verano Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Når jeg klikker på pdf-adresser, så åpner linken seg nå bare i min nettleser (Google Chrome), og ikke i Acrobat. Har Acrobat Reader. Skjønner ikke helt hvorfor den ikke vil åpne i Acrobat lenger. Se på bildet, den siste tiden er det kommet opp noen visningssymboler nede til høyre når jeg ser pdf i Google Chrome. Har dette noe med saken å gjøre, kanskje? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Skriv inn følgande i adressefeltet: chrome://plugins/ Lokaliser Adobe Acrobat plugin og trykk på deaktiver. Lenke til kommentar
verano Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Skriv inn følgande i adressefeltet: chrome://plugins/ Lokaliser Adobe Acrobat plugin og trykk på deaktiver. Jeg finner Adobe Reader 9, og den står deaktivert. Eneste jeg kan gjøre med den, er altså å aktivere. De fire knappene som vises på bildet jeg har vedlagt, skjønner jeg ikke hvor kommer fra. Har ikke installert noe som jeg vet om. Under den pluginen står det: Adobe PDF Plug-In For Firefox and Netscape "9.4.1" Lenke til kommentar
verano Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Nå prøvde jeg med Firefox, og der åpner pdf-linker seg i Adobe reader som det skal. Denne for eksempel: http://ruter.no/Global/PDF_filer/linjekart/Trikk2010-12Web.pdf Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Stemmer det. Knappene du får opp er den innebygde PDF-lesaren til Chrome. Om du aktiverer Adobe Plug-In vil PDF-filer framleis visast i Chrome, men med Reader-funksjonalitet. Problemet er at Adobe Reader er satt til å vise PDF-filer i nettlesaren i staden for å åpne dei i programmet. Åpne opp Adobe Reader. Gå til Edit -> Preferences -> Internet. Fjerna haka på "Display in browser". På norsk blir det vel. Rediger -> Innstillinger/valg -> Internett: "Vis i nettleser". Dette fungerte fint hos meg. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Chrome har innebygd pdf-leser. Lenke til kommentar
verano Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Stemmer det. Knappene du får opp er den innebygde PDF-lesaren til Chrome. Om du aktiverer Adobe Plug-In vil PDF-filer framleis visast i Chrome, men med Reader-funksjonalitet. Men hvordan kom disse knappene inn i Chrome? Er det noe nytt? Det er ikke veldig lenge siden pdf-linker lot seg åpne normalt i Adobe. Åpne opp Adobe Reader. Gå til Edit -> Preferences -> Internet. Fjerna haka på "Display in browser". På norsk blir det vel. Rediger -> Innstillinger/valg -> Internett: "Vis i nettleser". Dette fungerte fint hos meg. Jeg gikk på innstillinger -> Internett -> vis pdf i leser. Sistnevnte er ikke haket av. Likevel åpner pdf-ene seg i Chrome. Lenke til kommentar
verano Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Chrome har innebygd pdf-leser. Hvordan da? Det eneste jeg ser, er de fire knappene nede til venstre som vist på bildet jeg la ved. Ellers er det jo ingen finesser eller verktøy. Jeg vil ha pdf-ene åpnet i Adobe, ikke duste-Chrome. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Chrome har innebygd pdf-leser. Hvordan da? Det eneste jeg ser, er de fire knappene nede til venstre som vist på bildet jeg la ved. Ellers er det jo ingen finesser eller verktøy. Det er det som er PDF-lesaren til Chrome. Treng ikkje ha ein masse funksjonar for å være ein PDF-lesar, treng berre kunne lese av PDF-filer. Åpnes PDF-filer i Adobe med IE og Firefox? Ein reinstallasjon av Chrome kan du jo alltids prøve. Ein ting til. Når du går inn på chrome://plugins (evt. about:plugins), kan du scrolle heilt ned og finne Chrome PDF Viewer som kan aktiveres og deaktiveres på lik linje med Adobe-plugin. Kan være verdt eit forsøk dersom den er aktivert. Endret 18. januar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
verano Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Chrome har innebygd pdf-leser. Hvordan da? Det eneste jeg ser, er de fire knappene nede til venstre som vist på bildet jeg la ved. Ellers er det jo ingen finesser eller verktøy. Det er det som er PDF-lesaren til Chrome. Treng ikkje ha ein masse funksjonar for å være ein PDF-lesar, treng berre kunne lese av PDF-filer. Åpnes PDF-filer i Adobe med IE og Firefox? Ein reinstallasjon av Chrome kan du jo alltids prøve. Ein ting til. Når du går inn på chrome://plugins (evt. about:plugins), kan du scrolle heilt ned og finne Chrome PDF Viewer som kan aktiveres og deaktiveres på lik linje med Adobe-plugin. Kan være verdt eit forsøk dersom den er aktivert. YES! Chrome PDF viewer var synderen! Jeg deaktiverte denne, og nå fungerer det brillefint. PDF åpner seg i Adobe reader! Hurra! Men hvorfor får jeg opp en advarsel fra Chrome nederst på siden min om at denne filtypen (pdf) kan skade maskinen min? Hva slags tullprat er det? Ser ingen mulighet til å fjerne dette varselet, det kommer jo opp hver gang jeg skal åpne en pdf. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Men hvorfor får jeg opp en advarsel fra Chrome nederst på siden min om at denne filtypen (pdf) kan skade maskinen min? Hva slags tullprat er det? Ser ingen mulighet til å fjerne dette varselet, det kommer jo opp hver gang jeg skal åpne en pdf. Eit kjapt Google-søk avdekker at dette er ein kjent sak som mange har irritert seg over. Nokon påstår dette kan bli endra i neste versjon av Chrome. Lenke til kommentar
verano Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Men hvorfor får jeg opp en advarsel fra Chrome nederst på siden min om at denne filtypen (pdf) kan skade maskinen min? Hva slags tullprat er det? Ser ingen mulighet til å fjerne dette varselet, det kommer jo opp hver gang jeg skal åpne en pdf. Eit kjapt Google-søk avdekker at dette er ein kjent sak som mange har irritert seg over. Nokon påstår dette kan bli endra i neste versjon av Chrome. Takk, og tusen takk for hjelp alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå