Gå til innhold

Å, så lyst på hund!

Anbefalte innlegg

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt lyst på hund. Helt fra jeg var ganske liten har jeg mast på foreldrene mine, men mamma har alltid vært redd hunder, så det har aldri vært aktuelt.

Nå er jeg voksen og bor for meg selv, så nå er det kanskje mulig? Problemet er at jeg jobber i en matbutikk og kan ikke ha med hund på jobben. Jeg er også singel, så når jeg er på jobb er det ingen hjemme hos meg. Dette er jo problematisk mens hunden er valp og ikke kan være alene hjemme. I tillegg har jeg varierende arbeidstid - noen ganger 07-15, andre ganger 15-23. Det varierer fra dag til dag. Noen uker mange dagvakter, andre uker mange kveldsvakter. Jeg er også klar over at bare det å være singel og ha ansvaret for en hund er en stor utfordring. Da kan man ikke bare dra på fest eller ferieturer uten først å skaffe barnevakt.

Aller helst vil jeg ha en strihåret dachs. Har også sansen for rottweiler, men de blir kanskje litt for store til å ha i en 47 kvm leilighet. Når jeg ser bilder og videoer av dachsvalper, blir jeg helt myk i hjertet mitt og kjenner et sug av omsorg og kjærlighet i magen.

Er det noen som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunder er fantastiske dyr, men samtidig enormt krevende. Mitt tips vil være å skaffe hunden i sommerferien. Da har du mye tid til å ta vare på den, samtidig som den slipper å være i bur med en gang.

Hunder er en langtidsforpliktelse, og ikke noe du bare kan avslutte når du føler for det. Du velger den valpen du vil, men valpen vil aldri kunne velge sin eier. Så tenk nøye igjennom om du har nok tid og energi ;)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må sette av noen ukers ferie når du får valpen, hvis det er valp skal du ha. En valp på 8 uker kan naturligvis ikke være alene en hel arbeidsdag, det krever tilvenning og tar gjerne lang tid.

Jeg stusser litt på rasene du vurderer, du vil enten ha en liten jakthund eller en svær vokterhund. Det er to raser til vidt forskjellig bruk. Hva tenkte du å bruke hunden til? En rottweiler kan bli mye hund.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Jeg har en strihåret dachshund. Dette er en tipse og er veldig livlig og glad. Når hun var en liten valp var hun ikke noe stort problem. Vi satt en plate foran trappen og lukket alle dører slik at hun bare var i stua. Da satt vi selvfølgelig mat og drikke i stua. Vi måtte stenge for sofaen slik at hun ikke kunne hoppe opp pga. ryggen hennes. Dette gjorde vi i 2-3 uker. Det var ikke et problem det at vi var på jobb og skole fra ca. klokka halv 8 - 2 eller 3 tiden. Men når vi var hjemme var det viktig å bruke tid på hunden. Jeg tror du kommer til å klare deg kjempe fint med en dachshund, det er ikke en veldig krevende og avansert rase, selvfølgelig skal den ha mye kos og kjærlighet men det skal alle hunder ha.

Lenke til kommentar

Jeg er vel i samme "problem" stilling som trådstarter.

Bor for meg selv, og har i det siste sett litt på forskjellige hunder, og siden jeg jobber skift så varier arbeidstiden min fra dag til dag.

Har ikke tenkt å få meg en valp, men heller en som er voksen.

Såg denne annonsen på Finn.no og leste litt om den her. Er dette en rase dere har kjenskap til?

Bruksområdet blir vel å finne en hund som trives med andre hunder og mennesker/barn.

Rolig hund.

Har to katter fra før av. Så hund er vel akkurat nå bare en tanke i det fjerne. Men hadde vært flott å høre noen innspill.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Da har du mye tid til å ta vare på den, samtidig som den slipper å være i bur med en gang.

Man kan også velge bort bur med en gang.

Jeg annbefaler ikke burbruk tll vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg er vel i samme "problem" stilling som trådstarter.

Bor for meg selv, og har i det siste sett litt på forskjellige hunder, og siden jeg jobber skift så varier arbeidstiden min fra dag til dag.

Har ikke tenkt å få meg en valp, men heller en som er voksen.

Såg denne annonsen på Finn.no og leste litt om den her. Er dette en rase dere har kjenskap til?

Bruksområdet blir vel å finne en hund som trives med andre hunder og mennesker/barn.

Rolig hund.

Har to katter fra før av. Så hund er vel akkurat nå bare en tanke i det fjerne. Men hadde vært flott å høre noen innspill.

Du vet aldri hva du får når du velger en blanding, men hvis du kan låne den i et par uker så går det nok greit.

Ridgeback har vokt og jakt som de mest sannsynlige egenskapene, men resten av blandingen kjennner man jo ikke til.

Lenke til kommentar

Du vet aldri hva du får når du velger en blanding, men hvis du kan låne den i et par uker så går det nok greit.

Ridgeback har vokt og jakt som de mest sannsynlige egenskapene, men resten av blandingen kjennner man jo ikke til.

Okey, takk for informasjonen.

Lenke til kommentar

Da har du mye tid til å ta vare på den, samtidig som den slipper å være i bur med en gang.

Man kan også velge bort bur med en gang.

Jeg annbefaler ikke burbruk tll vanlig.

Hvorfor ikke det? Hunden vår har alltid sett på buret som sitt "hjem". Om kvelden hender det ofte at den går frivillig inn å legger seg før vi går å legger oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...