Gå til innhold

Nokia N8 - bugs, lite brukervennlig, nettverk, irritasjonsmoment, jævla finlendere!

tepe2

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt N8. Førsteinntrykket var bra. Andreinntrykket begynner å gå meg på nervene. Faen for noe lite brukervennlig søppel. Og dette kommer fra en som aldri har hatt noe annet enn Nokia. (Ser da bort fra min aller første mobil, Motorola Flare for mange år siden).

Å sette opp snarveier på startskjermene fungerer ikke slik det skal. En i forumet hadde kontaktet Nokia om problemet, og svaret var å nullstille med *#7780#. Med andre ord, jeg skal allerede noen dager etter utpakking, og etter å ha stilt inn ting slik jeg vil ha det, nullstille og miste det igjen. For deretter å bruke tid på å ordne ting slik jeg vil ha det igjen. Forbanna unødvendig tull, og ingen garanti for at ikke det samme skjer igjen om en dag eller to.

Nettverket lever sitt eget liv. Har koblet opp mot hjemmenettverket mitt. Men får aldri frakoble. Den skal liksom stå å dra strøm hele tiden. Jeg går til Tilkobling, velger Trådløst Lan, presser og holder nede der nettverket mitt er slik at jeg får valget Koble fra WLAN. 1-2 sekunder senere kobler den til igjen uten at jeg kan stoppe det.

Akkurat det samme skjer dersom jeg går til Tilkoblingsbehandling og kobler fra. Eneste forskjellen er at jeg må bekrefte at jeg vil avslutte tilkoblingen. Deretter kobler den seg til igjen.

Det ser ikke ut til å ha noe å si hvilke innstillinger jeg har heller. Under Innstillinger er disse 4:

Bytt til WLAN, 2 forskjellige valg: Manuelt og Kun kjente WLAN-nett

Databruk via hj.nettverk, 3 valg: Automatisk, Spør alltid, Kun WLAN-nettverk

Databruk v.nettveksling, 3 valg: Automatisk, Spør alltid, Kun WLAN-nettverk

Nettverksmål, her listes opp Tilgangspunkt, Internett og WAP-tjenester

Ikke akkurat brukervennlig?

Ser heller ikke ut til å ha noen betydning om jeg har aktivert strømsparing eller ikke.

Nå skal ikke jeg påstå at det ikke går å koble fra, men når det ikke er synliggjort på en grei måte så er dette for ræva dårlig!

En del bra med mobilen, men det kommer helt i skyggen av irritasjonsmomentene. Lurer på om dette blir min siste Nokia.

Uansett, jeg vil herved advare alle som ikke er Nokia-frelst mot å gå til innkjøp av Nokia N8!

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet hvordan man kobler fra WLAN? Jo forresten vent, jeg har funnet ut av det. Dra bort fra hjemmet ditt. Da blir du frakoblet. Det fungerte hos meg. Første gangen ihvertfall, fordi jeg forble frakoblet også etter at jeg hadde kommet hjem igjen.

Men den neste gangen ble jeg av en eller annen grunn tilkoblet automatisk igjen, etter at jeg kom hjem igjen. Eneste jeg gjorde andre gangen til forskjell fra første gang, var at jeg tok et par bilder og brukte videokameraet. Så nå er jeg ufrivillig tilkoblet igjen.

Ja ja, skal jo på jobb imorgen tidlig, så da forblir jeg hvertfall frakoblet de timene.

Ingen som vet noe/kan noe om dette? Er det en kjempe-bug som vil bli fikset gjennom oppdatering?

Og en ting til: dersom du går til Innstillinger når du er i WLAN-veiviseren, så er der en strømsparer også der. Hva gjør egentlig denne strømspareren, sånn i detalj?

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Hvis man ikke vil forstå noe, så er det også vanskelig. N8 har en god brukermanual, oppsettet er likt overalt i telefonen og google er din venn. Mellom disse 3 bør det ikke være noen store problemer å få til tingene du beskriver som problematiske.

Hvis det er for vanskelig å bruke disse ressursene har du alltids iPhone. Der kan du forvente å få til det aller meste uten å behøve noe som helst form for hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Først av alt må jeg si meg enig med trådstarter.

Kjøpte i dag N8 til min gamle mor i 60-årsgave. Hun er høvelig oppegående, og har hatt Nokia i mange år. Jeg tenkte at hun sikkert ville raskt kjenne seg igjen på denne.

MEN nei. Jeg som var skuffa over brukervennligheten i Android til og med! Dette er det særeste skvipet av et OS jeg har sett!!!! Har forbanna meg i hele dag på dette oppsettet av nettverk. Ingenting fungerer på en intuitiv måte. Startskjermene i seg selv er nok til å forvirre min mor, siden du må sveipe imellom forskjellige skjermer, men det er ingen animasjon til vise at man skifter startside. Plutselig har man altså helt andre ikoner.

Maskinvare er BEST

Programvare er FORBANNET SØPPEL

EKSTREMT SVAKT, Nokia.

Manualen er også søppeldårlig. Hvor er "koble til ruter eller mobilt nettverk"?!

Lenke til kommentar

Først av alt må jeg si meg enig med trådstarter.

Kjøpte i dag N8 til min gamle mor i 60-årsgave. Hun er høvelig oppegående, og har hatt Nokia i mange år. Jeg tenkte at hun sikkert ville raskt kjenne seg igjen på denne.

MEN nei. Jeg som var skuffa over brukervennligheten i Android til og med! Dette er det særeste skvipet av et OS jeg har sett!!!! Har forbanna meg i hele dag på dette oppsettet av nettverk. Ingenting fungerer på en intuitiv måte. Startskjermene i seg selv er nok til å forvirre min mor, siden du må sveipe imellom forskjellige skjermer, men det er ingen animasjon til vise at man skifter startside. Plutselig har man altså helt andre ikoner.

Maskinvare er BEST

Programvare er FORBANNET SØPPEL

EKSTREMT SVAKT, Nokia.

Manualen er også søppeldårlig. Hvor er "koble til ruter eller mobilt nettverk"?!

Har du på temaeffekter så ser du at du skifter startskjerm. Du kan og ha forskjellig bakgrunnsbilde på de forskjellige startskjermene

Hva er problemet med nettverk? Er det wifi eller mobilt nett du sliter med? Mobilt laster du jo lett ned fra leverandøren, og wifi kobler du lett opp til på Meny-innstillinger-tilkobling-trådløst lan. Eventuelt trykke oppe i høyre hjørne på skjermen-trykke på nettverkikonet, og så velge trådløst lan

Var det disse to tingene som gjør oset til søppel?

Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt N8. Førsteinntrykket var bra. Andreinntrykket begynner å gå meg på nervene. Faen for noe lite brukervennlig søppel.

Uansett, jeg vil herved advare alle som ikke er Nokia-frelst mot å gå til innkjøp av Nokia N8!

Måtte du lage en helt egen tråd for å fortelle om din frustrasjon? Hvorfor ikke spørre om hjelp i den dedikerte N8-tråden?

Vi er mange andre som ikke har hatt noe som helst problem med denne telefonen, det tok meg maks 5 minutt ut av eska så fungerte alt, og har fungert prikkfritt hver dag et halvt år etter.

Fordi om akkurat du ikke fikser oppsettet på en telefon så trenger du ikke med store bokstaver og ukvemsord å advare alle andre mot å kjøpe telefonen. Om alle gjorde som du ville vi fått slike tråder om alle telefoner på markedet, for det er alltid noen som får kluss, uansett telefonmerke og -modell. Og noen burde aldri skaffe seg smarttelefon i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det var bare så forferdelig skuffende etter å ha benyttet Android en stund (som jeg egentlig ble skuffet over pga dårlig brukervennlighet vs. iPhone). Jeg hadde forventet at "den gamle kjempen" Nokia skulle ha litt bedre grunnlag for et kjapt og simpelt OS. Men neida.

Det ser ut som at N8 har problemer med ruteren min, og at jeg må deaktivere QOS fra ruteren før mobilen kan bruke den som nettverk. I mellomtiden kunne jeg kanskje benyttet 3G, men det fungerer heller ikke, selv om jeg har fått tilsendt innstillinger fra Telenor. Hver gang jeg avslutter WLAN, så logger den seg på igjen i løpet av samme sekund. Om dette er grunnen til at jeg ikke får kontakt med nettet vet jeg ikke.

Både HTC Hero og Huaweien min gikk rett opp med minimalt med konfigurasjon. Kontaktene ble lasta ned smertefritt og alt var bare fryd og gammen. Hva angår OSet synes jeg det er rotete sammenlignet med Iphone OS, men jeg benytter både gmail og calendar osv så til mitt bruk er det likevel best.

Jeg anser meg selv for svært kompetent hva angår data, så bare at jeg selv ikke klarer å konfigurere N8 uten å måtte ringe IT-venner eller måtte bruke en halv dag ekstra på å dra tilbake til Elkjøp er fortærende.

Det kan også være at jeg kjøpte et mandagseksemplar. Det skjer da alle mobilprodusentene. Men jeg leser at det er ganske mange som har problemer med nett-tilgangen, så da ligner det jo mer og mer på en utbredt feil.

Hadde Nokia hatt skamvett å putte "WARNING: Denne mobilen fungerer ikke på ca 40% av ruterne i Norge" så hadde jeg akseptert varen de leverer.

Kvalitet er å få som man forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...