Gå til innhold

Ny PC til Editng/Rendering

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Trenger litt råd og tips fra dere som har mer peiling enn meg.

For å gå rett på sak, så skal jeg altså om ikke så lenge dra kortet mitt for rundt 30-40k, og vil vite at jeg går for de rette komponentene.

Jeg skal altså ha meg en PC som skal fungere så bra som mulig for redigering og rendering av filmene mine. Jeg har en ganske grei PC fra før, men jeg merker at ting kunne gått så mye raskere, altså er jeg villig til å spandere litt ekstra for å spare meg for unødvendig tid når jeg skal redigere, og ikke minst rendere.

Til vanlig redigering i 720p går ting ganske glatt nå, men så fort jeg utfordrer 1080p formatet + litt filter eller andre effekter, går det fort litt tregere.

Så det jeg trenger hjelp til er å finne ut hvilke elementer jeg bør velge og hvorfor.

Som nevt så vil jeg helst unngå å passere 40k. Det gjør ikke noe om det blir nærmere 30k heller, men jeg er klar for å putte inn det som trengs for at det skal bli raskest mulig.

Trenger forresten en skjerm til også, av god kvalitet så jeg får mest mulig rett bilde i forhold til hvordan det faktisk er. Skal kjøre et 3-skjermers oppsett... Kan være greit å vite med tanke på skjermkort osv.

Takker for alle svar/tips/råd/hjelp jeg får.

PS: Hvis dere trenger tilleggs informasjon, så er det bare til å spørre!

Hugs Andreas F

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel i7 980x prosessor, et godt hovedkort for 1366 sokkelen og et godt skjermkort er en fin start ihvertfall. Også rikelig med høyhastighets kvalitetsminne fra Corsair og et par SSD'er. Putt det inn i et Obsidian 800D kabinett og finn skjermer med IPS-panel.

Er en kjapp start iallefall.

Lenke til kommentar

30-40K for en Redigerings maskin er "overkill" for 1080p video redigering. For 15-20K får du en kraftig maskin som "tygger" video uten problemer.

For 6 månder siden var dette oppsettet basis for en fremtidsrettet kraftig maskin for ca.17K + skjerm;

i7 920/930

HK med USB3.0 & 6Gbs sata + 2x4GB RAM(du har bare 4 Ram slotter så planlegg for Ram utvidelse)

GTX 460/470 GPU

SSD 80GB + 2x1,5TB HDD speilet lagring + 1liten HDD som scratch disk.

+ PSU, CPU kjøling & kabinett.

I dag med nye Sandybridge prosessorer; ("veldig høyt budsjett");

Hovedkort med H67 chipset, hvis du vil overklokke grafikk prosessoren i CPU.

Hovedkort med P67 chipsett, hvis du ønsker å overklokke CPU og ikke fullt benytte grafikkprosessoren i CPU.

i7 2600K ( kan strengt tatt kjøres uten dedikert GPU)

GTX460/470 eller de nye versjonen GTX 560 eller 570(mindre varme, mer stillegående)

80GB 3Gbs SSD eller 256GB 6Gbs SSD (ingen vits i å kjøpe mindre 6Gbs SDD da de har såpass lav skrivehastighet, Sjekk også mulige skrivebegrensninger på de nye HK)

2 x 4GB RAM (minimum) Sjekk begrensninger i RAM hastighet i nye HK. Noen av dem er begrenset til 1333Mhz.

Liten Scratch disk, (eventuelt en SSD uten at det øker ytelsen nevneverdig på 1080p video)

2x 1.5TB HDD speilet for lagring(eventuelt en rask 500GB disk som du kopierer klippene til før du starter et prosjekt (litt unødvendig så lenge du ikke skal redigere 4K materiale (RED MX eller Red Epic 5K Redcode)

+ PSU, Kabinett(Fractaldesign R3 høres bra ut) Vent med å kjøpe CPU kjøler og test den nye Intel kjøleren som kommer med CPU'n.

Skjerm(er);

DELL U2410 ULTRASHARP 24". Fantstisk skjerm, fabrikk kalibret med Adobe RGB & sRGB. På tilbud hos Dustin til 4299.- http://www.dustinhom...5010330369.aspx

Dell Ultrasharp 27" er også på tilbud. Ikke bedre enn 24", bare større.

Du klarer deg egentlig med en skjerm, men to er sikkert også praktisk, men du trenger mer en god 42" TV & kalibrerings utstyr for den, f.eks. Spyder3 Elite™

Vurder å bygge om den gamle maskinen din til Lagring/Backup/filserver.

Legg til - trekk fra så du får "most bang for the bucks". Ingen vits i å "gå overbord" når et rimeligere alternativ fungerer uten forsinkelser.

Alle forslagene er basert på video fra HDDSLR 1080p video i beste kvalitet med Redigering i Premiere Pro & After Effects CS5 med "Mercury motor" (GPU prosessering) aktivert.

Folk redigere HDDSLR video i dag på en Laptop med Sandybridge i5 2500K uten problemer.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...