risington Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hei. Jeg har i mange år aktivt holdt på med maskinvare, men det er nok pr. i dag desverre 7-8 år siden sist. Jobber for det meste med Apple sine iMacs om dagen, da jeg jobber som fotograf. Uansett. Jeg trenger litt råd og veiledning. Jeg har en støyete ATX-løsning i stua som både opptar plass, støv og som støyer. Tenkte å bytte ut denne med ny HW. Jeg er primært på jakt etter en RIMELIG løsning som støyer minimalt. Jeg godtar løsning som innebærer PSU-vifte og viftekjølt CPU. Men med komponenter som støyer minimalt. Siden jeg ikke trenger mer kraft enn til at man kan kunne spille av HD-film uten lagg, vil jeg ikke tro jeg trenger noe enormt stor PSU eller noen enormt kraftig CPU. Med andre ord bør ikke dette resultere i at jeg trenger noen ekstrem kjøling. Kabinett kan jeg nok klare å finne tak i selv, alt ut ifra hvilke type HK og størrelse på PSU jeg ender opp med å kjøpe. Så jeg trenger egentlig "anbefalninger" på: - CPU - CPU-kjøler - PSU - (HK og kabinett kan jeg finne selv) Jeg er åpen for innspill fra dere her på forumet All hjelp er verdsatt med stor takk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 har du plass i kabinettet kan du bytte ut kjøleren som kommer med prosessoren med Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler. den går for å være så godt som støyfri samtidig som den kjøler prosessoren ganske bra. ellers kan du ta en titt på Corsair A70 CPU Kjøler, Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler eller Min lenke. jeg vurderer en av de to siste. når det gjelder CPU så skal du vel kunen klare deg med en Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870 (1156 Socket) eller Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K (1155 Socket). sistnevnte er en Sandy Bridge som er en prosessorarkitektur som ble lansert for et par uker siden. uten at jeg har helt klart for meg hva den store forskjellen er så skal Sandy Bridge-prosessoren ha noen fordeler kontra den første jeg nevnte. siden du ikek har andre krav enn at du skal kunne se HD filmer uten lagg skal du fint kunen klare deg med den første prosessoren. siden du skriver du er fotograf regner jeg med du driver med bildebehandling på Mac'en din? Lenke til kommentar
risington Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Heisann! Tusen takk for god input. Litt stiv pris på CPU'ene du nevner, men om du mener jeg bør ha såpass så er det bedre enn å kjøpe noe som ikke er holdbart. Førstnevnte kjøler virket interessant, da jeg tvilsomt har plass i et desktop-kabinett til noen av de andre med tanke på den dype utførselen Har du noe forslag til PSU? Er det noen generelle forbehold/ en "regel" jeg bør ta hensyn til når det gjelder fysisk størrelse på PSU i en tower-utførelse sammenlignet med en desktop-utførelse? Har liten erfaring med desktop-kabinett generelt. Ja, jeg jobber mye i Photoshop og med web. Gjør meg også opp tanker rundt budsjettering av en ny iMac innen sommeren en gang, da den jeg sitter med nå er i tynneste laget for bruk sammen med CS5. SItter fortsatt på en fra den første "alu-slippen", produsert i 2007. Dual Core 2.00GHz CPU, 20" skjerm. Så på tide å bytte den ut. Men lagrer alt på en Debian-tjener hvor jeg kjører RAID 1. Kjedelig å miste bilder, råfiler på nærmere 30 MB pr. stk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) grunnen til at jeg foreslo de CPU'ene var at de regnes som ganske oppegående og da skaffer du deg en maskin som du kan ha endel år frem i tid. i7-prosessoren er high-end prosessoren til Intel så det er ikke noe i veien for at du feks går for en i5 prosessor eller i3 prosessor (som er lov-end prosessoren til Intel) istedenfor hvis du føler prisene på i7 blir for høye. mange av hovedkortene som brukes til i5 kan også brukes til i7 så du kan feks kjøpe en i5 nå og opgradere til en i7 når du føler for å oppgradere maskinen din. du skal også kunne bruke mange av de samme minnebrikkene (RAM-brikker) til disse prosessorene. lager du web og driver du i Photoshop på Mac'en din eller er det noe som du skal gjøre på den nye maskinen din? svaret på dette henger litt sammen med hvilkent skjermkort du bør ha og hvilken PSU som anbefales til denne. De siste årene har det blitt mer og mer vanlig å kjøpe en PSU som er tilpasset hvor mye strøm skjermkortet suger av systemet. du trenger vel ikke så hardcore skjermkort til Photoshop, hvis du skal drive med det på maskinen din, så du bør kunne klare deg med en PSU på 600w eller sterkere. (her legger jeg inn et lite forbehold på hvilkent skjermkort du ender opp med). så lenge du har ATX formfaktor på kabinettet skal du, såvidt jeg vet, velge i nesten alt av strømforsyninger. Endret 17. januar 2011 av ilpostino Lenke til kommentar
Larsynoob Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 For å spille HD-filmer uten lagg, som du spesifiserte som bruksområde så e det ganske bortkasta å kjøpe en så dyr cpu. En AMD quad core til kanskje 1000 kr greie lett å spille HD film til en masse bedre pris... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 du kan få tak i Intel-prosessorer til under 1000 kroner også men da sitter du ikke nødvendigvis igjen med en maskin som er så veldig fremtidsrettet. Lenke til kommentar
risington Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 tusen takk begge to. jeg ser begge sider av saken. - vipper nok mest mot en av de rimeligere Intel-løsningene om denne tillater meg å bytte CPU over en lengre periode frem i tid enn om jeg velger AMD sin standard. - jeg benytter ikke den nye maskinen til bilderedigering. kun film og musikk. da den skal stå plassert i stua. skjermkortet trenger mao ikke å være veldig kraftig sålenge det er et med 1x dvi ut og 1x hdmi ut. - jeg har et gammelt Crearive Audiigy 2 ZS jeg kommer til å benytte, dette var en gang et middels godt kort. har de specs jeg trenger. men det er PCI. håper de nyere mainboardene har støtte for denne slotten fortsatt? eller? A. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 ja, nyere HK pleier som regel å ha et par PCI-spor som du kan bruke på lydkortet ditt. Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Siden du nevner HD-filmer, Skal du ikke ha nytt skjermkort? Lenke til kommentar
risington Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 Hei! Jo, jeg må også ha nytt skjermkort som nevnt noen poster ovenfor. Dette blir pure musikk og film, ingen gaming. Noen anbefalninger? Siden du først nevner det mener jeg:) Jeg har en LCD-skjerm ved siden av 1080-TV'n som henger på vegg. Så må ha minst 1x DVI og 1x HDMI output på det. Uttover det er det fritt frem Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 jeg har forhørt meg litt rundt på forumet etter nytt skjermkort. hvis du ser på dette spørsmålet jeg stilte og svaret jeg fikk kan du se om Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR2 er noe for deg. det er et relativt rimelig kort som ikke koster all verden. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Hvis penger er et issue så kan du også spare på kjøler. Cooler Master Hyper 212 Plus er en billig, stor og god CPU kjøler. Videre ville jeg hoppet på AMD. Fordi: CPU'ene i AthlonII klassen er kjølige Dem er billige Dem yter "godt nok" til mitt og ditt bruk. Det er godt utvalg av hovedkort Du har mulighet for ECC minne som kan være lurt om stabil 24/7/365 drift er et mål. Men om penger ikke er noe issue er det Intel som har ytelses kronen og en i5 på socket 1155 synes jeg selv ser ut som en sweetspot i så måte på priser fra 1500,-og oppover. Du får AthlonII 3.0GHz dual Core til 500,- og 3.0GHz Quad til 800,- Det er mye CPU for penga. Hvor "fremtidsrettet" trenger du egentlig til ditt bruk? AthlonII X4 AthlonII X2 De nyere AMD8XX hovedkortene støtter også Hexacore og har native SATA 3 (6Gbps). Her har du også et kraftigere skjermkort med passiv kjøling: Powercolor Radeon 5750 Powersupply er kanskje ikke noe jeg ville spart på, men du trenger ikke 750W og oppover. Personlig kan jeg anbefale Corsair sin HX serie da jeg har en slik selv og den får god kritikk i reviews. God kvalitet, stillegående og smale kabler (iallefall på den modulære typen som jeg har selv) og hele 7 års garanti fra fabrikk. Angående bytte av CPU ville jeg vært forsiktig med å kalkulere med det. Historisk har AMD vært veien å gå med bakoverkompatibiliteten sin. Med Intel har du garantert ny socket når ny CPU står på døren. Nå har jo AMD også ny plattform rundt hjørnet som hvistnok heller ikke er bakoverkompatibel, så da blir det omtrent likt med mindre du går for AMD AM3. Da kan du begynne med en Dualcore åsså har du mulighet til Quad og Hexacore fra både AthlonII og PhenomII klassene. Det er jo bra med muligheter Edit: Når jeg tenker meg om så har Asus noen AM3 HK med onboard Radeon HD 4xxx grafikkort som attpåtil har onboard 128MB RAM (og mulighet for mer ved å dele hoved minnet/RAM). Kanskje det er godt nok? Har et selv i serveren... Endret 25. januar 2011 av Buzz76 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå