bildene jeg hadde på den. Kostet meg noen kr, men var ikke så altfor dyrt. Sjekk ut: www.ahlbergdata.no Lykke til! Tja, synes minimum 4000 for å ta ut data fra en disk med filmer er litt mye.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Tja, synes minimum 4000 for å ta ut data fra en disk med filmer er litt mye.. Et billigere alternativ er SpinRite ($89), som ofte er i stand til å gjøre "ulesbare" disker "lesbare" igjen. SpinRite er et program som må bootes fra CD (- muligens også USB-drive -) og som analyserer disken på "lavt nivå". Den sjekker disken sektor for sektor og kan bruke statistiske metoder for å gjenvinne data fra en "trøblete" sektor. Forutsatt at det ikke er noe feil med disk-elektronikken, så er det gode sjanser for at SpinRite vil fikse sakene. Lenke til kommentar
Dan-Inge Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 Tja, synes minimum 4000 for å ta ut data fra en disk med filmer er litt mye.. Et billigere alternativ er SpinRite ($89), som ofte er i stand til å gjøre "ulesbare" disker "lesbare" igjen. SpinRite er et program som må bootes fra CD (- muligens også USB-drive -) og som analyserer disken på "lavt nivå". Den sjekker disken sektor for sektor og kan bruke statistiske metoder for å gjenvinne data fra en "trøblete" sektor. Forutsatt at det ikke er noe feil med disk-elektronikken, så er det gode sjanser for at SpinRite vil fikse sakene. Fungerte ikke, men får bare være. Var ting jeg klarer å skaffe til veie igjen på disken. Rart at den nyeste disken av 4 skulle ryke (og 2 av de andre er 3-4år eldre..) Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Harddisker er upålitlige med levetid. De kan leve 5 sekunder eller 5 år og alt imellom, du vet aldri! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Tja, synes minimum 4000 for å ta ut data fra en disk med filmer er litt mye.. Et billigere alternativ er SpinRite ($89), som ofte er i stand til å gjøre "ulesbare" disker "lesbare" igjen. SpinRite er et program som må bootes fra CD (- muligens også USB-drive -) og som analyserer disken på "lavt nivå". Den sjekker disken sektor for sektor og kan bruke statistiske metoder for å gjenvinne data fra en "trøblete" sektor. Forutsatt at det ikke er noe feil med disk-elektronikken, så er det gode sjanser for at SpinRite vil fikse sakene. Fungerte ikke, men får bare være. Var ting jeg klarer å skaffe til veie igjen på disken. Rart at den nyeste disken av 4 skulle ryke (og 2 av de andre er 3-4år eldre..) Takk for hjelpen. Kunne du si noe om hvilken måte det ikke fungerte på? Fikk du en feilmelding som sa at SpinRite ikke fant noe feil, eller ville ikke programmet kjøre i det hele tatt? Eller ble det bare stående og "tygge" på en sektor uten å komme noen vei? Jeg har hørt om folk som har latt SpinRite stå og gå i dagesvis (- over en måned i ekstreme tilfeller -) før den har blitt ferdig. Jeg har også hørt at GRC i enkelte tilfeller har refundert pengene til folk som har prøvd SpinRite og ikke fått gjenopplivet disken sin. (Ettersom de ikke har noen demo-versjon, så hopper du litt ut i mørket når du kjøper det, og da kan det jo argumenteres for at du bør få pengene tilbake når det ikke virker. No cure, no pay. Eller du kan legge SpinRite i verktøykassa di - kjekt å ha.) edit: Typo Endret 24. januar 2011 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå