Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taxisjåfør med fyllekjøring på rullebladet?

syuk

Anbefalte innlegg

Hei

Er student og har planer om å ta meg en deltidsjobb som taxisjåfør.

For 7 år siden jeg fikk en dom for promillekjøring og andre forhold.

Hvor lenge ligger dette i det "åpne" registeret, og blir man krevd for en "vanlig" eller uttømmende vandelsattest ved søknad?

Finner kun info om hva som kreves når man søker taxiløyve, men vil anta kravene er mindre til en som "bare" skal være leiesjåfør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være avhengig av kva straff du fekk, men etter det eg kan sjå utifrå strafferegistreringslova så vil ein hendelse som skjedde for meir en 5 år sidan ikkje komme med så lenge du ikkje fekk strengare straff en ubetinget fengsel i inntil 6 måneder.

Dersom du har sona meir en seks månder så vil ikkje dette "forsvinne" før etter 10 år.

Etter som eg forstår så er det i taxi samanheng snakk om vanlig vandelsattest, altså ikkje ein uttømmende attest.

Denne saka vil derfor ikkje komme med gitt at straffa var på under eit halvt år.

Ein anna ting er at sjølv om dommen du fekk då var strengare, så kan eg ikkje sjå at det er krav opp plettfri vandel. Det vil derfor være opp til arbeidsgiver om han/ho velger å godta det som eventuellt skulle stå i vandelsattesten.

F.eks så vil det ikkje nødvendigvis være negativt for ein låsesmed å kunne vise til dom for innbrudd/safe-cracking sidan det nærmast vil være ein attest på at vedkommande er flink med låser. Medan samme personen vil kunne få problemer dersom han har ein dom for underslag, forfalskning eller andre kvitsnippforbrytelser. Eksemplet er satt litt på spissen, men men.

Slik som eg ser det så vil det kanskje være dette med "andre forhold" som du blei dømt for som kan sette ein stopper for jobben dersom den skulle komme opp på attesten. Fyllekjøyring vil normalt sett ikkje være eit problem medan du er på jobb med mindre du har eit alkohol problem eller liknande, men dersom dei andre forholda f.eks er tjuveri så skal det godt gjerast at du blir ansatt sidan arbeidsgiver då må kunne stole på at du ikkje stjel frå kontantbehaldninga.

Lovtekst i spoiler:

§ 6. I attest som nevnt i § 5 skal det ikke tas med opplysninger om: 1. Påtaleunnlatelse for forseelse, ubetinget påtaleunnlatelse for forbrytelse eller overføring av straffesak til megling i konfliktråd.

2. Dom på militær arrest.

3. Bot for forseelse, med mindre den etter politiets skjønn kan være av betydning for formålet med attesten og ikke er eldre enn 2 år regnet fra dommen eller vedtagelsen av forelegget.

4. Bot for forbrytelse etter dom som er avsagt eller forelegg som er vedtatt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.

5. Betinget påtaleunnlatelse for forbrytelse når påtaleunnlatelsen er meddelt eller dommen er avsagt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.

6. Betinget dom når dommen er avsagt mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 når det ikke har skjedd overføring til anstalt under kriminalomsorgen etter psykisk helsevernloven § 5-6 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, og reaksjonen har opphørt, samt dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen ikke har vært brukt.

7. Dom på ubetinget fengsel inntil 6 måneder, ungdomsfengsel eller arbeidsskole når den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder for dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen har vært brukt. Det samme gjelder også dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er inntil 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 5 år før attesten blir utstedt.

8. Dom på tidsbestemt rettighetstap såfremt dommen er avsagt mer enn 10 år før attesten blir utstedt.

9. Dom på ubetinget fengsel over 6 måneder eller forvaring såfremt den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 10 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 10 år før attesten blir utstedt.

10. Dom på overføring til tvungent helsevern dersom den dømte er overført til anstalt under kriminalomsorgen etter lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern § 5-6, såfremt det er gått mer enn 10 år siden reaksjonen opphørte.

11. Strafferettslige reaksjoner ilagt foretak, jf straffeloven § 48 a.

Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, ungdomsfengsel (arbeidsskole), tvangsarbeid, overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39, tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a eller forvaring, tas alle disse dommer med i attesten selv om bare en av dem skal tas med etter reglene i første ledd. Når en dom er avsagt på et tidspunkt da ingen tidligere dom av denne art skulle tas med etter reglene i første ledd, tas dog den eller de tidligere dommer ikke med i attesten.

I særlige tilfelle kan departementet bestemme at flere eller færre avgjørelser enn bestemt i denne paragraf skal tas med.

Det skal i attesten opplyses til hvilken bruk den er utstedt.

Lenke til kommentar

Hei, takk for et utfyllende svar!

Pga. grov saksbehandlingsfeil og lang lang tid i varetekt ble det kun betinget dom etter 1 anke.

Ditt svar tolker jeg slik at selv om jeg satt langt over grensen for sletting i register, så teller ikke det så lenge jeg ikke satt i fengsel ved dom.

De andre forholdene nevnet jeg ikke, har gått rundt å trodd at det kun var lovbrudd relatert til næringen man skal inn i som gjaldt.

Lenke til kommentar

Dersom straffa berre har vært betinga så skal dette ikkje komme opp i ein vanlig vandelsattest etter 5 år.

Varetektsfengsling er ikkje rekna som straff og skal derfor ikkje telle (eg må her ta forbehold om at eg ikkje har funnet noken plass der det står at vartekt ikkje tell, men eg har heller ikkje funnet noken plass der det står at vartekt skal være med).

Og ja, det stemmer at attesten kun skal ha med lovbrudd relatert til næringa, eller som det står i lovteksten "etter politiets skjønn kan være av betydning for formålet med attesten", politiet kan med andre ord dra strikken forholdsvis langt i forhold til kva som kan være av betydning. Innanfor drosjenæringa vil det nok være meir en berre forhold rundt bilkjøyring som vil være aktuelle. Som nemnt så vil nok forhold rundt tjuveri og vold være å rekne som betydningsfullt for dette yrket.

Dersom det på grunn av din spesielle saksgang er tvil om kva som vil stå så er det vel ikkje værre en å enten ringe politiet for å spørre, eller kanskje endå enklare bestille vandelsattest med formålet jobbsøknad som drosjesjåfør.

Dersom det kjem opp uønska forhold på attesten vil då ha tre valg; enten ta kontakt med politiet for å be om ein ny vurdering, makulere attesten og ikkje vise den til nokon eller rett og slett berre legge den med når du sender inn jobbsøknaden.

Det værste som skjer er at du ikkje får jobben og i beste fall så vil ikkje arbeidsgiver legge særlig vekt på den. Det vil uansett telle positivt for din karakter at du er åpen og ærlig om feil du har gjort tidlegare.

Lenke til kommentar

Det er politiet som utferdiger kjøreseddel (yrkestransportlova § 37a annet ledd). Du må ha fylt 20 år, og ha 'slik vandel at politiet ikkje finn vedkommande uskikka til å virke som førar av [drosje]'.

For å kjøre drosje må du ha kjøreseddel.

Politidirektoratet har i vedtak av 3. september 2010 (sak VPOD-2010-2105) lagt til grunn at en tre år gammel promillesak ikke var til hinder for å få kjøreseddel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...